Przejdź do głównej zawartości

Goool! Mistrzostwa - recenzja

Nazwa: Goool! Mistrzostwa
Autor: Corne van Moorsel
Liczba graczy: 2 osoby
Wiek: + 8 lat
Czas gry: 30 minut
Wydawnictwo: Egmont

Goool! Mistrzostwa to gra, w której gracze wcielają się w trenerów drużyn piłkarskich. Podczas gry będą oni poruszać się swoimi zawodnikami, wykonywać podania, oddawać strzały na bramkę oraz robić wiele innych rzeczy, a to wszystko po to, by wygrać mecz.

Elementy gry

Instrukcja - średniej długości, zawiera wiele rysunków i przykładów.

Dwustronna plansza boiska

22 piłkarzy - po 11 dla każdego gracza.

3 znaczniki i żeton piłki

2 sześcienne kostki i jedna czterościenna

Rozgrywka


Na samym początku gracze muszą wybrać czy chcą grać w wersję mini tej gry, czyli 5 zawodników na pięciu czy pełną 11x11. Po dokonaniu wyboru na planszy trzeba położyć znaczniki określające minutę meczu oraz liczbę goli. Po tym można przejść do etapu rozkładania piłkarzy na boisku.

Rozgrywka jest oparta na bardzo prostych zasadach. Przynajmniej rozgrywka podstawowa. Składa się ona z tur, a turę gracza można podzielić na dwie części: rzut kostką oraz ruch. Mecz zaczyna się od wykopania piłki przez gracza rozpoczynającego. Później rozgrywka przebiega już według tur. W swojej turze, tak jak pisałem, początkowo gracz rzuca kostką. Od ilości oczek zależy ile gracz będzie miał punktów ruchu, więc wynik rzutu ma duży wpływ na jego późniejsze możliwości. 

Następnie w oparciu o ilość punktów ruchu, gracz może poruszyć swojego zawodnika o liczbę pól wskazanych przez kostkę albo mniejszą, jeśli dotrze do piłki. Gdy piłkarz dojdzie do piłki, musi się zatrzymać i ją kopnąć. Może ją kopnąć w dowolnym kierunku, a raz może nawet zmienić kierunek lotu o 45 stopni. Jeżeli piłka dojdzie do gracza z tej samej drużyny, ten musi ją odkopnąć. Po każdym spotkaniu z piłką aktywny gracz otrzymuje 1 punkt ruchu, który może przeznaczyć na dalsze odkopywaniem piłki i przesuwanie się z akcją do przodu.

Jeżeli gracz kopnął piłkę to na koniec swojego ruchu może jeszcze przemieścić jednego  zawodnika o maksymalnie 2 pola w kierunku piłki. Jednak, aby można było wykonać tę akcję, to dany gracz musi zostać po ruchu zawodnikiem znajdującym się najbliżej piłki ze swojej drużyny. Po wykorzystaniu wszystkich punktów ruchu tura gracza się kończy, a w ten sam sposób swoją turę przeprowadza jego przeciwnik. 
Gracz żółty ma inicjatywę i jest bliski zdobycia bramki.
Tura gracza może się jednak skończyć przed wyczerpaniem punktów ruchu na skutek strzelenia przez niego gola. Gracz zdobywa gola jeżeli umieści piłkę na jednym z dwóch pól z bramką przeciwnika. Gdy gracz strzeli gola, jego tura się kończy. Inicjatywę przejmuje jego przeciwnik, wykopując piłkę.

Gra kończy się po upływie 90 minut, czyli kilkunastu rund. Mecz wygrywa gracz, który strzelił więcej goli.
Jak na razie gracz czerwony zdobył 2 gole.
Do gry zostało dodane dosyć sporo zasad zaawansowanych. Jest to: przejęcie piłki, obrona bramki, rzut z autu, rzut rożny, łapanie piłki przez bramkarza, spalony oraz przemieszczenie linii obrony/ataku. Wprowadzenie do gry tych zasad, sprawia, że gra staje się jeszcze bardziej realniejsza i podobna do piłkarskiego meczu. Choć niestety trzeba przyznać, że większość z nich opiera się na tak bardzo uciążliwych w tej grze, rzutach kośćmi. Jednak dla osób, którym to nie przeszkadza są to urozmaicające grę rozszerzenia.
Np. obrona bramki polega na przemieszczeniu bramkarza w stronę piłki zmierzającej do bramki i rzuceniu kostką. Od wyniku rzutu, odległości bramkarza od piłki i prędkości piłki (pozostałe punkty ruchu) zależy czy bramkarz nie obroni strzału, obije piłkę czy złapie piłkę w ręce.
Piłka została przejęta.
Możliwa, jest również gra na małym boisku, czyli na drugiej stronie planszy. Do gry używa się wtedy jedynie pięciu zawodników, ale uważam, że taka rozgrywka jest dużo gorsza. 

Podsumowanie

W ubiegłym roku na blogu ukazała się recenzja gry Goool!. Teraz macie okazję przeczytać recenzje można by powiedzieć jej większego brata. W grę Goool! Mistrzostwa można grać też na tych samych zasadach co w grę Goool!. Ale to tylko taki mały dodatek. Cel stworzenia tej gry był całkiem inny. Gra ma dawać to, czego nie dawała jej "poprzednia edycja". Czy tak jest? W pewnym stopniu tak. Zostało wprowadzonych kilka nowych rozwiązań, o który już wspominałem, ale w dalszym ciągu gra opiera się w 80% na losowości. To od niej zależy ile będziemy mieli punktów ruchu czy obronimy strzał, no praktycznie wszystko. Co prawda wydaje mi się, że pod tym względem ta gra wygląda i tak lepiej od swojej poprzedniczki, ale mimo wszystko...

Pewnym problemem jest też brak dynamiki. Piłka nożna jest sportem dynamicznym, ale gry o tej tematyce właśnie niekoniecznie i nie mówię tylko o tej grze. Jest to swoista pułapka, bo wiele osób kupując taką grę, myśli, że odczuje wrażenia podobne do tych z boisk. A tak właśnie nie jest. Przed tym chcę was przestrzec. Goool! Mistrzostwa to gra bardziej logiczna, niż wywołująca duże emocje.

W porównaniu do poprzedniej edycji spodobało mi się to, że podczas gry wreszcie dowodzimy 11 zawodnikami, a nie jak to było wcześniej, pięcioma. Sprawia to, że można więcej pokombinować z ustawieniem graczy oraz ich ułożeniem w celu przeprowadzenia akcji. Więcej jest również pól na boisku. Na plus trzeba zaliczyć też wykonanie. Elementów nie ma zbyt wiele, ale są solidne i wyglądają dobrze.
Podsumowując: Jeżeli chcecie kupić jakąś grę o piłce nożnej to mogę wam polecić Goool! Mistrzostwa. Jeżeli zastanawiacie się co kupić: Goool! czy Goool! Mistrzostwa to kupcie tą drugą grę.


MOJA OCENA - 7/10



Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...