Przejdź do głównej zawartości

Euro Cash - recenzja

Tytuł: Euro Cash
Autorzy : Bartosz Wilczek
Liczba graczy: 2-6 osób
Wiek: +14 lat
Czas gry: 90 minut
Wydawnictwo: COmanagement
Mechaniki: Roll / Spin and Move, Trading

Euro Cash to gra planszowa, która ma uczyć zarządzania pieniędzmi, oraz ich pomnażania. Czy taka forma nauki jest skuteczna?

Elementy gry

Instrukcja - zawiera 11 stron, zasady tłumaczy średnio i zbyt chaotycznie.

12 kart postaci - każda postać reprezentuje inny zawód.

Bloczek zestawień bilansowych - w nim będziemy zapisywali wszystkie przychody i wydatki.

Plansza - jest wytrzymała i dosyć spora.
26 kart inwestycji biznesowych - to różne biznesy, których możemy być właścicielami.

25 kart giełdowych - są to akcje firm, które możemy nabyć.

39 kart inwestycji nieruchomościowych - to nieruchomości w które będziemy mogli zainwestować.
72 karty losu - mamy na nich różne zdarzenia losowe mogące zdarzyć się podczas gry.

Zestaw pieniędzy - o nominałach od 10 zł do 200 zł.
Zestaw czeków - od 1000 zł do 1000000 zł.
6 ołówków
6 pionków i 3 sześcienne kostki

Szkło powiększające

Rozgrywka

Euro Cash to edukacyjna gra planszowa, która uczy przez zabawę i symulację rzeczywistego działania, dzięki czemu wpływa na pozytywne kształtowanie inteligencji emocjonalnej w zakresie podejmowania decyzji związanych z finansami, prowadzeniem biznesu, inwestowaniem oraz obracaniem dużą ilością gotówki.
Elementarną częścią gry jest zestawienie bilansowe, w którym na bieżąco kontrolujesz swoje finanse, dokładnie tak jak robią to w prawdziwym życiu wszyscy ludzie, zajmujący się pomnażaniem swojego majątku, dzięki czemu stają się coraz bogatsi.
W grze tak jak w życiu otrzymujesz wypłatę, którą musisz zarządzać. Inwestujesz w różne aktywa, zakładasz rodzinę, kupujesz samochody i inne gadżety, czasem tracisz prace, trafiasz do szpitala, czy spotykają cię inne losowe sytuacje.
    Gra Euro Cash składa się tak naprawdę z 2 gier, w które można grać kolejno lub osobno, a które różnią się między sobą poziomem zaawansowania.
Tor Błędne Koło umieszczony jest pośrodku planszy i ma kształt symbolu nieskończoności, znajduje się wewnątrz drugiego większego toru, który nosi nazwę Wielki Biznes
    Na początku na środku stołu należy umieścić plansze i w odpowiednich miejscach położyć talie kart. Każdy gracz otrzymuje pionek, ołówek, 1 kartę zestawienia bilansowego, oraz losuje swoją postać. Pustą kartę zestawienia należy wypełnić danymi z karty postaci.
Następnie każdy wybiera swoje marzenie i je zapisuje. Później należy wybrać kasjera, wypłaca on każdemu wynagrodzenie w wysokości dwukrotności jego wypłaty, która widoczna jest na zestawieniu bilansowym. Na koniec rzutem kostką należy wyłonić gracza rozpoczynającego. Pierwszy gracz rzuca kostka i przesuwa się po torze o tyle oczek ile wyrzuci na jednej kostce.
   
 Pierwszy etap gry to Błędne Koło.
Celem tej części gry jest zdobycie przychodu pasywnego, którego łączna miesięczna suma jest o 500 zł wyższa, niż suma twoich miesięcznych kosztów na zestawieniu bilansowym.
Kluczem do wygranej jest przedostanie się na tor Wielki Biznes, zbudowanie tam dochodowego biznesu i spełnienie swojego marzenia. Błędne koło może opuścić gracz, który zbuduje swój miesięczny przychód pasywny, wyższy o 500 zł od sumy jego miesięcznych kosztów.
Ta nieruchomość daje nam 1200 zł przychodu.

