Przejdź do głównej zawartości

Recenzja gry planszowej The Isle of Cats: Duel


Wstęp – czyli o czym w ogóle jest ta gra?
Od lat słyszałem legendy o tajemniczej wyspie zamieszkanej przez niezwykłe koty – mądre, potężne, zabawne i lojalne wobec swoich. Gdy sięgnąłem po "The Isle of Cats: Duel", poczułem się jak odkrywca tej właśnie wyspy. To kompaktowa wersja popularnej gry The Isle of Cats, stworzona wyłącznie dla dwóch graczy. Gra opowiada o misji ratunkowej: jesteśmy mieszkańcami miasta Squall’s End i wyruszamy na tytułową Wyspę Kotów, by ocalić jak najwięcej tych cudownych stworzeń przed nadciągającym zagrożeniem – armią Vesha Darkhanda.

Gra od razu przyciągnęła moją uwagę swoim klimatem – opowieścią o ratowaniu mistycznych istot, magicznych rasach kotów i nieustannym wyścigu z czasem. To nie jest tylko układanka – to przygoda, pełna decyzji, strategicznych wyborów i odrobiny losowości.

Mechanika gry – jak to działa?
Mechanicznie gra opiera się na znanych i lubianych elementach:
  • Poliomino – czyli układanie kafelków (w tym przypadku kotów i skarbów) na własnej planszy w taki sposób, by wypełnić jak najwięcej przestrzeni.

  • Zarządzanie zasobami – w tym przypadku rybami, które służą do wykonywania dodatkowych akcji.

  • Akcje specjalne – możliwość pozyskiwania kart, wykonywania bonusowych ruchów, zdobywania punktów za realizację celów.

  • System ruchu Oshaxa – bardzo ciekawy mechanizm, w którym figurka kotopodobnego przewodnika pozwala nam poruszać się po planszy wyspy i wybierać dostępne znaleziska.

Co ciekawe, gra nie oferuje bezpośredniej konfrontacji, ale mamy poczucie subtelnego wyścigu – zarówno o kafelki kotów, jak i o karty. Każdy ruch ma znaczenie, a każda decyzja może przeważyć szalę zwycięstwa.

Przebieg gry – czyli jak wygląda rozgrywka?
Gra toczy się przez 4 rundy – zwane dniami. Każdego dnia:
  • Uzupełniamy planszę wyspy nowymi kafelkami kotów i kartami odkryć.
  • Ruszamy Oshaxem – każdy z graczy w swojej turze musi przemieścić figurkę o dokładnie dwa pola, wybierając kafelki lub karty, które przeszliśmy lub na których stanęliśmy.
  • Dokonujemy wyboru – możemy zebrać kafelek kota, zagrać kartę, dobrać skarb lub wykonać akcje za ryby.
  • Układamy kafelki na naszej łodzi – każdy gracz ma własną planszę-łódź, podzieloną na pomieszczenia i wypełnioną szczurami (czyli punktami karnymi, jeśli ich nie zakryjemy).

Podoba mi się, że w grze nie ma długiego oczekiwania na swoją kolej. Tury są dynamiczne, a decyzje – choć strategiczne – nie są paraliżujące.

Zasady gry – proste, ale z głębią
Zasady są klarowne i intuicyjne:
  • Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów.

  • Punkty zdobywamy za:

    • Grupy kotów tego samego koloru (minimum 3 kafelki przylegające do siebie ortogonalnie),

    • Zrealizowane karty celów (tzw. lekcje),

    • Skarby.

  • Punkty tracimy za:

    • Widoczne szczury na łodzi,

    • Niewypełnione pokoje na statku.

Bardzo spodobała mi się zasada przylegania tylko ortogonalnego – zmusza to do przemyślanego układania kafelków, a nie tylko do ich przypadkowego wciskania. Zasady są łatwe do przyswojenia, ale oferują dużą głębię strategiczną.

Wykonanie gry – uczta dla oczu
Już po pierwszym otwarciu pudełka z The Isle of Cats: Duel wiedziałem, że trafiłem na grę, która została dopieszczona wizualnie w każdym detalu. Komponenty od razu przyciągają wzrok – są kolorowe, solidne i wykonane z wyczuciem estetyki, które rzadko spotyka się w grach tej wielkości. Plansze łodzi są grube i sztywne, z czytelnie oznaczonymi pomieszczeniami i mapami skarbów, a dzięki zastosowanym ikonom i kolorom wszystko jest przejrzyste nawet przy bardziej skomplikowanym układzie kafelków.

Same kafelki kotów – czyli sedno gry – są naprawdę wyjątkowe. Każdy z nich to małe dzieło sztuki, z ręcznie ilustrowanym futrzakiem w charakterystycznym stylu. Każda rasa kota ma unikalny wygląd, kolorystykę i detale, które oddają ich osobowość – od dzikich i czujnych Teruvian, po leniwe, luksusowe Hissnippery. Widać, że autorzy nie potraktowali tych ilustracji po macoszemu – wręcz przeciwnie, zadbali o światotwórstwo i klimat nawet na poziomie pojedynczego kafelka.

Figurka Oshaxa to kolejny element, który mnie pozytywnie zaskoczył. Choć niewielka, dodaje grze klimatu i nadaje rozgrywce nieco „magicznego” charakteru – przypomina, że nie jesteśmy tylko w logicznej układance, ale w bajkowej misji ratunkowej. Skarby, karty i ryby – choć proste w formie – również zostały dobrze zaprojektowane, a wszystko mieści się elegancko w pudełku, bez potrzeby upychania komponentów na siłę.

Muszę też pochwalić sposób prezentacji ikonografii – wszystkie akcje za ryby są oznaczone na planszy gracza, nie trzeba wertować instrukcji. Instrukcja sama w sobie również robi dobre wrażenie: napisana jasno, z przykładami i graficznymi wyjaśnieniami – to ogromna pomoc przy pierwszej rozgrywce.

Podsumowanie – czyli czy warto?
"The Isle of Cats: Duel" to jedna z najlepszych dwuosobowych gier planszowych, jakie miałem okazję poznać. Połączenie logicznego układania z subtelną strategią wyboru i zarządzania zasobami daje przyjemne i satysfakcjonujące doznania. Temat ratowania magicznych kotów jest urzekający, wykonanie – wzorowe, a przebieg gry dynamiczny i angażujący.

Dla mnie to gra, do której chętnie będę wracać, zwłaszcza jako szybki i pięknie zilustrowany filler dla dwóch osób. Jeśli lubisz gry typu Patchwork, Cascadia albo oryginalne Isle of Cats, to ta wersja dwuosobowa będzie strzałem w dziesiątkę.

Plusy gry „The Isle of Cats: Duel”
  • Świetna dwuosobowa adaptacja dużej gry – idealna na pary i pojedynki.
  • Przepiękne ilustracje i komponenty – estetyka na najwyższym poziomie.
  • Wciągająca, ale lekka mechanika – coś pomiędzy relaksem a główkowaniem.
  • Duża regrywalność – losowość kafelków i kart zmusza do nowych strategii.
  • Wyczuwalny klimat przygody i ratunku – to nie tylko układanka, to historia.
Minusy gry „The Isle of Cats: Duel”
  • Może być frustrująca dla graczy lubiących pełną kontrolę (ze względu na losowość kart i kafelków).
Thank you to The City of Games for providing the game for review!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...