Carcassonne: Star Wars - recenzja

Nazwa: Carcassonne: Star Wars
Autor: Klaus-Jurgen Wrede
Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: + 7 lat
Czas gry: 35 minut
Wydawnictwo: Bard


Carcassonne: Star Wars to kolejna gra oparta na powszechnie znanej i lubianej grze Carcassonne. Przebieg rozgrywki jest bardzo podobny jak w przypadku pierwowzoru, lecz wprowadzonych zostało kilka nowości, a przede wszystkim gra osadzona jest w uniwersum Star Wars. Czy jest to kolejne naciąganie fanów serii na zakup gry czy jest ona po prostu na tyle dobra, aby sama się obronić? 

Elementy gry

Instrukcja - w języku polskim, czeskim i słowackim

Plansza punktacji - służy do liczenia punktów.

76 płytek gry - przedstawiają szlaki handlowe, pola asteroid i planety.

5 płytek postaci

30 pionków - po 6 w każdym z pięciu kolorów

3 czerwone kostki i 3 zielone

Rozgrywka


Przygotowanie do gry nie jest szczególnie skomplikowane. Na środku stołu należy umieścić płytkę startową z pomarańczowym rewersem, a pozostałe płytki potasować i umieścić w kilku stosach. Każdy gracz otrzymuje 6 pionków w wybranym przez siebie kolorze oraz kartę postaci. Jeden z pionków umieszcza na polu "0" na planszy punktacji.

Rozgrywka w Carcassonne: Star Wars przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gdy jeden z graczy wykona całą swoją turę, kolej przechodzi na następną osobę. Pierwszą rzeczą, którą gracz musi zrobić jest dobranie płytki terenu ze stosu i umieszczenie jej obok innej znajdującej się już na planszy. Dokładana płytka musi stykać się przynajmniej jednym bokiem z już obecnymi oraz krawędzie płytek muszą do siebie pasować.

Następnie gracz może umieścić na nowo dołożonej płytce jednego ze swoich pionków. Jeżeli umieści go na szlaku handlowym, wtedy pionek staje się handlarzem i będzie punktował za długość tego szlaku. Pionek umieszczony na polu asteroid staje się odkrywcą i zdobędzie punkty za wielkość danego pola asteroid. Z kolei pionek umieszczony na planecie zostaje najeźdźcą i gracz otrzyma punkty jeśli planeta zostanie otoczona z wszystkich ośmiu stron innymi kafelkami. Dodatkowo na planetę można się dostać nie tylko podczas dokładania jej płytki. Jeśli gracz dokłada kafelek obok płytki z planetą to wtedy może na niej umieścić swojego pionka. Jeżeli nikogo tam nie ma to po prostu zajmuje planetę. Jednak jeżeli planeta jest zajęta przez innego gracza to dochodzi do bitwy.
Pionek gracza białego został umieszczony jako handlarz.
Bitwa rozgrywa się także, gdy ten sam szlak handlowy albo pas asteroid zostanie zajęty przez dwóch graczy. Bitwa polega na rzucie kośćmi przez obu graczy. Ich ilość jest zależna od kilku czynników. Jeżeli gracz na danym obszarze ma mały pionek to pozwala on na rzut jedną kością, duży pionek równa się dwóm kościom. Dodatkowo jeśli w obszarze, na którym toczy się bitwa, jest jeden lub więcej symboli frakcji gracza, otrzyma on jedną dodatkową kostkę. Liczba kostek nie może być jednak nigdy wyższa od trzech. Do określenia kto wygrał bitwę, każdy gracz używa kostki z największą ilością oczek. Gracz, który uzyskał najwyższy wynik wygrywa bitwę i zostaje na danym obszarze. Przegrany wycofuje swój pionek do rezerwy i dodatkowo otrzymuje jeden punkt za każdą kostkę, którą rzucał.
Przykładowa planeta
Teraz o tym jak zdobywa się punkty. Dostaje się je za ukończony szlak handlowy, pole asteroid lub ukończoną planetę. Każdy kafelek wchodzący w skład szlaku handlowego jest wart 1 punkt. Dodatkowo gracz otrzymuje 2 dodatkowe punkty za każdy symbol frakcji znajdujący się na punktowanym obszarze. Każda płytka z pola asteroid w ukończonym polu daje 2 punkty. Dodatkowo każdy symbol frakcji w ukończonym polu liczy się za 2 dodatkowe punkty. Obszar asteroid jest ukończony, gdy ze wszystkich stron otoczony jest kosmosem. Punkty za planetę dostaję się wtedy, gdy zostanie ona otoczona ze wszystkich ośmiu stron płytkami. Ukończona planeta daje graczowi 11 punktów. 
Szlak handlowy został ukończony. Gracz pomarańczowy otrzymuje więc 4 punkty zwycięstwa.
Gra kończy się, kiedy gracz nie może dobrać lub dołożyć żadnej płytki. Przeprowadzana jest wtedy punktacja końcowa za nieukończone elementy terenu i wyłaniany zwycięzca. Tradycyjnie wygrywa gracz z największą ilością punktów.

