sobota, 7 listopada 2015

Mini Cywilizacja - recenzja

Tytuł: Mini Cywilizacja 

Autor: Łukasz Woźniak

Liczba graczy: 2 - 5 osób

Wiek: + 8 lat

Czas gry: 10-30 minut

Mechaniki: Card Drafting


Kojarzycie może Łukasza Woźniaka? Tak, to ten recenzent i projektant gier, a od niedawna również właściciel sklepu z planszówkami. Dzisiaj chcę wam pokazać kolejną grę jego autorstwa. Ostatnio recenzuje jakoś gry specyficzne, niedawno była Pandemia Legacy, a teraz jest Mini Cywilizacja. gra której teoretycznie nie da się kupić.

Elementy gry





50 kart - tyle właśnie otrzymałem do recenzji, standardowo dostaje się 10 kart, co już pozwala na rozgrywkę.







Instrukcja - znajdziecie ją na stronie uwookiego.pl


Rozgrywka

W Mini Cywilizację można grać posiadając zaledwie 10 podstawowych kart. Dodatkowe karty pozwalają graczom na dłuższą i głębszą rozgrywkę. Im więcej kart posiadają gracze, tym więcej osób może grać i dłuższy wariant gry można wybrać. Przed rozpoczęciem gry, należy przygotować talię. Aby to zrobić należy wyjąć 10 podstawowych kart, które wyróżnione są czerwonym numerem w prawym górnym rogu i dolosować pozostałe karty spośród dodatkowych. Liczba kart zależy od wybranego wariantu gry – Ekspres, Szybki, itd. Potasujcie zestaw kart i połóżcie na stole, a karty, których nie używacie odłóżcie na bok. Wariant określa ile kart jest dostępnych, a także jak szybko gra się skończy. Na przykład w wariancie normalnym na dwóch graczy, rozgrywka kończy się po wybudowaniu 5 budynków. Następnie należy rozdać graczom początkową rękę materiałów budowlanych. Gracze otrzymują po 1 drewnie i 1 kamieniu. W tym celu gracze losują karty tak długo, aż trafią na te dwa symbole i biorą dwie odpowiednie karty do ręki. Pozostałe karty należy potasować tworząc stos i położyć go w miejscu dostępnym dla wszystkich graczy. Z tego stosu należy wyłożyć na stole odkryte karty, które tworzą Pulę Kart. W puli powinny się znajdować 4 karty + liczba graczy. Kierunek ułożenia kart w Puli Kart nie ma znaczenia. Najbardziej ucywilizowany gracz zostaje graczem rozpoczynającym. Zaczynając od gracza rozpoczynającego, gracze wykonują swoje tury, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. 

W swojej turze, gracz ma dwie akcje do wyboru. Musi wybrać tylko jedną z nich i nie może spasować nawet, jeśli nie chce wykonać akcji. Gracz wykonuje zawsze dokładnie 1 akcję. Gracze wykonują swoje tury w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara.

Dobranie 1 materiału
Aby dobrać materiał gracz pokazuje kartę materiału z ręki innym graczom i odkłada ją na stole odwracając ją na drugą stronę. Następnie bierze ze stołu kartę materiału o 1 wyższą niż liczba materiału na odkładanej karcie.Gracz może mieć tylko jedną kartę z danym materiałem. Gdy gracz nie ma już danego materiału, po prostu dobiera kartę z symbolem 1 drewna lub 1 kamienia. Gdy na stole nie ma karty z 2 lub 3 drewna lub kamienia, której gracz potrzebuje, to nie może on dobrać tego materiału. Musi wykonać zamiast tego inną akcję.
Po odłożeniu karty materiału, gracz zawsze odwraca ją na drugą stronę. Ta strona karty, którą on widział, jest teraz zakryta.
Gracz po odłożeniu i odwróceniu materiału z ręki nie może dobrać materiału, który znajduje się na jej odwrocie.
Ta karta może służyć jako surowiec, czyli 1 kamień, a po odwrocie jako 2 drewna.

