sobota, 20 czerwca 2015

Rzymianie do Domu - Recenzja

Tytuł: Rzymianie do domu

Autorzy : Eric B. Vogel

Liczba graczy: 1-4 osób

Wiek: +10 lat

Czas gry: 10 minut

Wydawnictwo: Trefl Joker Line





    W 122 roku cesarz Hadrian nakazuje budowę muru obronnego, aby skutecznie chronić północną granicę Imperium Rzymskiego. Tym posunięciem dzieli Brytanię na pół. Ówcześni Szkoci są z tego powodu wściekli.
Zapominając o dawnych niesnaskach natychmiast podejmują decyzję o zniszczeniu Muru Hadriana i pod naszą wodzą ruszają do ataku.
Elementy gry






Instrukcja - składa się z 15 stron... formatu A7 (chyba).










18 kart fortów - symbolizują forty zbudowane przez Rzymian.









36 kart wojowników - każdy gracz ma ich dziewięciu. Wojownicy charakteryzują się innymi zdolnościami specjalnymi, oraz siłą




Rozgrywka


    Każdy z graczy otrzymuje talie w kolorze wybranego klanu, składającą się z 9 kart wojowników. Talię fortów, po uprzednim przetasowaniu, należy położyć rewersem do góry na środku stołu.
Każda partia składa się z 3 tur, a tura z 2 faz. Na początku tury gracze odkrywają ze stosu 6 kart fortów i układają je na stole stroną odkrytą w jednym rzędzie, tworząc mur. Następnie jedną kartę o najniższej wartości dodatniej należy przesunąć na początek muru, zaś jedną kartę o najwyższej wartości dodatniej ułożyć na końcu muru. Pozostałe odkryte forty nie zmieniają swojego miejsca w rzędzie.
    Każdy z graczy tasuje swoją talię wojowników, po czym odrzuca z niej 2 losowe karty. Mając 7 kart na ręce, wybiera z nich 6 i odrzuca siódmą. Następnie gracze decydują, które karty wojowników chcą posłać do ataku na forty leżące na stole. Wybrane karty wojowników gracze kładą rewersem przy fortach. Każdy fort w grze może być atakowany tylko przez jednego wojowników każdego z graczy.

    Faza ataku rozgrywana jest w 6 rundach, osobno dla każdego fortu. W każdej rundzie gracze jednocześnie odwracają kolejne karty swoich wojowników leżące przy danym forcie i pozostawiają je odkryte. Każda z graczy podlicza wówczas całkowitą siłę swojego ataku (sumując wartości wszystkich swoich odkrytych kart wojowników). Gracz, który uzyskał najwyższy wynik, zdobywa fort, o który toczyła się walka. Zabiera kartę przejętego fortu, a wszystkie odkryte do tej pory karty swoich wojowników odrzuca z gry. Jeśli suma ataku dwóch lub więcej graczy ma taką samą wartość, żaden z graczy nie zdobywa tego fortu.
    

    Każda z kart wojowników posiada specjalną zdolność, która rozpatrywana jest tylko w momencie jej odkrycia. W każdym innym momencie gry zdolność karty nie występuje, pod uwagę brana jest wyłącznie jej siła ataku. Niektóre forty także posiadają specjalne właściwości modyfikujące ogólne zasady gry, które należy rozpatrzyć w momencie zdobycia danego fortu.
Tura kończy się wraz z rozstrzygnięciem walki o ostatnią kartę fortu. W tym momencie rozpoczyna się kolejna runda i należy ułożyć nowy mur z kolejnych 6 kart.
Cała rozgrywka kończy się wraz z końcem trzeciej tury, chyba że jeden z graczy wcześniej zdobył 3 FortHece, co daje mu natychmiastowe zwycięstwo i automatycznie kończy grę. Gracze sumują punkty, które otrzymali ze zdobytych fortów. Zwycięzcą zostaje gracz, który uzyskał najwyższą liczbę punktów
    W grze na mniej niż 4 osoby istnieje możliwość włączenia do gry jednego klanu neutralnego. W tym celu należy potasować talię tego klanu i wylosować z niej 6 kart, a następnie w sposób losowy ułożyć je zakryte wzdłuż muru. Klan neutralny bierze udział w grze na takich samych zasadach, jak pozostali gracze: w każdej kolejnej rundzie, wraz z kartami wojowników innych graczy, odkrywane są kolejne karty wojowników tego klanu. Klan neutralny może zdobywać forty oraz być stroną w remisie, nie może jednak wygrać gry. Dołączając do gry klan neutralny, możemy w nią zagrać nawet sami.

Podsumowanie
    Już od samego początku wiedziałem że w tej grze kryje się duży potencjał i nie zawiodłem się.
W grę Rzymianie do domu gra się naprawdę przyjemnie i szybko. Czas gry to około 10 - 15 minut, więc możemy w nią zagrać w każdej wolnej chwili. Co warte podkreślenia - w dowolnym składzie osobowym - gra skaluje się bardzo dobrze i ilość współgraczy nie wpływa zbytnio na przyjemność z rozgrywki. Co prawda, gdy gramy w dwójkę, rozgrywka jest bardziej taktyczna, niż przy grze w pełnym składzie osobowym, ale nie zaniża to poziomu gry. Wtedy dochodzi przyjemna interakcja i nieprzewidywalność. Dużym plusem jest to że mamy wariant jednoosobowy. Pozwala on zagrać nam bez względu  na to czy mamy z kim grać, czy nie.
Warte odnotowania jest to, że w takiej małej i prostej gierce autor znalazł miejsce na dwie drogi prowadzące do zwycięstwa. Dzięki temu, duża ilość punktów nie zawsze musi dać nam zwycięstwo. Przez to, nie można się skupić wyłącznie na jednej rzeczy, bo wystarczą 3 szybkie akcje z FortHecami i koniec z naszym zwycięstwem.
    Na plus trzeba zaliczyć także wykonanie. Karty są wykonane z naprawdę dobrej jakości papieru i to widać od razu. Będą nam służyły przez długi czas. Estetycznie też wypadają bardzo dobrze. 
    Cena tej gry to około 40 zł. W środku znajdziemy jedynie instrukcje i 54 karty. Jeśliby brać pod uwagę tylko ten fakt, no to nie wygląda to okazale, bo elementów nie jest dużo. Jednak gdy dodamy do tego przyjemność płynącą z rozgrywki, to można uznać że cena jest jak najbardziej uczciwa, a nawet niska. Bo tym tytułem powinniśmy się cieszyć przez długi czas.     
    Grę mógłbym z czystym sumieniem polecić każdemu. Naprawdę.
Z pewnością trafi ona do gustu dzieci, graczy początkujących i doświadczonych.
Dla dzieci i początkujących jest to prosta i ciekawa gierka ucząca myślenia i wprowadzająca do świata planszówek. Jeśli przy kartach usiądą gracze, którzy z niejednego pieca planszówki już jedli (chyba tak to leciało) to może się to zamienić w prawdziwy taktyczny pojedynek o mur. Tak więc sami widzicie że gra jest naprawdę warta uwagi.







MOJA OCENA - 8/10 (GRA KARCIANA)

Dziękuje wydawnictwu Trefl Joker Line za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz