Dale of Merchants - recenzja
Tytuł: Dale of Merchants
Autor : Sami Laakso
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: + 10 lat
Czas gry: 40 minut
Wydawnictwo: Snowdale Design
Mechaniki: Card Drafting, Deck Building, Dice Rolling, Hand Management, Set Collection, Take That
Dale of Merchants, czyli polska Dolina Kupców to gra, w której zadaniem graczy jest dostanie się do gildii kupieckiej.
Tego zaszczytu dostąpi jedynie jedna osoba, więc walka o miejsce jest zacięta.
Elementy gry
Instrukcja - nie jest specjalnie długa, dobrze tłumaczy zasady. |
110 kart zwierząt - składa się na nie 6 talii zwierząt, każda liczy 15 kart. |
20 kart rupieci |
Plansza rynku - na niej będą znajdowały się dostępne do zakupienia karty. |
Kostka ocelota - z wartościami 0, 1, 1, 2, 2, 3. Używa się jej jedynie gdy do gry zostaną użyte karty Beztroskich Ocelotów. |
Rozgrywka
Przygotowanie należy rozpocząć od wybrania talii zwierząt w liczbie o 1 większej od ilości graczy. Teraz można stworzyć początkową talię gracza, rozdając każdemu graczowi po jednej karcie o wartości 1 z każdej z wybranych talii zwierząt. Do talii każdego gracza należy następnie dodać taką liczbę kart rupieci, aby każdy gracz miał 10 kart w swojej talii. Talie należy potasować i ułożyć w stosie obok każdego gracza. Pozostałe karty o wartości 1 trzeba usunąć. Reszta kart utworzy talię rynku. Na środku stołu umieśćcie Planszę Rynku i połóżcie na niej 5 kart z wierzchu stosu Talii Rynku. Na koniec każdy gracz dobiera na rękę 5 kart ze swojej talii.
Tura gracza rozpoczyna się przez wybranie przez gracza jednej z czterech dostępnych akcji. Podczas tej tury nie można wykonać większej liczby akcji, chyba że należą się one w wyniku aktywowania działania kart z symbolem plusa.
Pierwszą możliwą akcją jest zakup karty z Planszy Rynku. Dokonując zakupu karty należy zapłacić jej koszt za pomocą dowolnych kart z ręki. Wartość kart jest określona w ich górnym lewym rogu. Pierwsza karta z prawej strony rynku ma cenę równą swojej wartości. Cena kart na lewo od niej zwiększa się o 1, tak jak jest to zaznaczone na Planszy Rynku. Karty użyte do zakupu umieszcza się na swoim stosie kart odrzuconych, a zakupioną kartę gracz umieszcza w ręku.
Gracz może zakupić kartę Nuisance za dwie karty rupieci. |
Ta karta pozwala wybrać kartę z Planszy Rynku i umieścić ją na ręce. |
Przykładowy stragan składający się jak na razie z 5 stosów. |
Druga faza to Dostawa. Podczas niej gracz dobiera odpowiednią liczbę kart ze swojej talii, aby miał ich w ręce 5. Nie ma limitu kart w ręce w przypadku, gdy gracz zdobył wcześniej większą liczbę kart. Jeżeli pozostali gracze z jakiegoś powodu posiadają w ręce liczbę kart mniejszą niż 5, dobierają karty tylko we własnej turze podczas tej fazy. Jeżeli na planszy rynku znajdują się puste miejsca, to uzupełnij je, przesuwając karty w prawą stronę. Następnie w wolne miejsca dołóż nowe karty z Talii Rynku, do momentu, w którym Plansza Rynku będzie miała 5 kart.
Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy zakończy budowę ósmego stosu na swoim straganie.
Podsumowanie
Skłamałbym mówiąc, że gra mi się nie podoba, bo podoba się i to bardzo. Głównie za sprawą ciekawej mechaniki ubranej w pasujący do niej temat. Dale of Merchants to gra deck-buildingowa, czyli w tej grze najbardziej widoczna mechanika to budowanie talii. W tej grze mechanika ta funkcjonuje bardzo dobrze. Dale of Merchants daje sporo możliwości co do sposobu na wygraną. To jakich zdolności kart użyjemy, jakie karty kupimy i za co - zależy tylko od nas. A wariantów jest wiele.
O tej grze można również powiedzieć, że jest regrywalna. Wpływa na to już na samym początku dobieranie talii zwierząt. Jest ich tyle, że przynajmniej jedna talia jest zawsze nieużywana i można dowolnie je ze sobą zamieniać podczas kolejnych partii, więc akcje specjalne są za każdym razem inne. Nie można również zapomnieć o losowej kolejności pojawiania się kart na rynku. Gry nie uda się wygrywać cały czas grając tylko jedną strategią. Duży wpływ na regrywalność i ogólną przyjemność z rozgrywki ma zróżnicowanie talii. Każda frakcja zwierząt specjalizuje się w typowych dla siebie zdolnościach i jest to bardzo dobre rozwiązanie. Trafiłem niedawno na informację, że ma zostać wydana druga edycja tej gry, wprowadzająca kolejnych 6 frakcji, które będzie można łączyć z frakcjami z pierwszej edycji. Już nie mogę się doczekać. Dodatkowo ma zostać wprowadzona możliwość gry drużynowej dla 4 graczy.
Rozpisałem się o mechanice, ale trzeba wspomnieć o wykonaniu. Karty są wytrzymałe, przejrzyste i ładne. Rysunki na kartach naprawdę mogą się podobać. Nie są jakieś oszałamiające, ale wyglądają fajnie.
Podsumowując: Jeżeli chcecie kupić stosunkowo nie długą grę karcianą z mechaniką deck-building, dającą sporo możliwości do pogłówkowania, Dale of Merchants prawie na pewno sprawdzi się dobrze. Jeśli dopiero zaczynacie grać w planszówki, to z Dale of Merchants może trochę zaczekajcie, pograjcie w coś łatwiejszego, a później kupcie.
MOJA OCENA - 8,5/10
Thank you very much for providing game!
Dale of Merchants - recenzja
Reviewed by das
on
lutego 28, 2016
Rating: