Przejdź do głównej zawartości

Yeti - recenzja

Nazwa: Yeti
Autor: Benjamin Schwer
Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: + 8 lat
Czas gry: 20-40 minut
Wydawnictwo: Pegasus Spiele


Yeti to nowa gra od wydawnictwa Pegasus Spiele adresowana głównie do grających rodzin. Mechanika gry opiera się w głównej mierze na rzutach kośćmi, lecz nie jest to tylko rzucanie, gdyż bazuje ono na mechanice "Press Your Luck", czyli popularnym zarządzaniem ryzykiem, znanym choćby z Potworów w Tokio.

Elementy gry

2 Instrukcje - jedna w języku angielskim, druga w niemieckim.

Dwuczęściowa plansza- zawiera tor punktacji oraz miejsca namiotowe.

Góra - składa się z wielu części i reprezentuje kolejne poziomy.

Tor zdjęć

5 płytek śladów, 7 płytek ekwipunku, płytka gracza rozpoczynającego, znacznik Yeti oraz 5 namiotów

5 Himalaistów oraz 5 znaczników punktów zwycięstwa.

7 kości ze specjalnymi symbolami

6 płytek pogody - używa się ich w wariancie zaawansowanym.

Rozgrywka

Przed pierwszą rozgrywką należy złożyć górę. Później kładzie się ją na planszę, a dokładnie na środek planszy. Na wierzchu góry położyć należy tyle szczytowych płytek ilu jest graczy. Obok planszy umieścić trzeba tor zdjęć. Później poukładać należy płytki ekwipunku zgodnie z wartością i położyć je obok toru zdjęć. Każdy dostaje kartę pomocniczą. Pierwszy gracz dostaje też 7 kości. Każdy wybiera kolor i dostaje 1 namiot, znacznik himalaisty oraz znacznik punktów. Namioty umieszcza się na planszy na wolnych polach. Himalaistę należy położyć obok namiotu na stopie z punktami. Znacznik Yeti umieszcza się na polu 50 na torze punktowym.

Rozgrywkę zaczyna gracz rozpoczynający, a następnie kolej przechodzi na kolejnych graczy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

Na początku swojej tury gracz rzuca wszystkimi kostkami. Po rzucie musi odłożyć wszystkie kości z symbolem śniegu. Jeżeli nie ma żadnych kości z tym symbolem, to odkłada wszystkie kości z innym dowolnym symbolem. Jednak jeśli gracz wyrzucił jakieś kości śniegu, to oprócz nich i tak może dobrać kości jednego dowolnego rodzaju. Następnie rzuca pozostałymi kostkami i postępuje tak samo jak wcześniej. Podane czynności wykonuje do momentu, aż odłoży na bok wszystkie kości. Wtedy należy przystąpić do rozpatrywania kości.
Po tym rzucie dobrą opcją byłoby odłożenie kości z symbolem śladów.
W grze jest 5 rodzajów symboli na kościach. Śnieg jest symbolem spornym, bo czasami może pomóc, ale czasem utrudnić grę. Gdy wyrzucone zostaną mniej niż 3 kości z tym symbolem to nic się nie dzieje. Jeśli dokładnie 3, gracz może odwrócić jedną z nich na dowolną stronę. Jeśli wyrzuci więcej niż 3, następuje burza wpływająca na wszystkich graczy. Przesunąć należy wtedy znacznik Yeti o odpowiednią liczbę pól oraz odłożyć kości śniegu tak, by zostały maksymalnie 3, na kartę pomocniczą gracza. Wrócą one do gry dopiero podczas kolejnej tury obecnego gracza.

Monet można używać do zakupu przedmiotów ułatwiających grę lub do zakupu zdjęć, które przynoszą punkty zwycięstwa.
Za 5 monet gracz kupuje przedmiot, który co turę będzie mu dostarczał jedną kostkę namiotu.
Z kolei symbol Sherpa pozwala na wspinanie się na górę. 1 Sherpa pozwala wspiąć się o jeden poziom. Trzech pomaga wspiąć się o 2 poziomy. Sześciu pomaga wspiąć się o 3 poziomy. Pierwszy gracz, który dojdzie na szczyt, otrzymuje liczbę punktów odpowiednią wartości na płytce szczytu. 
Szczyt zdobyty!!!
Ślady to bardzo dobry sposób na zdobywanie punktów. Ilość punktów zależy od tego, na którym poziomie jest himalaista gracza. Jeżeli gracz jest na pierwszym poziomie to każdy wyrzucony przez niego ten symbol jest warty 1 punkt. Z każdym kolejnym poziomem mnożnik zwiększa się o 1.

Namiot pozwala zaczynać himalaiście gracza z wyższego poziomu w następnej turze. Bez tego startuje zawsze od bazy.

Gdy jeden z graczy przegoni Yeti na torze punktacji, zostaje wywołany koniec gry. Gracz z największą ilością PZ wygrywa.

Podsumowanie

Jeżeli lubicie gry wykorzystujące mechanikę "Press Your Luck" to najprawdopodobniej Yeti powinien wam się spodobać. Pierwszym argumentem przemawiającym za zakupem gry jest sam wygląd. Gra została wykonana bardzo dobrze. Elementy są grube, trwałe i ładne. Cieszy również obecność kart pomocniczych, które fajnie przypominają jakie efekty wywołuje wyrzucenie danej kości. Plus również za proste zasady. Rozgrywka jest bardzo intuicyjna co pozwala na grę także młodszym dzieciom, czyniąc tą grę dobrą familijną produkcją.

Dzieci powinny być zaciekawione też tematem gry, bo to właśnie do nich jest on skierowany. Dla dorosłych zostały głównie dwie opcje z nim związane: albo mi nie przeszkadza albo przeszkadza. Jeżeli miałbym obrazowo wyjaśnić potencjał gry i płynącej z niej przyjemności, to grę umiejscowiłbym gdzieś pomiędzy Żółwiami z Galapagos a Potworami z Tokio. Jednak znacznie bliżej jej do Potworów, bo w tej grze po prostu możemy podejmować wybory. Wybór kości do zatrzymania zależy praktycznie tylko od nas i to w jaki sposób spożytkujemy symbole, będzie rzutowało na nasze zwycięstwo lub jego brak.

Fajną sprawą jest obecność wariantu dodatkowego wprowadzającego do gry wpływ pogody. Dzięki temu po rozegraniu kilku rozgrywek w podstawową wersję można odświeżyć grę tym właśnie dodatkiem. 
Podsumowując: Jeżeli poszukujecie gry, która zapewni wam trochę zabawy, a do tego pozwoli podejmować wybory, to mogę wam zaproponować grę Yeti. Jest to też dobra pozycja dla grających rodzin

MOJA OCENA - 4/6
MOGĘ ZAGRAĆ/RACZEJ KUP TĄ GRĘ



Thank you very much for providing game!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...