Od chwili, gdy pierwszy gracz opuści planszę błędnego koła i przejdzie na tor Wielki Biznes, gę należy toczyć przez godzinę. Po upływie tego czasu, wygrywa osoba, która wykupiła swoje marzenie i posiada największy przychód pasywny ze swoich biznesów
W zależności od od rzutu kostką gracz może trafić na kilka pól.
- Pole Biznes - to pole ma kolor niebieski. Stając na nim, losujesz kartę z wierzchu jednej z trzech talii: inwestycja giełdowa, inwestycja nieruchomości, inwestycja biznes.
Tak jak w prawdziwym życiu, tak i w tej grze na swoje drodze napotkasz różne możliwości inwestycji pieniędzy. Odczytaj na głos treść karty tak, aby wszyscy gracze słyszeli jej treść, podejmij decyzję czy chcesz zainwestować, czy nie i zastosuj się do treści karty. Ewentualne pieniądze wpłać kasjerowi oraz wypełnij swoje zestawienie bilansowe po dokonaniu transakcji, wpisując nazwę swojego aktywa oraz jego dane w odpowiednich polach. Po tym, odłóż kartę w odpowiednim miejscu na planszy, tak aby było widać, ze karta została już użyta.
- Pole Los - poza twoją ciężka pracą również wiele innych czynników wpływa na rozwój twojego biznesu. Są nimi miedzy innymi: okazje sprzedaży, decyzje rządu, popyt i podaż na rynku itp.
Dobrze wykorzystaj każda okoliczność, która cię spotka.
Jeśli twój pionek znajdzie się na polu LOS pobierz kartę z tej talii i odczytaj na głos jej treść. jeśli masz wpływ na to, co dzieje się postaraj się podjąć właściwa decyzję i zastosuj się do treści wylosowanej karty.
- Pole zakładasz rodzinę - Jeśli twój pionek stanie na tym polu tracisz jedną kolejkę i zwiększasz pozostałe koszty na twoim zestawieniu finansowym o 10%. Na zestawieniu finansowym uzupełniasz liczbę posiadanych pociech. Za każdym razem, gdy zatrzymasz się na tym polu powiększasz swoją rodzinę o jedno dziecko. Nie ma ograniczeń, co do ilości posiadanego potomstwa.
- Pole Wypłata - praca na etacie przynosi korzyści w postaci stałego wynagrodzenia i braku odpowiedzialności za działalność firmy. Jeśli przechodzisz przez to pole lub zatrzymasz się na nim, otrzymujesz swoje miesięczne wynagrodzenie.
- Pole Szpital - jeśli staniesz na tym polu masz dwie możliwości. Możesz skorzystać z państwowej służby zdrowia, tracisz wtedy 3 kolejki lub możesz wybrać prywatną służbę zdrowia i zapłacić za fachową opiekę 20% sumy przychodów - wychodzisz ze szpitala od razu.
- Pole bezrobocie - jeśli twój pionek znajdzie się na tym polu, tracisz jedną kolejkę oraz otrzymujesz zasiłek od Państwa w wysokości 350 zł. Tracisz także kolejną wypłatę.
- Pole akcja charytatywna - jeśli twój pionek znajdzie się na tym polu podejmij decyzję. Jeśli wpłacisz do banku 10% sumy swoich przychodów, przez następne 3 kolejki możesz po planszy poruszać się rzucając 2 kostkami, dzięki czemu poruszasz się szybciej.
- Sprzedaż nieruchomości/akcji/biznesu - kiedy pojawi się okazja, sprzedając aktywa usuwasz wszystkie dane ich dotyczące ze swojego zestawienia finansowego wraz z przychodem pasywnym oraz bilansujesz wypłatę . Od kwoty otrzymanej od kupującego odliczasz także ewentualną kwotę kredytu, jakim obciążone jest dane aktywo i wpłacasz ją do banku.
- Linia kredytowa - w każdym momencie gry możesz otworzyć linię kredytową w banku. Opłata miesięczna za jej prowadzenie wynosi 10%  i jest to spłata tylko odsetek, anie kapitału. Linie kredytową można pobierać oraz spłacać tylko w pełnych tysiącach.
- Ogłoszenie bankructwa - jeśli twoje koszty przewyższają osiągane dochody i nie masz już gotówki, aby pokrywać swoje miesięczne zobowiązania musisz ogłosić bankructwo.
Tracisz wtedy wszystkie nieruchomości, biznesy i akcje odzyskując jedynie 40% kwoty ich zakupu.

Etap drugi - Wielki Biznes

Gra symuluje prawdziwe życie, kiedy zarabiasz min. 3 mln rocznie, dzięki czemu będziesz lepiej rozumiał dlaczego bogaci stają się jeszcze bogatsi.
Celem gry jest zbudowanie w ciągu godziny największego ze wszystkich graczy przychodu pasywnego oraz zrealizowanie swojego największego marzenia.
Twój przychód pasywny na początek wynosi 400 000 zł i obowiązuje każdego z graczy. Pobierz tę kwotę z banku i postępuj zgodnie z instrukcjami, które znajdują się na planszy.
Do gry używane jest zestawienie finansowe nr 2. Wypłata wynagrodzenia następuje po przejściu pola ZYSK .


Podsumowanie
    Euro Cash to gra, która ma nas nauczyć inwestowania, oraz pomnażania pieniędzy. Faktycznie jest to dobra gra jeśli chodzi o edukacja. Walor edukacyjny jest bardzo widoczny. Pod tym względem Euro Cash wypada całkiem dobrze. Podobnie jest ze skalowalnością tego tytułu, liczba osób nie wpływa zbytnio na przyjemność z rozgrywki. Choć trzeba przyznać że przy większej liczbie graczy, znacznemu wydłużeniu może ulec czas rozgrywki.
    Niestety na tym plusy się kończą. Dosyć wcześnie. Prawda?
Na pudełku widnieje napis gra planszowa . Wspominam o tym, gdyż Euro Cash jest grą planszowa, ale na pewno nie nowoczesną. Nie chodzi mi o to że nie ma tu jakichś nowatorskich rozwiązań, nie.
Chodzi o to że jest to gra z trochę innej epoki, epoki monopoly. Obie gry nie różnią się zbytnio od siebie, a prawdziwy gracz generalnie nie gra w Monopoly. Kolejny minus to wysoka cena. Wynosi ona obecnie około 180 zł. Przepraszam, ale za taką ceną mogę mieć co najmniej tysiąc lepszych gier.
Po przeczytaniu instrukcji, a właściwie regulaminu sytuacja co do zasad zbytnio się nie rozjaśnia. Jest ona napisana chaotycznie i trudno dowiedzieć się z niej nawet niezbędnych zasad.
Denerwująca jest stała potrzeba mazania rubryk w naszym zestawieniu finansowym. Po każdej zmianie naszego stanu posiadania musimy pewne rzeczy wymazywać i wpisywać ponownie. tego nie ma w większości nowoczesnych planszówek.
    Grę poleciłbym jedynie osobom, które pragną zobaczyć jak to jest obracać dużymi kwotami, lub ludziom, którzy chcą poprawić swoja wiedzę o finansach. Jeśli chcecie sobie kupić dobrą planszówkę, to Euro Cash zdecydowanie odpada.





MOJA OCENA - 5/10


Dziękuje firmie COmanagement za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...