Przejdź do głównej zawartości

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna
Autor : Paweł Loroch
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: + 16 lat
Czas gry: 60-90 minut
Wydawnictwo: MDR Gry

Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają.
Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna.

Elementy gry


Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie.

Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my!

4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach

4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki.

32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach.

8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia.

12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro.

50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń.

50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami.

36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza.

36 kart debata - każda karta zawiera pytanie, które mogłoby wystąpić na debacie i nagrodę jaką można uzyskać za zwycięstwo w niej.

2 sześcienne kostki

Rozgrywka


Na środku stołu należy położyć planszę. Talie kart Debata, Ślepy Los i Pytanie należy potasować i umieścić na planszy lub obok niej. Każdy gracz otrzymuje legitymacje, pionek, żetony młodzieżówki i 9 kart debata - odpowiedzi w wybranym przez siebie kolorze. A także 3 małe żetony poparcia i 3 małe żetony euro.

Gra jest bardzo prosta. Zaczyna najszczuplejszy gracz. Rzuca kostką i przesuwa swój pionek o wskazaną liczbą oczek a potem wykonuje przypisane do pola działanie. Pól jest całkiem sporo, a oto one:

* Pole start - jest to pole na, którym gracze zaczynają grę. Przy kolejnych przejściach gracze pobierają 300 euro.
* Pola TV, Radio, Prasa i internet - gracz, który zatrzyma się na jednym z tych pól, otrzymuje od swoich konkurentów po 2 żetony poparcia.
Gracz za wejście na pole TV otrzymuje 2 małe żetony poparcia od każdego konkurenta.
* Pole ślepy los - podczas wejścia na tę pole gracz ciągnie kartę z talii kart ślepy los i odczytuje ją. Wśród talii może znaleźć karty dające mu albo zabierające żetony poparcia i pieniędzy. Znajdują się tu także karty CBA, to nie ja, to on i słupek poparcia. Karty CBA można użyć, jeśli inny gracz pobiera łapówkę z pola łapówka. Wówczas pieniądze trafiają do gracza, który użył kartę CBA, a gracz, któremu zabrano uczciwie zarobione pieniądze traci dodatkowo kolejkę. Kartą to nie ja, to on można się ochronić właśnie przed działaniem karty CBA. Karta słupek poparcia stanowi dodatkowe poparcie, jakim gracz może się wesprzeć w debacie.
Humor jest wszechobecny.
* Pole pytanie - gracz rzuca kością czerwono-czarną i w zależności od tego jaki kolor wypadnie na kości, takie pytanie zostanie mu zadane. Jeśli udzieli poprawnej odpowiedzi to pobiera z banku tyle żetonów poparcia ile jest wskazanych na karcie.
Przykładowe pytanie.
* Pole debata - gracz ciągnie kartę debata, wybiera przeciwnika i głośno ją odczytuje. Na kartach debata jest pokazane, ile żetonów poparcia można zyskać. W debacie gracze wyrażają swoje poglądy za pomocą 1 z 9 kart debata - odpowiedzi, które otrzymali na początku gry. Na każdej karcie znajduje się procentowa "siła' danej karty. Debatę wygrywa gracz, który uzyska większą przychylność wyborców. Dodatkowo swoje poparcie można zwiększyć kartą słupka poparcia.
* Pole łapówka - gracz może pobrać z banku łapówkę w wysokości 500 euro, oczywiście jeżeli nikt nie utrudni mu tego kartą CBA.
* Pole kilometrówka - gracz dostaje zwrot wydatków związanych z wyjazdem służbowym w wysokości 200 euro.
* Pole delegacja - podobnie jak powyżej z tym, że gracz dostaje 500 euro.
* Pole ruletka - po wejściu na te pole gracz może postawić maksymalnie 300 euro i spróbować szczęścia w popularnej ruletce. W tym celu rzuca czerwono-czarną kością i jeżeli wytypował wyrzucony kolor to otrzymuje równowartość zakładu. W innym przypadku traci całą postawioną kwotę.
Gracz zielony wszedł na pole ruletka i może spróbować szczęścia w tej grze.
* Pole chwiejny elektorat - gracz typuje kolor i rzuca czerwono-czarną kością. Jeżeli wypadnie wytypowanym przez gracza kolor to pobiera on z banku 2 żetony poparcia, jeżeli nie to oddaje do banku 1 żeton poparcia.
* Pole wykrywacz kłamstw - gracz typuje kolor i rzuca kością, Jeśli wypadnie wytypowany kolor to gracz dostaje 1 żeton poparcia, jeśli nie to gracz stoi kolejkę.

