sobota, 16 kwietnia 2016

Shinobi - recenzja

Tytuł: Shinobi

Autorzy : Josep M. Allue


Liczba graczy: 4-6 osób


Wiek: + 10
 lat

Czas gry: 15 minut


Wydawnictwo: GDM Games



Shinobi to prosta gra, można powiedzieć imprezowa, osadzona w świecie japońskich wojowników.

Elementy gry






4 instrukcje - w języku angielskim, hiszpańskim, niemieckim i francuskim.







24 karty ataku - po 4 w sześciu kolorach.










18 czarnych i 30 czerwonych znaczników.









1 znacznik






Rozgrywka

Celem graczy w grze Shinobi jest stanie się Wielkim Daimyo, czyli przywódcą wszystkich klanów. Jak to często bywa, cel ten można osiągnąć jedynie drogą zabójstw i spisków. 

Każdy gracz na początku otrzymuje 3 czarne znaczniki (ataku), i 5 znaczników czerwonych (życia), oraz 4 karty ataku w wybranym przez siebie kolorze.

Każda runda składa się z dwóch faz. Podczas pierwszej fazy każdy z graczy musi zaatakować za pomocą swoich kart ataku trzech rywali. Atakując gracza, kartę umieszcza się frontem w dół. Zaatakowany gracz nie wie więc jaką bronią został zaatakowany. Jednak może się domyślać, gdyż na odwrocie karty, atakujący musi umieścić znacznik ataku na jednym z rodzajów broni. Nie musi jednakże oznaczać broni, którą faktycznie zaatakował, może blefować.
Według atakujących, ten gracz został zaatakowany tymi rodzajami broni.
Gdy wszyscy zaatakują i zostaną zaatakowani, następuje faza rozwiązywania ataków. Zaczyna ją gracz rozpoczynający, odwracając dwie otrzymane karty ataków. I tutaj zaczyna się robić ciekawie. Jeżeli obie odkryte karty przedstawiają tą samą broń, to atak się powiódł. Jeśli się różnią to niestety zakończył się niepowodzeniem. W przypadku udanego ataku, gracz traci 1 punkt życia. Ale to nie wszystko. Gracz, który został zaatakowany nie jest bezbronny. Do obrony ma dwie "bronie": niekompetencję i spisek. Są to działania, które można przedsięwziąć aby odsłonić trzecią kartę. Jeżeli gracz powoła niekompetencję, a odkryte karty były różne, to odkrywa trzecią kartę i jeśli trzecia karta także nie stworzyła żadnej pary, to wszyscy atakujący tracą po jednym życiu. Ale odkrycie trzeciej karty niesie za sobą pewne ryzyko, bo jeżeli karta stworzyłaby parę, to życia pozbywa się zaatakowany.
Atak się powiódł. Gracz traci jedno życie.
Drugą możliwością obrony jest spisek. Pozwala na odkrycie trzeciej karty, jeśli dwie odkryte wcześniej były takie same. Tak jak wcześniej są dwie możliwości. Jeżeli trzecia karta jest inna to zaatakowany traci 2 życia. Jeśli jest taka sama, to życie tracą atakujący. Runda przebiega w ten sposób, aż wszyscy gracze rozpatrzą otrzymane ataki. Następnie rozgrywa się kolejną rundę.
SPISEK!!!
Gra trwa do momentu, aż tylko jeden gracz zostanie przy życiu. Zostaje on okrzyknięty Wielkim Daimyo i wygrywa grę.

Podsumowanie

Co mogę powiedzieć o tej grze? Jak dla mnie jest to całkiem dobra gra, sprawdzająca się jako imprezówka. Jednak już na początku zaznaczam, że jeśli chcecie się przy niej w miarę dobrze bawić, to niezbędne jest wczucie się w klimat tej gry. Po prostu przy tej grze nie da się siedzieć cicho i bezmyślnie wykładać kart. Aby wygrać trzeba się "łączyć w sojusze" z innymi graczami, które jednak na pewno nie przetrwają próby czasu. Prawie jak w Grze o Tron. Jak to w sojuszu bywa, pasuje się ze sobą jakoś dogadać, ale najlepiej w taki sposób, aby nasza przyszła ofiara nie wiedziała, że to o nią chodzi.

Shinobi zmusza do interakcji. Jest to główny element gry. Tak jak już wspominałem, gra powinna całkiem dobrze sprawdzać się jako imprezówka. Może w nią grać od 4-6 osób, ma proste zasady i oferuje sporo interakcji. Potencjał na imprezówkę ma, choć nie do końca wykorzystany. Jest to gra dobra i tyle. Na pewno nie wygryzie z waszego stołu Dobble, Szalonych Zegarków, czy Dixita. Ale czasami pozwoli odpocząć od tamtych gier. 

Nie powinno być również problemu z nauczeniem zasad nowych graczy. Zasady są proste i do zapamiętania nie ma zbyt wielu rzeczy. Według mnie autor gry trochę bardziej mógł dopracować instrukcję. Nie jest napisana jakoś fatalnie, ale po jej przeczytaniu dalej możecie czuć się nie do końca nauczeni zasad gry.
Podsumowując: Jeżeli szukacie całkiem dobrej gry imprezowej albo małego filerka na większą liczbę osób to możecie zainteresować się kupnem gry Shinobi.


MOJA OCENA - 7/10




Thank you very much for providing game!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz