środa, 6 kwietnia 2016

Black Hat - recenzja

Tytuł: Black Hat

Autorzy : Thomas Klausner, Timo Multamaki


Liczba graczy: 2-6 osób


Wiek: + 10
 lat

Czas gry: 45 minut


Wydawnictwo: Dragon Dawn Productions





Black Hat to gra, w której gracze starają się zhakować system.

Elementy gry






Instrukcja - dobrze tłumaczy zasady.








18 znaczników - po 3 w sześciu kolorach.







2 dwustronne żetony +1/-1, 2 znaczniki "kreślarskie" oraz 1 pionek "kreślarski"







2 karty Black Hat








83 karty - podzielone są numerami od 1-13, oraz 5 jokerów.







4 karty pomocnicze








Karta kreślarska









6 dwustronnych części planszy - używa się ich w jednym z wariantów dodatkowych.








Plansza punktacji










Plansza główna - to po niej poruszają się pionki graczy.







Rozgrywka

Celem graczy w grze Black Hat jest zhakowanie systemu, a przy tym zdobycie jak najmniejszej liczby punktów. Rzecz trochę oryginalna, bo zazwyczaj chodzi o to by uciułać jak najwięcej punktów. Jednak mała odmiana na pewno nikomu nie zaszkodzi. Black Hat w głównej mierze opiera się na mechanice Trick-taking, czyli popularniejszym w Polsce zbieraniu lew spotykanym często w tradycyjnych grach karcianych.

Przygotowanie nie zalicza się do specjalnie trudnych. Na obu planszach każdy kładzie po jednym swoim znaczniku. Na planszy głównej kładzie się 2, po jednym na każdym torze, w związku z czym gracz może wybierać, którym pionkiem chce się przesuwać w późniejszej fazie gry. Z talii kart każdy dostaje ich 10. Jedna osoba dostaje 9 zwykłych kart oraz jedną specjalną kartę Black Hat. 

A teraz kilka słów o tym jak przebiega rozgrywka. Gracz rozpoczynający zagrywa z ręki jedną lub więcej kart, po czym kładzie ją na stole. Jeżeli zagrywa więcej niż jedną, to muszą mieć one ten sam numer. Do stworzenia kombinacji można posłużyć się kartą jokera, która zastępuje dowolną kartę. Jokera można zagrać również jako pojedynczą kartę, wtedy ma ona wartość 14. Następnie kolejny gracz ma do wyboru dwie opcje. Może zagrać jedną kartę albo tyle kart ile zagrał pierwszy gracz. Jeżeli zagrał jedną kartę, a pierwszy więcej, to nie może w ten sposób wygrać triku, ale pozbędzie się karty z ręki. Może również zagrać tyle samo kart co pierwszy. Jeżeli chce zostać zwycięzcą triku to zagrane karty muszą być wyżej w rankingu (mieć wyższy numerek), niż wcześniej liderujące. Ale nie zawsze. Specjalnym rodzajem karty jest Black Hat, czyli czarny kapelusz. Gdy, któryś z graczy zagra tę kartę, to zasady zmieniają się w taki sposób, że trik wygrywa gracz, który ma najsłabsze karty. Oczywiście musi mieć ich tyle ile pierwszy gracz. Po tym gdy każda osoba zagrała kartę/karty sprawdza się kto wygrał ten trik.
Gracz znajdujący się po środku wygrywa trik, bo zagrał karty o najwyższej wartości.
Zwycięzca triku przesuwa jeden ze swoich pionków o pole do przodu. Na jednym polu może znajdować się tylko 1 pionek, więc jeżeli w wyniku przesunięcia na jednym polu miałyby znaleźć się 2, to poruszający się pionek przeskakuje na kolejne wolne pole. W ten sposób można odbyć całkiem długą podróż. Kładzie przed sobą także wszystkie zagrane karty. Inaczej sprawa się ma, gdy zagrana została karta Black Hat. Zwycięzca takiego triku przesuwa swój pionek na planszy i zbiera karty ze stołu, powiększając swoją rękę. Może wziąć wszystkie zagrane karty albo kartę Black Hat i tyle kart ile zagrał pierwszy gracz.
Zwycięzcą tego triku jest gracz siedzący po prawej stronie, gdyż teraz obowiązuje zasada, że wygrywają karty o najniższej wartości.
Runda trwa do momentu, aż jeden z graczy zagra wszystkie karty z ręki. Wtedy następuje liczenie punktów. Punkty otrzymuje się za wszystkie pozostałe karty na ręce oraz wartość z pól na, których znajdują się pionki. Pola nie tylko dostarczają niechcianych punktów. Niektóre z nich mają także specjalne działanie. Np. po wkroczeniu na pole Honeypot nie można z niego wyjść.
A tak wygląda sytuacja na planszy.
Gra trwa do momentu, aż jeden z graczy dotrze na ostatnie pole planszy albo wszystkie pionki poblokują się w taki sposób, że ruch będzie niemożliwy. Zwycięzcą zostaje gracz z najmniejszą ilością punktów.