Na polach z wyjątkiem pól oznaczony czarnym kółkiem gracze mogą umieszczać swoje żetony młodzieżówki. Jeśli gracz wejdzie na pole, na którym znajduje się żeton młodzieżówka postawiony przez innego gracza, płaci mu 100 euro. Jeżeli 2 takie same żetony są na sąsiednich polach to 200 euro, a trzy to 300 euro. Podczas swojej tury gracz może dokonywać także wymian.


Grę wygrywa gracz, który jako pierwszy zdobędzie 2 duże żetony poparcia i 3 duże żetony euro.

Podsumowanie 

Po tym jak zdobyliśmy upragnione euro poparcie i pieniądze, można przejść do podsumowania. W grę Kariera Polityczna naprawdę gra się fajnie i lekko. Rozgrywkę umilają światowej klasy rysunki Andrzeja Mleczki. Artystyczny poziom wykonania tej gry jest bardzo wysoki. Wspomniany Andrzej Mleczko włożył wiele pracy w to, by gra świetnie wyglądała a do tego bawiła. Karty pytań, ślepego losu i debaty dotyczą rzeczy, które całkiem niedawno były na czasie. Naprawdę jest się z czego pośmiać. Po pierwszym otwarciu pudełka niemożliwym jest wręcz nieprzejrzenie kart i znajdujących się na nich ilustracji wraz z humorystycznymi dialogami. Żadnych zastrzeżeń nie można mieć również do trwałości elementów. Są one wykonane z papieru i tektury dobrej jakości, więc na pewno szybko się nie zniszczą.

Gra jest bardzo prosta, dla niektórych może aż za bardzo. Jednak od razu trzeba zaznaczyć, że nie jest to gra adresowana do geek-ów, tylko bardziej do graczy początkujących i okazjonalnych. Nie ma tu wielu okazji do popisu dla naszych szarych komórek, choć znowu nie jest to gra prostacka. Dla niektórych osób poważnym problemem może być ilość występującej w tej grze losowości. Gra jest, trzeba to powiedzieć, losowa i zwycięstwo zależy głównie od naszego szczęścia. Jednak jeżeli podejdziemy do niej, jak do gry lekkiej, niezobowiązującej, to ta losowość nie robi wielkiego problemu.

Kolejna rzecz, która raczej nie przyciągnie do gry doświadczonych graczy to "monopolowaty wygląd", a dokładnie wygląd planszy. Główne założenie rozgrywki jest bardzo podobne jak wspomnianej wcześniej gry; rzucamy kostką, przesuwamy się o wskazaną liczbę oczek i wykonujemy zadanie. Z tym, że w Karierze Politycznej zostało to całkiem fajnie rozwinięte.
Podsumowując: Jeśli dopiero zaczynacie przygodę z planszówkami albo szukacie jakiejś lekkiej gierki na niedzielne popołudnie to Kariera Polityczna powinna być dobrym wyborem.


MOJA OCENA - 7,5/10





Dziękuje wydawnictwu MDR Gry za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Komentarze

  1. Ta gra jest obecnie bardziej na topie niż rok temu, nie znałem tego :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dużo ciekawych wpisów jest na tym blogu.Szkoda tylko że komentarzy nie ma w ogóle.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...