Przejdź do głównej zawartości

System Oceniania

Ta strona zawiera wyjaśnienie poszczególnych zagadnień z tabeli "Jaka to gra". Tabela została stworzona, by w przejrzysty sposób pokazać jak wygląda dana gra.

RODZAJ:

- Gra kościana - gra,  w której mechanika opiera się głównie na rzutach kośćmi
- Gra bitewna - gra, w której toczymy bitwę. Stajemy na czele armii i próbujemy wygrać bitwę. Gra taka zawiera często dużo zasad i "wyjątków od wyjątków"
- Gra wojenna - gra, w której najczęściej stajemy na czele państwa i za sprawą dominacji militarnej staramy się wygrać grę.
- Gra quizowa - gra, w której odpowiadamy na pytania, a zwycięstwo zależy najczęściej od naszej wiedzy.
- Gra logiczna - takie gry nie zawierają zazwyczaj dużej ilości elementów, nie zachwycają kolorami. Są pojedynkami na umysły.
- Gra imprezowa - gra krótka, nie wymagająca dużej ilości myślenia, dla dużej liczby osób (5+). Idealna na imprezę, również dla osób niegrających.
- Gra zręcznościowa - gra krótka, nie wymagająca dużej ilości myślenia. Polega na układaniu jakichś przedmiotów, byciu szybszym od przeciwników itp.
- Gra karciana - gra, w której występują tylko/głównie karty.
- Gra przygodowa - gra, która opiera się na jakiejś fabule. W grze wcielamy się w postać, która podróżuje po krainach, lokacjach, zdobywa przedmioty...
- Gra ekonomiczna - gra, w której naszym zasadnie jest powiększanie majątku, zarabianie pieniędzy, handlowanie towarami, prowadzenie przedsiębiorstwa itp.
- Gra strategiczna - gry, w której np. stajemy się głową średniowiecznej rodziny, staramy się zawładnąć krajem osieroconym przez króla...Od naszych decyzji zależy wiele rzeczy, a losowość jest zazwyczaj mała.
- Gra sportowa - gra, która dotyczy tematu jakieś dyscypliny sportowej.
- Gra jednoosobowa - gra, w która można zagrać samemu, gdyż taki wariant znajduje się w instrukcji.

CZAS:

- Na każdą chwilę >10 min
- Krótka - 10 min-30 min
- Średniej długości - 30 min-60 min
- Długa - 60 min-150 min
- Bardzo długa < 150 min

CIĘŻAR: (nie chodzi o wagę :)

- Bardzo lekka - zasady da się wytłumaczyć w kilku zdaniach.
- Lekka - zasady są bardzo łatwe, a  ich wytłumaczenie nie zajmuje więcej niż 3 minuty.
- Średnia - zasady są raczej łatwe, gry nie będziecie tłumaczyć dłużej niż przez 10 minut.
- Ciężka - gra ma już trochę zasad, a jej tłumaczenie oscyluje w okresie 10-20 minut.
- Bardzo ciężka - gra jest naprawdę skomplikowana, zalicza się do gier najtrudniejszych. Na tłumaczenie zasad trzeba poświęcić ok. 30 minut.

LOSOWOŚĆ: 

- Bardzo mała - losowość w tej grze praktycznie nie istnieje.
- Mała - losowość nie ma dużego wpływu na przebieg gry.
- Średnia - losowość jest odczuwalna i widoczna, ale nie tylko ona decyduje o końcowym rozstrzygnięciu.
- Duża - w grze łatwo dostrzec elementy losowe i losowość ma duży wpływ na końcowy wynik.
- Bardzo duża - gra jest bardzo losowa i to od szczęścia zależy jak zakończy się gra.

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...