Podsumowanie

Podsumowanie podzielę na dwie części. W pierwszej podsumuję ogólnie grę Carcassonne: Star Wars, a w drugiej porównam ją do innych gier z tej serii. Gra jest bardzo dobrze wykonana. Wszystkie elementy są solidne i pasują do siebie kolorystycznie. Z powodzeniem ukazując graczowi obraz kosmosu. Jak przystało na grę z serii Carcassonne, zasady gry są stosunkowo proste. Do zapamiętania nie ma zbyt wielu rzeczy, a dodatkowo w instrukcji znajduje się wiele przykładów, które łopatologicznie wyjaśniają wszelkie niejasności.

Fajną rzeczą jest także możliwość gry w wariant drużynowy. Wtedy na przeciw siebie staje Sojusz oraz Imperium. Ciekawa innowacyjna rzecz wyróżniająca tą grę spośród innych Carcassonne. Nowością jest również mechanika bitwy. W podstawowym Carcassonne, a także Gorączce Złota tego nie było, a jest to ciekawa mechanika. Niby bitwa polega na rzucie kośćmi, lecz w poważny sposób można zwiększyć swoje szanse na odniesienie zwycięstwa planując wcześniej niektóre rzeczy, więc funkcjonuje to całkiem dobrze.

Dla fanów uniwersum Star Wars, temat gry na pewno będzie dużym plusem. Tematyka nie jest może jakoś ściśle powiązana z mechaniką, ale klimat jest odczuwalny w grze. Teraz czas na porównanie z innymi grami Carcassonne. Jednak takie porównanie jest trudne, bo fan tej serii gier najczęściej będzie chciał spróbować każdej wersji, gdyż nie ma dwóch takich samych. Tutaj na przykład jest mechanika bitwy, wariant drużynowy i najeżdżanie planet. Z kolei w Carcassonne: Gorączka Złota występuje unikalna mechanika namiotów i wydobywania złota. Jedynie podstawowe Carcassonne jest trochę uboższe, gdyż wszystko w nim zawarte pojawia się również w innych grach z tej serii. Ale do niego można jednak dokupić multum dodatków.
Podsumowując: Jeżeli szukacie po prostu dobrej gry kafelkowej to mogę wam polecić Carcassonne: Star Wars. Jeżeli jesteście fanami tej serii gier to również polecam wam tą grę.


MOJA OCENA - 5/6
CHĘTNIE ZAGRAM/POWINIENEŚ TO KUPIĆ


Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!
Carcassonne: Star Wars - recenzja Carcassonne: Star Wars - recenzja Reviewed by das on stycznia 09, 2017 Rating: 5

Related Posts No. (ex: 9)