Labirynth: Ścieżki Przeznaczenia - recenzja

Tytuł: Labirynth: Ścieżki Przeznaczenia
Autorzy : Kamil Matuszak , Mateusz Pronobis
Liczba graczy: 2-6 osób
Wiek: +8 lat
Czas gry: 30-60 minut
Wydawnictwo: Let's Play


Witam na blogu Wokół Planszy. Tym razem nie na kanale a właśnie na blogu. Ta mała zmiana ma związek z dużą zmianą, którą już pewnie zauważyliście. Mianowicie, zmieniłem sposób recenzowania gier. Z wideorecenzji przerzuciłem się na artykuły pisemne, czyli powróciłem do korzeni. Czy to wyjdzie na dobre? Zobaczymy.

Ale przejdźmy już do tematu dzisiejszego wpisu, czyli gry Labirynth, a konkretnie do niedawno wydanej 2 edycji tej gry. Pierwsza edycja ukazała się w 2011 roku i od tego czasu zdobyła dosyć dużą popularność, czego ukoronowaniem był jej wybór przez graczy na najlepszą grę roku 2012. Od tego czasu gra zyskała szerokie grono zwolenników, do którego od niedawna zaliczam się także ja. Ale po kolei.
Elementy gry


Instrukcja - 15 stronnicowa, w miarę dobrze tłumaczy zasady. Zawiera wiele ilustracji wraz z przykładami, lecz momentami jest napisana trochę chaotycznie.
6 elementów ramki - sprawiają że reszta kafelków nie rozpada się po stole.
37 kafelków pól - symbolizują odkrywane korytarze w trakcie gry.
12 kart ruchów Golema - wybierając je, dowiadujemy się w jaki sposób porusza się Golem.
12 kart zdarzeń - w trakcie gry możemy wywołać różne wydarzenia, które będą miały wpływ na całą grę.
15 kart przedmiotów - na nich mamy wypisane wszystkie przedmioty, które możemy zdobyć w trakcie gry.
15 kart postaci - na początku gry będziemy z nich wybierali swoją postać. Wybór postaci jest bardzo ważny bo każda postać ma inne zdolności specjalne i wybór tej, która będzie pasowała do sposobu naszej gry jest kluczowy.
15 pionków postaci oraz 1 pionek Golema - to po prostu zwykłe pionki z tą różnicą że wyglądają wspaniale.
146 żetonów - w tym żetony kluczy, oszołomienia, pułapek i wiele innych.
7 plastikowych podstawek pod pionki - szkoda że nie ma ich więcej.
2 sześcienne kostki
Tabela Labiryntu - na niej mamy wypisane działania każdej pułapki, oraz skrót zasad.

Rozgrywka

     Celem graczy jest zdobycie jednego z kluczy leżących na polu klucza innego gracza i dotarcie do centrum labiryntu. Zwycieża gracz, którego postać posiada co najmniej 1 zeton klucza i w swojej kolejce jako jedyna znajduje się na polu centralnym.
    Gra dzieli się na kolejki graczy. W swojej kolejce gracz ma 2 akcje, które może wydawać jak zasoby. Za akcje wykonuje wybrane działania.
Część działań gracza wymaga wydania 1 akcji, a część 2 akcji. Są też działania darmowe. Akcji nie można zachowywać na przyszłe kolejki ani wydawać na raty w przypadku działań kosztujących 2 akcje.
    Za 1 akcje mamy takie rzeczy do wybrania:
- Budowa: Aktywny gracz bierze wierzchni kafelek pola z puli Labiryntu, ogląda go i kładzie odkryty na planszy. Następnie umieszcza na nim żetony pułapek lub przedmiotów, o ile jest to wymagane.
Wykładany przez nas kafelek musi przylegać przynajmniej jedną krawędzią do dowolnego innego pola. Jeśli znajduje się na nim symbol pułapki lub przedmiotu to należy je tam umieścić.
- Ruch: Aktywny gracz przesuwa swój pionek z jednego korytarza na ten sam korytarz na sąsiednim kafelku pola. Po wykonaniu ruchu, aktywny gracz eksploruje nowy korytarz.
Jeśli na korytarzu stoi pionek Golema, gracz rozpatruje spotkanie z Golemem. Polega to na tym że gracz musi wyrzucić na 2 kostkach 12 oczek. Jeśli rzut będzie nieudany (a tak raczej będzie) to gracz musi wrócić na swoje pole startowe. Gdy na korytarzu leżą żetony pułapek, lub zdolności postaci to należy je rozpatrzyć. Jeśli leży tam klucz albo przedmiot to możemy je podnieść.
- Ryzykowny skok z/na most: Aktywny gracz może wykonać to działanie, gdy jego pionek stoi na korytarzu z mostem lub pod mostem. Gracz wykonuje test skoku - rzuca 2 kostkami. Test skoku jest udany, jeśli suma wyników z obu kostek wynosi 8 lub więcej. Jeśli nie to test jest nieudany.
Gdy test się powiedzie to po prostu wchodzimy na most lub z niego schodzimy. W przypadku niepowodzenia dostajemy dodatkowo 1 żeton oszołomienia i tracimy 2 życia.
- Odpoczynek: Aktywny gracz odrzuca 1 żeton oszołomienia i odkłada go do wspólnej puli. Jeśli gracz ma żetony oszołomienia, musi wykonywać to działanie, aż odrzuci wszystkie żetony oszołomienia. Nie może podjąć innego działania poza odpoczynkiem.
- Atak: Pionek aktywnego gracz musi znajdować się na korytarzu z co najmniej jedną inną postacią. Aktywny gracz wskazuje, którą postać atakuje i rozpoczyna się walka.
W każdej walce uczestniczą tylko 2 postaci. Każda postać wykonuje test walki. Polega on na rzucie dwoma kostkami. Test wykonuje zarówno gracz atakujący jak i obrońca. Ten kto uzyska wyzszy wynik wygrywa starcie. Przegrany traci 1 życie. Jeśli któryś z graczy zginie to upuszcza klucz i przenosi się na pole startowe. Tam zaczyna z pełną pulą żyć.
- Zastawienie pułapki: Aktywny gracz losuje 1 żeton pułapki z puli pułapek. Potem bez oglądania kładzie zakryty na wybranym korytarzu na kafelku pola. Pamiętając że żetonu pułapki nie można kłaść na polu centralnym ani na polach startowych i na jednym korytarzu może leżeć maksymalnie jedna pułapka. Raz ułożony zeton zostaje na korytarzu do końca gry. Działa na każdą postać, która wejdzie na ten, również na tę, która go położyła. Dlatego należy rozmieszczać je rozsądnie, aby nie wpaść we własne sidła,
- Ruch Golemem: Aktywny gracz bierze wierzchnią kartę z talii ruchu Golema, pokazuję ją i wykonuje instrukcje zgodnie z symbolem na tej karcie. Potem odrzuca tę kartę. Na kartach ruchu Golema znajdują się następujące symbole:
1. Ruch 1-3: Gracz porusza pionek Golema o wskazaną liczbę korytarzy w wybranym przez siebie kierunku.
2. Brak ruchu: Golem nie porusza się.
3. Pole Centralne: Gracz przenosi pionek Golema na pole centralne.
Jeśli po ruchu pionek Golema znajdzie się na tym samym korytarzu co pionek postaci, to ta postać musi wykonać test Golema.
- Wywołanie zdarzenia: Aktywny gracz bierze wierzchnią kartę z talii zdarzeń. Kolejno czyta na głos i wykonuje zawartą w niej instrukcje. Każda karta posiada dwie zasady: zasadę jednorazową i zasadę działającą do czasu wyłożenia kolejnej karty.
    Cenę dwóch akcji posiadają jedynie 2 działania.
- Bezpieczny skok z/na most: Tak jak w przypadku ryzykownego skoku musimy znajdować się pod, lub na moście. Zmiana polega na tym że nie musimy wykonywać testu skoku, gdyż automatycznie kończy się powodzeniem.
- Aktywowanie kryształu losu: Aktywny gracz odwraca swój nieaktywny Kryształ Losu na aktywną stronę. Od tej chwili Kryształ Losu jest gotowy do użycia.
    Z kolei za darmo możemy:
- Użycie kryształu losu: Dzięki kryształowi możemy powtórzyć dowolny test (np.pułapki) albo użyć zdolności postaci (jeśli wymaga użycia kryształu). To działanie można wykonać w dowolnym momencie gry. Aby użyć Kryształu Losu, gracz musi mieć aktywny Kryształ Losu. Odwraca ten żeton na nieaktywną stronę, aby zaznaczyć że został użyty.
- Podniesienie klucza i/lub przedmiotu: Działanie to polega na podniesieniu klucz, lub przedmiotu jeśli nie zrobiliśmy tego podczas eksploracji korytarza.
- Wymiana przedmiotu: Aktywny gracz wymienia żeton przedmiotu na inny, a swój upuszcza na korytarz.
- Darmowa walka: Darmowa walka to działanie niemal identyczne a atakiem. Odbywa się jednak od razu po wejściu na korytarz z inną postacią.
    Tak wyglądają wszystkie możliwe do wykonania akcje. Jest ich naprawdę dużo i trzeba je umiejętnie wybierać aby zostać zwycięzcą, a zostaje nim gracz, który zdobędzie klucz i dotrze do centrum labiryntu.

