Przejdź do głównej zawartości

Recenzja gry „Landomy”

 

Wstęp – świat po końcu świata
„Landomy” to asymetryczna gra strategiczna dla dwóch graczy, osadzona w oryginalnym świecie postapokaliptycznym, gdzie po zniszczeniu powierzchni Ziemi ludzkość przeniosła się na unoszące się w powietrzu wyspy. Zamiast ratować świat, ludzkość kontynuuje znane sobie konflikty – tym razem walcząc o dominację nad wyspami za pomocą napędzanych kryształem latających statków.

Od razu mnie urzekł klimat gry. W świecie „Landomy” czuć ciężar historii, echo przeszłości i ciągłe napięcie pomiędzy dwiema frakcjami. To nie tylko bitwa o terytorium – to walka o przetrwanie i ideologiczne dziedzictwo.

Mechanika – głęboka, przemyślana i asymetryczna
W „Landomy” mamy do czynienia z grą dla dwóch graczy, która opiera się na kontroli obszarów, manipulacji planszą, ruchu jednostek i interakcji negatywnej. Gracze wcielają się w jedną z dwóch frakcji:
  • Cephalianie – technologiczni mistrzowie morza z ośmiornicowatymi statkami powietrznymi.

  • Imenorydzi – dyscyplinowani potomkowie wiejskich społeczności, inspirujący się strukturą pszczelej kolonii.

Każda frakcja ma unikalny styl estetyczny, ale mechanicznie działają w taki sam sposób – tu nie ma asymetrii mechanicznej, co z jednej strony może rozczarować fana asymetrycznych frakcji, ale z drugiej zapewnia idealnie wyważoną rozgrywkę.

Rozgrywka toczy się na planszy złożonej z 9 magnetycznych wysp, na których gracze rozmieszczają swoje statki powietrzne i wykonują akcje z map. Plansza jest dynamiczna, a mapa zmienia sposób, w jaki rozgrywa się każda tura. Kluczowe są 3 akcje:

  1. Burza radioaktywna – przesuwa burzę i wypycha statek powietrzny.

  2. Ruch i konflikt – przemieszcza statki na sąsiednią wyspę, może doprowadzić do walki.

  3. Umieszczenie statku – dodanie nowego statku z rezerwy.

Najważniejsze: każda akcja, nawet niekorzystna, musi zostać wykonana. To zmusza graczy do przemyślanych i przewidujących ruchów.

Przebieg gry – dynamiczna i taktyczna rozgrywka
Gra trwa maksymalnie 10 tur, choć może skończyć się wcześniej, jeśli któryś z graczy będzie kontrolował co najmniej 2 wyspy więcej niż przeciwnik. Każda tura składa się z trzech faz:
  1. Wybór i ułożenie Mapy – wybieramy jedną z dwóch odkrytych kart mapy i umieszczamy ją przy pustym boku wyspy, gdzie mamy co najmniej jeden nasz statek. Mapa definiuje, które wyspy będą celem akcji.

  2. Wykonanie akcji – najpierw aktywny gracz wykonuje jedną z dwóch akcji na aktywnej wyspie, potem przeciwnik wykonuje drugą akcję, a na końcu gracz aktywny umieszcza statek powietrzny.

  3. Weryfikacja sytuacji – aktualizujemy planszę monitorowania kontroli wysp.

Gra opiera się na zarządzaniu ograniczonymi zasobami – statków nie ma wiele, a ich utrata w konflikcie może być bolesna. Burze są kolejnym elementem wpływającym na kontrolę – mogą zablokować wyspę, wypchnąć statek przeciwnika, albo zabezpieczyć ważny teren.

Zasady gry – proste, ale nie banalne
Zasady „Landomy” są przejrzyste. Instrukcja została bardzo dobrze napisana – logicznie ułożona, pełna przykładów graficznych i zrozumiałych opisów. Podstawowe zasady można wytłumaczyć w 5 minut, ale głębia strategiczna ujawnia się dopiero podczas gry.

Najbardziej cenię sobie w tej grze to, że każdy wybór ma znaczenie – każda mapa, każde przesunięcie burzy, każdy ruch statku. Nawet pasywne tury przeciwnika mogą zmusić mnie do działań niezgodnych z moim planem, co dodaje grze nieprzewidywalności.

Świat gry – niebo pełne napięcia
Bardzo podoba mi się to, jak świat gry został zaprojektowany. Nie jest to sucha konwencja fantasy, lecz postapokaliptyczna wizja przyszłości, w której latające wyspy unoszą się dzięki potężnemu Kryształowi (helioritowi), który ocalił ludzkość... i równocześnie doprowadził ją do wojny. To opowieść o przetrwaniu, ale też o powtarzającej się historii ludzkiego konfliktu.

Zniszczona Ziemia to już tylko wspomnienie – została pochłonięta przez nuklearną zagładę. Ludzie przenieśli się w niebo, ale zamiast stworzyć nowy świat oparty na współpracy, dzielą się na dwa plemiona i znów walczą o dominację. Tę fabularną warstwę czuć nawet w mechanice – wyspy, które są ostatnim schronieniem człowieka, stają się polem bitwy. 


Wykonanie gry – absolutnie fenomenalne
Jeśli miałbym ocenić wyłącznie jakość wykonania „Landomy”, dałbym jej maksymalną ocenę. W pudełku znajdziemy:
  • 9 magnetycznych wysp (serio – są magnetyczne!),

  • 24 statki powietrzne w kształcie ośmiornic i pszczół,

  • plastikowe insert'y i solidne komponenty,

  • karty, plansze, znaczniki, które są grube i trwałe.

To wszystko nie tylko pięknie wygląda, ale też idealnie oddaje temat gry. Widać, że GateOnGames włożyło w to serce i środki. Ilustracje Filippo Vacca robią świetne wrażenie – są klimatyczne, pełne detali i idealnie pasują do postapo-nieba, które tu eksplorujemy.

Podsumowanie
„Landomy” to jedna z tych gier, w których każda partia jest inna, a mimo prostej struktury tury, wciąż czuję napięcie do samego końca. Uwielbiam mechanikę planowania z przymusem wykonania wszystkich akcji, nawet niekorzystnych – to sprawia, że trzeba naprawdę czytać przeciwnika, nie tylko grać „na siebie”.

Gra świetnie sprawdza się jako szybka, ale intensywna dwuosobowa bitwa – idealna na wieczór przy stole z kimś, kto lubi „myślenie strategiczne, ale bez miliona zasad”.

Plusy gry „Landomy
  • Niesamowita oprawa graficzna i fizyczna – rzadko która gra prezentuje się tak efektownie.
  • Proste zasady, głęboka rozgrywka – idealne połączenie przystępności i taktyki.
  • Dynamiczna plansza i interakcja między graczami – każdy ruch ma znaczenie.
  • Unikalna tematyka – nie kolejna gra fantasy, tylko steampunkowy postapo z latającymi wyspami.
  • Świetna skalowalność dwóch graczy – zero downtime’u, szybkie tury.
Minusy gry „Landomy
  • Możliwa analiza paraliżu – jeśli ktoś z graczy lubi długo analizować, gra może się przeciągać.
Thank you to GateOnGames for providing the game for review!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...