Cichociemni - recenzja

Nazwa: Cichociemni
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: +12 lat
Czas gry: ok. 30/90 minut
Wydawnictwo: IPN

"Przeżyć II wojnę światową nie było łatwo. A co dopiero będąc żołnierzem polskiej podziemnej armii nieustannie narażonym na niebezpieczeństwa. Czy podołasz wyzwaniu, żeby poradzić sobie z trudnymi zadaniami trzeba najpierw wszechstronnie się wyszkolić, gdyż nigdy nie wiadomo jaka umiejętność może przydać się graczowi w obronie przed okupacyjnymi zagrożeniami, lub w ataku na niemiecką machinę wojenną."


Plansza

4 planszetki

12 pionków i 32 znaczniki

275 kart

80 kartonowych żetonów

O grze
 Gra edukacyjna została poświęcona tytułowym "Cichociemnym". W grze mamy za zadanie poprowadzić naszych cichociemnych przez okupowaną planszę. Musimy wykonywać misję na terenie II Rzeczypospolitej, a w zamian będziemy nagradzani punktami za nasze czyny. W grze możemy zagrać od 2 do 4 osób, według mnie jest to idealna liczba osób. Rozgrywka potrwa między 30 a 90 minutami, jest to optymalna ilość, a przy takiej grze czas leci bardzo szybko. 


Opinia na temat wykonania
 W grze znajduję się dużo elementów, ale jest to czynnik na plus, ponieważ każdy z nich został piękne wykonany. Plansza, na której odbywa się główna część rozgrywki jest zrobiona według mnie idealnie, co mam na myśli? Każdy szczegół został dopracowany, klimat planszy idealnie odwzorowuje tematykę gry. Jak już wspomniałem o planszy, to może teraz powiem kilka słów o planszetkach, przy których się powtórzę, ponieważ wykonanie nie odstaje żadnemu innemu elementowi. Planszetki zostały stworzone z twardego i wytrzymałego kartonu, który posłuży nam na wiele, wiele i jeszcze raz wiele rozgrywek. Oprawa graficzna kart, których mamy bardzo dużo, bo aż 275, została wykonana w prostej formie, lecz dotrzymuje w 100% klimatu rozgrywki. A co mogę powiedzieć o żetonach? Hmm... w sumie nie wyróżniają się niczym specjalnym, ale nie mówię, że są złe, wręcz przeciwnie, smukłe i proste grafiki.


Czas start!
Po dosyć złożonym przygotowaniu do gry, które polega na rozłożeniu kart, żetonów, pionków itd. na poszczególne miejsca, czas aby przejść do rozgrywki, która potrwa 25 kolejek. Do wykonywania misji, potrzebne nam będą karty szkolenia oraz żetony zasobów. Każda kolejka składa się z 3 faz, które są poniekąd skomplikowane.

Pierwszą, którą będę omawiał nosi nazwę Faza Skoku i Zdarzenia, która polega na wykonaniu lotu do kraju. W owej fazie mamy za zadanie odkryć kartę Rozkaz Wylotu, odkryć kartę Warunki Lotu, dzięki której możemy zdobyć morale, ale tylko za udany skok. Po wykonanym skoku, jeśli chcemy, używamy kartę Szkolenia na swoim cichociemnym. I teraz najgorsza część dla nas, czyli karta Zdarzenia, przez którą możemy stracić morale, jeśli wystarczająco dobrze się nie obronimy. 

 Według mnie faza, którą przedstawiłem w wielkim skrócie, jest bardzo rozbudowana i na pewno nie poradzimy sobie bez instrukcji, za sprawą dużej ilości czynności, których na pewno nie zapamiętamy, szczególnie podczas pierwszej rozgrywki.


 Przedstawiam Wam drugą fazę w rozgrywce, czyli Faza Szkoleń i Działań w Kraju, która moim zdaniem jest jeszcze bardziej rozbudowana. Możemy w niej przemieścić cichociemnych, wykorzystać żetony pieniędzy, użyć kart specjalnych oraz zagrać karty szkolenia. Bardzo dużo rzeczy do wykonania, które znów nie obejdą się bez sprawdzania instrukcji. 
W grze posiadamy cztery rodzaje kart specjalnych: 
  • Ucieczka z więzienia (zgromadzenie zasobów i zagranie karty szkolenia).
  • Szkolenie w okręgu (zwiększenie morali o 1)
  • Zaopatrzenie w okręgu (przenosiny żetonów Zasobów)
  • Depesza zaopatrzeniowa (dołożenie do okręgu żetonów Zasobów)
 W przedstawianej fazie wykonujemy również misje, za które otrzymamy Punkty Zwycięstwa. Do ukończenia misji, potrzebne nam są zasoby, które gromadzimy wcześniej, lecz jeśli ich nie zdobędziemy, to tracimy możliwość zdobycia punktów. Zatem jak możecie zauważyć, musimy już wcześniej planować nasze działania, aby zdobyć satysfakcjonującą ilość Punktów Zwycięstwa, które przybliżają nas do wygrania całej rozgrywki. 


 W końcu czas, aby przejść do ostatniej fazy, czyli Faza Zakończenia Kolejki, która przygotowuje nas do rozpoczęcia kolejnego roku, jak i jest to moment na policzenie naszych Punktów ZwycięstwaGracze, którzy znają się na strategii i umieją dobrze planować, z pewnością dużo lepiej sobie poradzą. Jak możecie się już domyślać, zwycięzcom zostaje ten, który uzyskał najwięcej punktów. Ale jeśli zdarzył się remis, gracz z wykonaniem większej ilości misji.


Podsumowanie
 Gra planszowa "Cichociemni" na pewno spodoba się fanatykom gier historycznych lub strategicznych, ponieważ idealnie wpaja nas w klimat wojny i starych czasów. Rozgrywka jest troszkę wymagająca i sprawia trudność przy pierwszych zmaganiach, zatem preferuję ją bardziej zaawansowanym graczom, którzy już siedzą jakiś czas w planszówkach. Jedynym minusem jest potrzeba zaglądania co jakiś czas do instrukcji. Dobrym na to sposobem byłyby pomocnicze karty dla każdego z graczy, lecz jest to mały minusik, na który po części przymykam oko. Grając kilka razy w ten tytuł świetnie się bawiłem i z pewnością będę do niego wracał. Do szczegółowego omówienia zasad, zapraszam Was do instrukcji, którą znajdziecie TUTAJ.



Dziękuję wydawnictwu IPN za udostępnienie gry do recenzji!
Cichociemni - recenzja Cichociemni - recenzja Reviewed by Wokół Planszy on kwietnia 27, 2024 Rating: 5

Related Posts No. (ex: 9)