        Moja ulubiona postać
                                       

Podsumowanie
    Przyszła pora na kilka słów podsumowania.
Zauważyłem że odczucia co do tej gry są mocno mieszane. Jest wiele osób, którym ta gra się podoba, ale tyle samo ludzi nie może zrozumieć decyzji tej pierwszej grupy. Podobnie było z osobami z którymi ogrywałem ten tytuł. Większości osób ta gra bardzo się spodobała, ale znalazł się jeden człowiek, który przy rozgrywce się męczył. Co prawda stwierdził że da Labirynthowi jeszcze jedną szansę ale...
    Wydaje mi się że aby dobrze bawić się przy tej grze, trzeba poczuć jej klimat, a wtedy na pewno nie będziemy zawiedzeni. Ja osobiście już nie mogę się doczekać kolejnej partii.
Ta gra ma to coś co przyciąga, jeśli tylko potrafimy się wczuć w losy naszej postaci.
Mechanicznie gra wypada świetnie. Przy w miarę przejrzystych zasadach mamy wiele akcji do wykonania i dużo kombinowania. Każda postać charakteryzuje się innymi zdolnościami i biorąc pod uwagę to że jest ich aż 15 to pierwsze rozgrywki spędzamy na poszukiwaniu tej najbardziej nam odpowiadającej. Piękny czas. Naprawdę nie można się nudzić, zwłaszcza że gra praktycznie nie ma downtime'u, czyli czasu oczekiwania na swoją turę. Rozgrywka przebiega więc bardzo dynamicznie.
    Trochę gorzej sprawy zaczynają wyglądać gdy przyjrzymy się wykonaniu. Co prawda większość elementów została wykonana bardzo dobrze, zarówno pod względem estetycznym (karty), jak i wytrzymałościowym (kafelki pól). Niestety dużym problemem jest to że kafelki pól nie zawsze do siebie pasują. Gdy chcemy wcisnąć już ten ostatni kafelek to okazuje się że po prostu nie ma na to miejsca i zawsze kilka kafelków wystaje ponad plansze. Da się z tym żyć, ale nie jest to łatwe.
    Kolejna wada związana jest ze zbyt małą ilością podstawek. Jest ich tylko 7, a postaci razem z golemem 16.
Jeśli nie gramy cały czas tymi samymi postaciami to musimy je wyciągać i wkładać do podstawek, a to powoduje ich bardzo, bardzo, bardzo szybkie niszczenie. W moim egzemplarzu jeden żeton wygląda jakby był używany przez kilkanaście lat, a jest przez miesiąc...
Niestety duży minus, bo większa liczba podstawek nie wpłynęłaby znacząco na cenę ale na wygląd już bardzo. Poza tym bardzo ładnie.
    Grę możemy nabyć za około 140 zł. Co prawda jest to już dosyć duża kwota, jednak jak najbardziej uczciwa bo ta gra jest tego warta.
Grę mógłbym polecić w zasadzie każdemu kto lubi gry przygodowe i potrafi wczuć się w swoją postać.
Jeśli chodzi o zatwardziałych eurograczy to byłbym ostrożniejszy bo im ta gra może zwyczajnie nie podejść. Odradziłbym tą grę także początkującym bo zwyczajnie mogą się pogubić i zrazić do planszówek. podsumowując, jeśli graliście już w kilka gier to spróbujcie Labirynthu, bo to bardzo dobra gra.




MOJA OCENA - 10/10 (GRA PRZYGODOWA)

Labirynth: Ścieżki Przeznaczenia - recenzja Labirynth: Ścieżki Przeznaczenia - recenzja Reviewed by das on maja 30, 2015 Rating: 5

Related Posts No. (ex: 9)