Zakup karty
Aby kupić kartę, gracz musi mieć odpowiednie materiały na ręce. Gracz wybiera jeden z odkrytych budynków i przed zakupem pokazuje innym graczom, że ma odpowiednią liczbę surowców do zakupu. Wykorzystane karty materiałów gracz kładzie na stole obracając je na drugą stronę. Po odłożeniu materiałów gracz bierze kartę i kładzie ją tak, aby na górze znajdował się właśnie zakupiony przez niego budynek. Każdy budynek ma oznaczony koszt na zwoju po lewej stronie budynku.
Wybudowanie łodzi rybackiej kosztuje 2 drewna i 2 kamienie.
Po zapłaceniu, gracz odkładaną kartę z ręki obraca, co oznacza, że strona, którą on widział, jest teraz zakryta.
Każdy budynek ma oznaczone Punkty Zwycięstwa, a prawie każdy budynek ma swoje działanie. Niektóre działania budynków mają wpływ na samą rozgrywkę i ułatwiają graczowi jego akcje, jednak większość budynków posiada działania „przetworzenia”, co oznacza, że mają ono znaczenie dopiero przy podliczaniu punktów, na koniec gry. Za każdym razem, gdy w dowolnym momencie gry na stole zostanie mniej kart niż w początkowej puli, należy wyłożyć wierzchnią kartę ze stosu. 

Może się zdarzyć, że gracz nie jest w stanie wykonać tury. To znaczy, że nie jest w stanie ani dobrać materiałów, ani kupić budynku. W tej sytuacji pokazuje innym graczom, swoje materiały w ręku, żeby pokazać, że rzeczywiście nie może wykonać żadnej tury. Następnie może obracać karty, jedna po drugiej, aż znajdzie materiał do dobrania, albo budynek do kupienia. Jeśli, po odwróceniu karty znajduje się tam materiał do dobrania albo budynek do kupienia – gracz od razu musi skorzystać z tej opcji i wykonać dostępną akcję.

Gra dobiega końca, gdy jeden z graczy wybuduje określoną liczbę budynków. Należy wówczas dokończyć aktualną kolejkę. Następnie gracze rozgrywają dwie dodatkowe kolejki, w których normalnie dobierają surowce lub kupują budynki. Po skończeniu gry gracze liczą punkty zwycięstwa swojej osady. Każdy sumuje punkty w prawym górnym rogu budynku i punkty wynikające z działania budynków. Dodatkowo, gracz dzieli sumę posiadanych na ręce materiałów na pół i dostaje tyle punktów zwycięstwa.
Gracz, który zdobył najwięcej punktów zwycięstwa, wygrywa.

Magazyn daje 2 punkty zwycięstwa, a także mleko i ubranie do przetworzenia (czyli combosów z innymi kartami).
Podsumowanie

Musze przyznać że Mini Cywilizacja mnie zaskoczyła, oczywiście bardzo pozytywnie. Nie spodziewałem się że w kilkudziesięciu kartach może się kryć tyle planowania. Bo właśnie to planowanie jest kluczem do sukcesu. Zdobywanie surowców, a następnie przetwarzanie na inne surowce i/lub punkty zwycięstwa. Wszystko to zostało ubrane w bardzo proste i przejrzyste zasady, dzięki czemu do gry może usiąść większa liczba osób, którym nie podobają się inne cięższe gry cywilizacyjne.

Kart zostały wykonane bardzo dobrze. Wyglądają fajnie, a występujące na nich symbole jest łatwo odczytać. Należy także wspomnieć że Mini Cywilizacja to gra szybka. Raczej nie występuje tu długie oczekiwanie na swoją kolej, a czasami tura gracza trwa około 3 sekund. Tak więc prosta, szybka, dobra - nic tylko polecać.
Dodatkowo całkiem dobrze się skaluje od 2 do 5 graczy i posiada aż 5 wariantów. Założenia gry pozostają takie same, ale zmienia się liczba kart. Na przykład gdy mamy mało czasu, wybieramy wariant szybki, a gdy chcemy trochę pobudować, możemy sobie wybrać wariant pełny i wtedy rozgrywka trwa tyle czasu, że nasza cywilizacja naprawdę przybierze ładny kształt. 

Karty dostajemy praktycznie za darmo, bo wystarczy jedynie kupić jakąś grę w sklepie uwookiego.pl i razem z nią dostajemy również 10 kart. Na razie możemy zdobyć tylko karty z jednej epoki, ale już niedługo mają zostać wydawane karty ze średniowiecza. Wtedy to dopiero będzie zabawa. Podsumowując, Łukasz Woźniak stworzył dobrą grę, a przy okazji ciekawie ją zareklamował.
Złożoność: zasady są bardzo proste, ale przy tworzeniu combosów, trzeba myśleć.
Losowość: występuje tylko w wykładanych kartach, poza tym raczej nie ma.
Interakcja: karty wybiera się z tej samej puli, trochę interakcji jest.

MOJA OCENA - 9/10 (GRA KARCIANA)


*kliknij i zobacz jak tworzę kategorie osób i o co z tym chodzi

Dziękuje Łukaszowi Woźniakowi za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz