Przejdź do głównej zawartości

Plusk! - recenzja

Tytuł: Plusk!
Autor : Marie Fort, Wilfried Fort
Liczba graczy: 2 - 6 osób
Wiek: + 6 lat
Czas gry: 15 minut
Wydawnictwo: Egmont



Plusk! to gra imprezowa o ciekawych zasadach i świetnie wyglądającym pudełku.
Więcej o grze w dalszej części recenzji. 

Elementy gry


Instrukcja - dobrze tłumaczy zasady i fajnie wygląda.

30 drewnianych klocków - 5 różnych kształtów w 6 kolorach.

14 kropel wody - są to zwykłe punkty zwycięstwa.

Rozgrywka


Na początku wszystkie klocki należy rozłożyć na środku stołu. Następnie gracze po kolei wybierają po jednym klocku z głównej puli i kładą go przed sobą. Tak to wygląda do momentu aż wszystkie klocki zostaną rozdane. Na stole należy umieścić jeszcze krople wody i można zaczynać.

Podczas gry gracze budują jedną wspólną wieżę. Rozpoczyna najmłodszy gracz. Wybiera jeden ze swoich klocków i daje go sąsiadowi z lewej. Ten umieszcza klocek na środku stołu, będzie to podstawa wieży. Gracz, który umieścił podstawę, wybiera jeden spośród swoich klocków i przekazuje go sąsiadowi z lewej. Ten ustawia otrzymany klocek na podstawie.
I tak cały czas. Nowy klocek musi być umieszczony na szczycie wieży.
Kto zbuduje większą wieżę?
Należy jednak pamiętać że przekazywany klocek musi być w kolorze albo kształcie klocka znajdującego się na szczycie wieży. Gdy gracz nie ma takiego klocka, to bierze go z zasobów innego dowolnego gracza. Gdy żaden nie ma odpowiedniego klocka, gracz przekazuje dowolny klocek ze swoich zasobów.

Gracze budują wieże aż do momentu jej zawalenia. Wtedy osoba siedząca po prawej stronie gracza, który zawalił wieże, zdobywa punkt, bierze jedną kroplę wody ze stołu i umieszcza ją przed sobą.
Następnie gracz, który zawalił wieżę bierze klocki, które spadły na stół i dokłada je do swoich zasobów. Gdy na stół spadną więcej niż 3 klocki, nadmiarowe są odkładane do pudełka. Później, wybiera klocek ze swoich zasobów i daje go sąsiadowi siedzącemu po lewej stronie - budowa jest kontynuowana.
Wieża się zawaliła, gracz siedzący po prawej stronie "burzącego" zdobywa punkt.
Wygrywa gracz, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich swoich klocków albo zdobędzie 3 krople, czyli 3 punkty.

Istniej również wariant drużynowy, w który można grać w 4 lub 6 osób. Graczy należy wtedy podzielić na odpowiednio 2, lub 3 drużyny. Drużyna wygrywa, gdy dowolny gracz pozbędzie się klocków albo zdobędzie 3 punkty.

Podsumowanie

Jeśli mam być szczery to nie spodziewałem się że w tak małym pudełku może być ukryte tyle zabawy.
Ale żeby nie udzielać pokrętnych odpowiedzi powiem wprost - Plusk! to gra świetna.
Bardzo dobre wrażenie robi już same metalowe pudełko. Fajnie wygląda, jest niezniszczalne i można je zabrać prawie wszędzie. Zasady można spokojnie przyswoić w ciągu minuty, jest to gra, do której można podejść z marszu bez zbędnych tłumaczeń.
Jednak to że jest prosta w żadnym wypadku nie wpływa na zaniżenie regrywalności, a wręcz przeciwnie. Do gry będziecie wracać bardzo często, a liczba rozgrywek szybko się nie zatrzyma.
Mogłoby się wydawać że Plusk! to tylko zręcznościowe układanie, nic bardziej mylnego. Jeśli chcecie zwiększyć swoje szanse na odniesienie zwycięstwa, nie wolno zapominać o obraniu strategii w przekazywaniu klocków. Jeden nieprzemyślany ruch może was postawić w przyszłej turze w trudnej sytuacji.
Rozgrywka trwa bardzo krótko i dzięki temu w ciągu godziny można rozegrać nawet około 8 partyjek.

Do wymienionych powyżej zalet dodać należy także dobre skalowanie, co w przypadku gier imprezowych nie należy do reguły. A tutaj skalowanie jest bardzo dobre.

Grę mógłbym polecić praktycznie każdej osobie chcącej uświadczyć wiele śmiechu, zabawy i niepowtarzalnych emocji. Naprawdę.
Złożoność: zasady są banalne, przy grze można myśleć, ale wystarczy również tylko nie zawalać wieży.
Losowość: no praktycznie nie ma.
Interakcja: jest, ale tylko podczas przekazywania klocków, choć nie wiem czy to można nazwać interakcją.


MOJA OCENA (GRA IMPREZOWA) - 10/10

Dziękuje wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...