W grze można znaleźć także kilka wariantów dodatkowych. Jeden z nich to wariant dwuosobowy wprowadzający do gry "robota". Możliwe jest również dodanie do gry dodatkowych części planszy, wydatnie zwiększających regrywalność.

Podsumowanie

Zacznę może od wykonania. Karty są wytrzymałe, ładne i funkcjonalne. Każda karta zawiera związany z hakerstwem rysunek, a do tego kawałek tekstu, czasami zabawnego. Plansze, pionki i reszta rzeczy również wyglądają dobrze i są wytrzymałe. Malutkie, ale takie malutkie zastrzeżenie mam do planszy punktacji - mogłaby być wykonana z grubej tektury, a nie tylko z papieru.

Rozgrywka opiera się na mechanice Trick-taking, czyli zbieraniu lew. W tej grze funkcjonuje to naprawdę dobrze. Gra jest ciekawa, praktycznie nie ma downtime'u. Ciekawym motywem jest dodanie karty Black Hat. Wprowadza ona do gry trochę pozytywnej niepewności. To że mamy na ręce dużo silnych kart nie oznacza, że będziemy dominowali w danej rundzie. Osoba potrafiąca dobrze używać karty Black Hat może nam poważnie pokrzyżować plany. I tutaj kolejna ciekawa rzecz, bo posiadanie karty Black Hat wcale nie musi być korzystne. Za każdym razem, gdy wygrywamy z jej użyciem trik, w "nagrodę" zbieramy ileś tam kart ze stołu. Tym sposobem powiększamy swoją rękę i możliwość zagrania ciekawych układów w kolejnych trikach, ale jeżeli nie zdążymy pozbyć się tych kart w odpowiednim momencie to będzie nas to sporo kosztowało.
Trzeba więc czasami specjalnie przegrać jakiś trik by pozbyć się Black Hat'a i oczywiście znać umiar w dobieraniu kart. 
Przy tym wszystkim zasady gry są całkiem proste. Zwłaszcza te podstawowe, więc nie trzeba być bardzo ogranym człowiekiem by grać w tą grę. Fajną rzeczą jest też to, że gra ma parę ciekawych wariantów dodatkowych, dzięki czemu gra tak szybko się nie znudzi.

Jeżeli coś mi się nie podoba, to chyba losowość.
Nie jest może strasznie denerwująca, ale czasami, gdy trafią się nam wybitnie słabe karty to dużo zrobić się nie da.
Podsumowując: Jeżeli jesteście fanami mechaniki Trick-taking albo szukacie ciekawej, niezbyt trudnej karcianki, to Black Hat powinien spełnić wasze oczekiwania.


MOJA OCENA - 8/10



Thank you very much for providing game!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz