Atma Season I & II Bundle - recenzja



Nazwa: Atma Season I & II Bundle
Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: +13 lat
Czas gry: ok. 120 minut
Wydawnictwo: Meromorph Games

O grze
Atma to innowacyjna gra fabularna (RPG) wydawnictwa Meromorph Games, zaprojektowana jako przygoda bez przygotowań, z dynamicznie rozwijającą się fabułą i wspólną narracją. Rozgrywka osadzona jest w alternatywnej rzeczywistości, gdzie odkrycie minerału atma zmieniło świat technologicznie i społecznie, wprowadzając sztuczną inteligencję i nieznane rasy kosmiczne. Gra oferuje unikatowe podejście do RPG-ów, skupiając się na współtworzeniu historii i elastycznych mechanikach.


Opinia na temat wykonania
Gra korzysta z bogato ilustrowanych kart, które pełnią kluczową rolę w budowaniu narracji. Ilustracje kart nie tylko wspierają wyobraźnię graczy, ale również pomagają w improwizacji i wspólnym tworzeniu narracji. Instrukcja zachęca do wykorzystywania wizualnych elementów kart jako inspiracji dla opowiadanej historii. 

Instrukcja jest dobrze zaprojektowana pod względem funkcjonalnym – zawiera jasny podział na sekcje oraz szybkie odniesienia. To szczególnie pomocne w grze, która opiera się na improwizacji i swobodnej narracji. 

Gra stawia duży nacisk na immersję – zarówno pod względem wizualnym, jak i narracyjnym. Ilustracje kart, ich podział na "jasną" i "ciemną" stronę oraz szczegółowy opis świata gry sugerują, że estetyka została zaprojektowana tak, by wspierać klimat i angażować graczy emocjonalnie.


Cel gry
Celem gry jest ukończenie wspólnej fabularnej przygody, składającej się z trzech głównych scen, poprzez osiągnięcie celów indywidualnych dla każdej sceny oraz głównego celu fabularnego na końcu rozgrywki. Gracze, wcielając się w bohaterów, wspólnie odkrywają i kształtują historię w zmieniającym się świecie, pełnym wyzwań i tajemnic. Gra kończy się sukcesem, gdy wszyscy uczestnicy osiągną zarówno indywidualne cele scen, jak i finalny cel historii. 

Cel gry jest jednym z jej największych atutów. To nie jest gra o zwycięstwie czy porażce w tradycyjnym sensie, ale o budowaniu niezapomnianej opowieści. Takie podejście zachęca do współpracy i kreatywności, co jest idealne dla grup, które lubią wczuwać się w role i kształtować historię w czasie rzeczywistym. Jest to odświeżające podejście w świecie gier planszowych i RPG.

Choć gracze mogą „przegrać” sceny lub ponieść porażkę w akcjach, gra sugeruje, że niepowodzenia są równie wartościową częścią narracji. To zmniejsza presję i pozwala skupić się na samej przygodzie, co czyni świetnym wyborem dla grup nastawionych na zabawę, a nie rywalizację.


Przebieg gry
Przebieg gry w Atma jest jednocześnie prosty i niezwykle elastyczny. Brak sztywnych zasad i możliwość podejmowania dowolnych akcji sprawiają, że każdy uczestnik może w pełni zanurzyć się w opowieści i wyrazić kreatywność. Dla mnie taki styl gry przypomina prowadzenie improwizowanego teatru, co jest bardzo angażujące i satysfakcjonujące. 

Każda scena wprowadza nowe wyzwania, które są nie tylko mechaniczne, ale i narracyjne. Gracze muszą stale myśleć kreatywnie i znajdować rozwiązania problemów. Tempo gry jest dobrze przemyślane – każdy ma swoją chwilę na działanie, a historia nie stoi w miejscu. Dzięki temu gra utrzymuje napięcie, a przejścia między scenami są płynne. 

Mimo że elastyczność i otwartość to ogromne zalety, mogą być jednocześnie wyzwaniem dla mniej doświadczonych graczy. Brak sztywnych ram może sprawić, że niektórzy poczują się zagubieni lub będą mieli trudność z wymyślaniem działań swoich postaci. Dlatego ważne jest, by GM umiał prowadzić grę i inspirować uczestników.


Mechanika gry
Żetony dają GM-owi narzędzie do sterowania narracją bez konieczności rzucania kośćmi, co pozwala na bardziej płynne prowadzenie gry. Jednocześnie motywują graczy do podejmowania ryzyka, ponieważ każda porażka wzmacnia pulę zasobów GM-a. Dla mnie to elegancki sposób na zachowanie balansu między swobodą a wyzwaniem.

Mechanika gry Atma jest mistrzowskim połączeniem prostoty, narracyjnej swobody i kreatywnego podejścia do RPG. Otwiera ogromne możliwości dla graczy, którzy cenią storytelling, improwizację i współpracę.


Opinia i wrażenie z rozgrywki
Atma to gra, która zmienia perspektywę na klasyczne RPG. Brak potrzeby przygotowań sprawia, że jest idealna na spontaniczne sesje z przyjaciółmi, szczególnie dla osób, które cenią narracyjną swobodę i kreatywność. Jej mechanika wspiera współpracę i pozwala każdemu graczowi mieć wpływ na przebieg wydarzeń.

Jednak gra może nie przypaść do gustu osobom, które preferują bardziej skomplikowane mechaniki i precyzyjne zasady. Improwizacja i otwartość fabularna mogą być wyzwaniem dla początkujących graczy, którzy oczekują jasnych wskazówek.


Podsumowanie
Atma to ambitny projekt, który redefiniuje, czym może być gra fabularna. Prosta mechanika, otwartość na kreatywność i skupienie na współpracy czynią ją wyjątkowym doświadczeniem. Jeśli szukasz gry, która pobudzi wyobraźnię i pozwoli tworzyć niezapomniane historie, Atma zdecydowanie zasługuje na uwagę.

Plusy:
  • Innowacyjny system narracyjny: gra opiera się na wspólnej narracji, gdzie gracze i GM współtworzą historię. Brak predefiniowanego scenariusza czyni każdą rozgrywkę wyjątkową.

  • Brak konieczności przygotowania: GM nie musi tworzyć szczegółowego scenariusza przed rozpoczęciem gry. Dzięki kartom i otwartości fabularnej historia powstaje spontanicznie podczas sesji.

  • Angażujący rozwój postaci: System „ciemnej” i „jasnej” strony kart postaci dodaje emocji i poczucia progresji.

  • Atrakcyjna estetyka: karty są bogato ilustrowane, co wspiera immersję i pobudza wyobraźnię.

Minusy:
  • Potencjalne trudności dla nowych graczy: elastyczność i brak sztywnych ram mogą być przytłaczające dla osób nieprzyzwyczajonych do gier narracyjnych.

  • Czas rozgrywki: gra trwa około 2 godzin, ale dla mniej doświadczonych grup sesje mogą się przeciągać, co może wpłynąć na znużenie uczestników.

Thank you to Meromorph Games for providing the game for review!


Atma Season I & II Bundle - recenzja Atma Season I & II Bundle - recenzja Reviewed by Wokół Planszy on grudnia 11, 2024 Rating: 5

Related Posts No. (ex: 9)