Przejdź do głównej zawartości

Recenzja gry „Ahoy: Rivals & Renegades”

Wstęp o grze

„Ahoy: Rivals & Renegades” to dodatek do gry „Ahoy”, w którym przenosimy się na burzliwe wody pełne rywalizacji między frakcjami o unikalnych zdolnościach i celach strategicznych. Już podstawowa wersja gry była dynamiczna, asymetryczna i pełna blefu, ale ten dodatek wprowadza dwie nowe frakcje – The Blackfish Brigade i The Shellfire Rebellion – oraz tryb gry drużynowej 2 vs 2.
Od razu przyznam, że lubię, kiedy dodatki nie tylko „doprawiają” grę, ale też całkowicie zmieniają odczucia z rozgrywki. Tutaj mamy właśnie coś takiego – nowe frakcje działają zupełnie inaczej od podstawowych, co zmusza do przemyślenia strategii od zera.

Gra zachowuje swój charakterystyczny styl – ilustracje Kyle’a Ferrina są nie do pomylenia, a cały klimat morskich potyczek z antropomorficznymi zwierzętami to taki „piracki teatrzyk” z nutą sprytnej taktyki.

Mechanika gry

Dodatek nie zmienia fundamentów „Ahoy” – dalej mamy modularną mapę, kontrolę obszarów, wykonywanie akcji za pomocą kości i asymetryczne frakcje. Ale każda z nowych frakcji wprowadza swój własny „mechaniczny twist”:

The Blackfish Brigade

  • To orki patrolujące morza. Ich unikalną cechą jest Whale Pod – specjalny „magazyn” na statki patrolowe (Patrols i Veteran Patrols), który możemy przesuwać po mapie i rozmieszczać jednostki w strategicznych miejscach.

  • Mają też Veteran Patrols, które są mocniejsze (dodają +2 do kontroli) i odporne na wraki.

  • Kluczem jest umiejętne planowanie ruchu Whale Pod oraz wykorzystywanie akcji Sail, Tailwind czy Cannons nie tylko do przemieszczania statku, ale też do uzupełniania Whale Pod nowymi jednostkami.

The Shellfire Rebellion

  • To żółwie artylerzyści, którzy specjalizują się w wyrzucaniu Comrades (towarzyszy) na wyspy za pomocą specjalnych Launcherów.

  • Kluczowy jest tu Range Die – kość zasięgu, która określa, jak daleko można „wystrzelić” Comrades z Launchera lub Flagshipa.

  • Comrades są tokenami, które kontrolują wyspy, ale nie walczą – trzeba ich więc dobrze chronić.

  • Ciekawym elementem są też plan cards – karty planów, które pozwalają na taktyczne niespodzianki, jak natychmiastowy atak, dodatkowe rozmieszczenie jednostek czy specjalne ruchy Launcherów.

Opinia: mechanicznie uwielbiam, że te dwie frakcje zmuszają do zupełnie innego stylu gry. Blackfish jest bardziej mobilny i kontrolny, Shellfire – bardziej statyczny, ale z potężnym wpływem na odległe wyspy.

Przebieg gry

Gra toczy się w turach, w których gracze wykonują akcje zależne od wyników na kościach. W dodatku mamy:

  • Nowe standardowe akcje (często zmodyfikowane względem podstawki, np. Sail, Tailwind i Cannons dodają jednostki do Whale Pod lub pod Launchery).

  • Unikalne akcje każdej frakcji (np. Whale Song czy Surge u Blackfish, Aim i Build u Shellfire).

  • Specjalne warunki zwycięstwa w bitwach, dające unikalne nagrody (np. kradzież złota, zadawanie dodatkowych obrażeń czy usuwanie wrogich jednostek z wysp).

Jeśli gramy w trybie drużynowym, obie frakcje na jednym kolorze działają razem – mogą używać jednostek sojusznika na mapie, ale nie mogą korzystać z jego zasobów w magazynie. To wprowadza świetny element koordynacji.

Zasady gry

Dodatek wymaga znajomości podstawowej wersji „Ahoy”, bo nie tłumaczy od nowa całego systemu – skupia się na różnicach.
Najważniejsze nowe zasady:

  • Zarządzanie Whale Pod i Launcherami jako osobnymi bytami na mapie.

  • Wykorzystywanie Range Die do planowania ataków Shellfire.

  • Nowe typy jednostek (Veteran Patrols, Comrades).

  • Interakcje drużynowe, które pozwalają mieszać możliwości obu frakcji, ale z ograniczeniami.

Moim zdaniem zasady są dość przystępne, jeśli już znamy podstawkę – dodatki frakcyjne często bywają przekombinowane, ale tu balans jest zachowany.

Opinie na temat wykonania gry

Wykonanie to absolutny top – typowe dla Leder Games.

  • Figurki i żetony są solidne, z charakterem.

  • Ilustracje Kyle’a Ferrina dodają masę klimatu – orki mają bojowe spojrzenia, a żółwie z Launcherami wyglądają genialnie.

  • Whale Pod i Launch Comrades Tile są czytelne i funkcjonalne.

  • Kości i drewniane elementy są wysokiej jakości.

Jedyny minus wykonania, jaki dostrzegam, to fakt, że jeśli ktoś lubi mieć wszystko w jednym pudełku, to będzie musiał się trochę nagimnastykować z organizacją elementów.

Plusy gry

  • Ogromna różnorodność taktyczna dzięki nowym frakcjom.

  • Świetny balans – żadna z frakcji nie wydaje się przesadnie silna, choć gra wymaga innego podejścia.

  • Tryb drużynowy to świeży powiew i zachęta do grania w cztery osoby.

  • Wysoka jakość wykonania i klimatyczne ilustracje.

  • Zachowana dynamika i interakcja znana z podstawki.

Minusy gry

  • Dodatek nie jest samodzielny – wymaga podstawki.

  • Początkujący gracze mogą poczuć się przytłoczeni ilością unikalnych zasad frakcji.

Podsumowanie

„Ahoy: Rivals & Renegades” to dodatek, który spełnia wszystkie moje oczekiwania – wprowadza nowe frakcje, które zmieniają dynamikę gry, dodaje tryb drużynowy i utrzymuje świetny balans. Dla mnie to obowiązkowa pozycja, jeśli polubiło się podstawkę.

Lubię, że każda nowa frakcja ma swój charakter – orki patrolują i kontrolują morza, żółwie artylerzyści strzelają przez pół planszy. Dzięki temu każda partia jest świeża. To taki dodatek, który nie tylko przedłuża żywotność gry, ale też robi z niej coś bardziej różnorodnego i strategicznego.

Thank you to Leder Games for providing the game for review!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...