Dale of Merchants - recenzja

Tytuł: Dale of Merchants
Autor : Sami Laakso
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: + 10 lat
Czas gry: 40 minut
Wydawnictwo: Snowdale Design
Mechaniki: Card Drafting, Deck Building, Dice Rolling, Hand Management, Set Collection, Take That


Dale of Merchants, czyli polska Dolina Kupców to gra, w której zadaniem graczy jest dostanie się do gildii kupieckiej.
Tego zaszczytu dostąpi jedynie jedna osoba, więc walka o miejsce jest zacięta.

Elementy gry


Instrukcja - nie jest specjalnie długa, dobrze tłumaczy zasady.

110 kart zwierząt - składa się na nie 6 talii zwierząt, każda liczy 15 kart.

20 kart rupieci

Plansza rynku - na niej będą znajdowały się dostępne do zakupienia karty.

Kostka ocelota - z wartościami 0, 1, 1, 2, 2, 3. Używa się jej jedynie gdy do gry zostaną użyte karty Beztroskich Ocelotów.

Rozgrywka


Przygotowanie należy rozpocząć od wybrania talii zwierząt w liczbie o 1 większej od ilości graczy. Teraz można stworzyć początkową talię gracza, rozdając każdemu graczowi po jednej karcie o wartości 1 z każdej z wybranych talii zwierząt. Do talii każdego gracza należy następnie dodać taką liczbę kart rupieci, aby każdy gracz miał 10 kart w swojej talii. Talie należy potasować i ułożyć w stosie obok każdego gracza. Pozostałe karty o wartości 1 trzeba usunąć. Reszta kart utworzy talię rynku. Na środku stołu umieśćcie Planszę Rynku i połóżcie na niej 5 kart z wierzchu stosu Talii Rynku. Na koniec każdy gracz dobiera na rękę 5 kart ze swojej talii.

Tura gracza rozpoczyna się przez wybranie przez gracza jednej z czterech dostępnych akcji. Podczas tej tury nie można wykonać większej liczby akcji, chyba że należą się one w wyniku aktywowania działania kart z symbolem plusa.

Pierwszą możliwą akcją jest zakup karty z Planszy Rynku. Dokonując zakupu karty należy zapłacić jej koszt za pomocą dowolnych kart z ręki. Wartość kart jest określona w ich górnym lewym rogu. Pierwsza karta z prawej strony rynku ma cenę równą swojej wartości. Cena kart na lewo od niej zwiększa się o 1, tak jak jest to zaznaczone na Planszy Rynku. Karty użyte do zakupu umieszcza się na swoim stosie kart odrzuconych, a zakupioną kartę gracz umieszcza w ręku.
Gracz może zakupić kartę Nuisance za dwie karty rupieci.
Gracz może zagrać także jedną Kartę Triku, pokazując ją i wykonując działanie opisane w jej dolnej połowie. Po rozpatrzeniu wszystkich efektów kartę należy umieścić na swoim stosie kart odrzuconych, chyba że z jej opisu wynika inaczej. Jeśli na karcie widniej symbol plusa, możesz wykonać dodatkową akcje po rozpatrzeniu efektów zagranej karty.
Ta karta pozwala wybrać kartę z Planszy Rynku i umieścić ją na ręce.
Trzecia możliwość to stworzenie stosu na straganie. Stos kupiecki docelowo składa się z 8 stosów kart o rosnącej wartości. Całkowita wartość pierwszego stosu musi wynosić dokładnie 1, następnego 2 itd. Jeżeli karty znajdują się już w stosie na straganie, nie można ich zagrać w późniejszej fazie gry. Budując stos na straganie gracz wybiera z ręki karty zwierząt w takim samym kolorze, a następnie umieszcza je na straganie tak, aby ich wartości były widoczne. Stos musi być od razu kompletny, nie można tworzyć go na przestrzeni kilku akcji. 
Przykładowy stragan składający się jak na razie z 5 stosów. 
Jeżeli graczowi całkowicie nie pasują karty, które ma na ręce może umieścić dowolną liczbę kart z ręki na stosie kart odrzuconych.

Druga faza to Dostawa. Podczas niej gracz dobiera odpowiednią liczbę kart ze swojej talii, aby miał ich w ręce 5. Nie ma limitu kart w ręce w przypadku, gdy gracz zdobył wcześniej większą liczbę kart. Jeżeli pozostali gracze z jakiegoś powodu posiadają w ręce liczbę kart mniejszą niż 5, dobierają karty tylko we własnej turze podczas tej fazy. Jeżeli na planszy rynku znajdują się puste miejsca, to uzupełnij je, przesuwając karty w prawą stronę. Następnie w wolne miejsca  dołóż nowe karty z Talii Rynku, do momentu, w którym Plansza Rynku będzie miała 5 kart.

Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy zakończy budowę ósmego stosu na swoim straganie.

Podsumowanie

Skłamałbym mówiąc, że gra mi się nie podoba, bo podoba się i to bardzo. Głównie za sprawą ciekawej mechaniki ubranej w pasujący do niej temat. Dale of Merchants to gra deck-buildingowa, czyli w tej grze najbardziej widoczna mechanika to budowanie talii. W tej grze mechanika ta funkcjonuje bardzo dobrze. Dale of Merchants daje sporo możliwości co do sposobu na wygraną. To jakich zdolności kart użyjemy, jakie karty kupimy i za co - zależy tylko od nas. A wariantów jest wiele.

O tej grze można również powiedzieć, że jest regrywalna. Wpływa na to już na samym początku dobieranie talii zwierząt. Jest ich tyle, że przynajmniej jedna talia jest zawsze nieużywana i można dowolnie je ze sobą zamieniać podczas kolejnych partii, więc akcje specjalne są za każdym razem inne. Nie można również zapomnieć o losowej kolejności pojawiania się kart na rynku. Gry nie uda się wygrywać cały czas grając tylko jedną strategią. Duży wpływ na regrywalność i ogólną przyjemność z rozgrywki ma zróżnicowanie talii. Każda frakcja zwierząt specjalizuje się w typowych dla siebie zdolnościach i jest to bardzo dobre rozwiązanie. Trafiłem niedawno na informację, że ma zostać wydana druga edycja tej gry, wprowadzająca kolejnych 6 frakcji, które będzie można łączyć z frakcjami z pierwszej edycji. Już nie mogę się doczekać. Dodatkowo ma zostać wprowadzona możliwość gry drużynowej dla 4 graczy.

Rozpisałem się o mechanice, ale trzeba wspomnieć o wykonaniu. Karty są wytrzymałe, przejrzyste i ładne. Rysunki na kartach naprawdę mogą się podobać. Nie są jakieś oszałamiające, ale wyglądają fajnie. 
Podsumowując: Jeżeli chcecie kupić stosunkowo nie długą grę karcianą z mechaniką deck-building, dającą sporo możliwości do pogłówkowania, Dale of Merchants prawie na pewno sprawdzi się dobrze. Jeśli dopiero zaczynacie grać w planszówki, to z Dale of Merchants może trochę zaczekajcie, pograjcie w coś łatwiejszego, a później kupcie.


MOJA OCENA - 8,5/10


Thank you very much for providing game!
Dale of Merchants - recenzja Dale of Merchants - recenzja Reviewed by das on lutego 28, 2016 Rating: 5

Related Posts No. (ex: 9)