Pandemic Legacy - recenzja

Tytuł: Pandemic Legacy 
Autorzy : Rob Daviau, Matt Leacock
Liczba graczy: 2 - 4 osób
Wiek: + 13 lat
Czas gry: 60 minut
Wydawnictwo: Lacerta
Mechaniki: Action Point Allowance System, Co-operative Play, Hand Management, Point to Point Movement, Set Collection, Trading, Variable Player Powers


Pandemia Legacy to gra jakich mało. Decyzje podjęte podczas jednej rozgrywki mają w niej wpływ do końca gry.
Każda kolejna rozgrywka jest pewnym etapem prowadzącym do całkowitego ocalenia ludzkości przed zabójczymi chorobami. Zainteresowani?

Elementy gry


Instrukcja - całkiem sporych rozmiarów, ale szczegółowo tłumaczy wszystkie aspekty gry.

Plansza - jest duża, czytelna i bardzo klimatyczna.

5 kart postaci - każda postać zawiera unikalne cechy.

4 pionki

61 kart gry - 48 kart miast, 5 kart epidemii, 8 kart zdarzeń.

4 karty pomocnicze - są to przydatne ściągawki, przypominające o akcjach jakie możemy wykonać.

48 kart infekcji - będą dobierane, aby określić, które miasta zostaną zarażone.

62 karty Legacy - jest to talia kart, o której nie mogę udzielić więcej informacji, by nie zepsuć wam zabawy.

4 karty mieszkańców

5 teczek - zawierają ściśle tajne informacje.

1 arkusz naklejek - zawiera m. in umiejętności postaci, blizny, czy poziomy paniki.

4 znaczniki lekarstw, 1 znacznik rozprzestrzeniania, 1 znacznik poziomu zachorowań i znacznik przypomnienia.

6 stacji badawczych - są to tak jakby "nasze domy".

96 znaczników chorób - po 24 w każdym z 4 kolorów.

8 ponumerowanych schowków - znajdziemy w nich wiele ciekawych rzeczy...

Rozgrywka


Tłumaczenie przebiegu tej gry jest dosyć specyficzne. Bowiem nie wszystkie zasady obowiązujące w grze są widoczne od razu. Niektóre zasady zaczynają obowiązywać dopiero w późniejszym etapie gry. Ale spróbuje.

Zaczynamy od przygotowania do gry.
Rozgrywając dany miesiąc po raz pierwszy, należy pociągnąć karty z talii Legacy aż do natrafienia na napis STOP.
Karty te zawierają opis misji itp.
Obok planszy należy umieścić stacje badawcze i jedną położyć w Atlancie. Znaczniki chorób trzeba pogrupować na 4 oddzielne stosy. Znacznik rozprzestrzeniania umieśćcie na polu 0, znaczniki lekarstw w dolnej części obszaru monitorowania chorób, stroną ze znakiem do dołu. Następnie połóżcie znacznik poziomu zachorowań na skrajnym lewym polu skali zachorowań. Potasujcie karty infekcji i odwróćcie 3 z nich. Następnie w miastach wskazanych na kartach należy umieścić po 3 znaczniki chorób. Później odwróćcie kolejne 3 karty i zainfekujcie wskazane miasta dwoma znacznikami chorób. Potem weźcie kolejne 3 karty i w danych miastach umieśćcie po 1 znaczniku choroby. Odkryte 9 kart odłóżcie na stos odrzuconych kart infekcji. Pozostałe karty infekcji będą tworzyć stos kart infekcji.
Wspólnie musicie zdecydować, które karty płatnych zdarzeń wtasujecie do talii kart gry. W talii może się znajdować tyle kart zdarzeń , ile wynosi aktualny poziom finansowania. Po potasowaniu rozdaj każdemu graczowi odpowiednią liczbę karty gry. Ich liczba zależy od ilości osób biorących udział w rozgrywce.
Pozostałe karty gry podzielcie na 5 w miarę równych zakrytych stosów. Do każdego należy włożyć jedną kartę epidemii i potasować je osobno. Następnie można ułożyć stosy jeden na drugim. Później każdy gracz powinien wybrać swoją postać, kartę pomocniczą i pionek, który należy umieścić w mieście ze stacją badawczą.
Na koniec należy wybrać gracza rozpoczynającego i można zaczynać ratowanie świata.
W pierwsze rozgrywce wszyscy gracze rozpoczynają grę w Atlancie.
Każda tura gracza podzielona jest na 3 fazy:

1.Akcje
Podczas tej fazy gracz ma możliwość wykonania 4 akcji. Wszystkie czynności jakie możemy wykonać podczas tury kosztują nas 1 akcję.
- Jazda/ Rejs - Przenieś się do miasta połączonego białą linią z tym, w którym obecnie się znajdujesz.
- Lot bezpośredni - Odrzuć kartę miast, aby przenieść się do miasta wskazanego na karcie.
- Lot czarterowy - Odrzuć kartę miasta, w którym aktualnie jesteś, aby przenieść się do dowolnego innego miasta.
- Lot prywatny - Przenieś się z miasta ze stacją badawczą do dowolnego innego miasta ze stacją badawczą.
- Budowa - Odrzuć kartę miasta, w którym jesteś, aby zbudować w nim obiekt. Jedynymi obiektami możliwymi do zbudowania w styczniu są stacje badawcze. Weź obiekt z zasobów znajdujących się obok planszy i umieść go w mieście. W każdym mieście możesz zbudować po jednym obiekcie każdego rodzaju.
- Wynalezienie lekarstwa - Stojąc w dowolnej stacji badawczej odrzuć z ręki 5 kart miasta w jednym kolorze, aby wynaleźć lek na chorobę tego koloru. Następnie przesuń znacznik lekarstwa w odpowiednim kolorze na wskaźnik uleczalności tej choroby. Jeśli na planszy nie ma znaczników chorób w tym kolorze, uważa się ją za wyeliminowaną. Odwróć znacznik lekarstwa tej choroby znakiem do góry.
Po odkryciu lekarstwa na daną chorobę, jej znaczniki pozostają na planszy. W wyniku kolejnych epidemii i infekcji w miastach w dalszym ciągu mogą pojawić się nowe znaczniki tej choroby.
- Leczenie choroby - Weź 1 znacznik choroby z miasta w którym się znajdujesz i umieść go w zasobach znaczników obok planszy. Jeśli ten rodzaj choroby jest uleczalny, usuń wszystkie znaczniki tego koloru z miasta, w którym przebywasz.
Kiedy po raz pierwszy wyeliminujecie chorobę, wymyślcie dla niej nazwę i napiszcie ją na planszy, w obszarze monitorowania chorób. Wyeliminowanie choroby umożliwia również jej pozytywną mutację na koniec gry.
- Dzielenie się wiedzą - Tę akcję można wykonać na dwa sposoby: daj innemu graczowi kartę miasta, w którym stoisz, lub weź od innego gracz kartę miasta, w którym stoisz. Gracz, z którym się wymieniasz musi przebywać w tym samym mieście co ty. Jeśli osoba będzie miała na ręce więcej niż 7 kart, musi jakieś odrzucić, gdyż jest to limit.
Jedziemy do Sao Paulo.
2. Dociąganie kart
Po wykonaniu czterech akcji gracz dociąga dwie karty z wierzchu stosu kart gry.
Wśród dociąganych kart możemy trafić na kartę epidemii, lekko mówiąc, nie jest to karta pożądana. Po jej odkryciu musimy przesunąć znacznik poziomu zachorowań o jedno pole. Zarażamy również trzema znacznikami miasto znajdujące się na spodzie kart infekcji, a karty ze stosu odrzuconych  kart infekcji tasujemy i umieszczamy na wierzchu stosu kart infekcji.

3. Nowe infekcje
Podczas tej fazy należy odwrócić karty infekcji z wierzchu stosu tych właśnie kart w liczbie równej aktualnemu poziomowi zachorowań. Liczba ta widnieje na skali zachorowań . Karty odwracajcie po kolei, zwiększając liczbę chorych w miastach. Jeśli choroba w kolorze z karty nie została jeszcze wyeliminowana, dodajcie do miasta 1 znacznik choroby w odpowiednim kolorze.
Jeżeli w mieście są już 3 znaczniki chorób tego koloru, zamiast dodawać czwarty, miasto inicjuje rozprzestrzenianie choroby, jest to zjawisko równie złe co epidemia.

Gdy zainicjowane zostanie rozprzestrzenianie chorób , przesuń znacznik rozprzestrzeniania choroby o jedno pole w przód na skali. Następnie należy położyć po jednym znaczniku w kolorze choroby w każdym mieście połączonym z miastem inicjującym. Jeśli w którymś z nich są już 3 znaczniki chorób, tego koloru nie umieszczajcie czwartego. Miasto te inicjuje reakcję łańcuchową i należy wykonać powyższe czynności powtórnie.
We wszystkich miastach, które inicjują rozprzestrzenianie choroby należy podnieść poziom paniki przyklejając odpowiednią naklejkę.

Po wykonaniu akcji, dobraniu kart i zainfekowaniu miast kolej przechodzi na gracza siedzącego po lewej stronie gracza, który właśnie skończył turę.

Zespół wygrywa, kiedy tylko zrealizuje odpowiednią ilość zadań. Gra kończy się wtedy natychmiast.
Jest jednak wiele przypadków, w których gra kończy się porażką graczy:
- znacznik rozprzestrzeniania chorób osiągnie ostatnią pozycję na skali
- skończą się znaczniki chorób, gdy należy umieścić je na planszy
- nie ma możliwości dociągnięcia dwóch kart gry po wykonaniu akcji.

Jeśli zwyciężyliście to zdobywacie premię za wygraną na następny miesiąc. Kolejną grę rozpoczynacie na początku kolejnego miesiąca, a wasz poziomo finansowania zostaje obniżony o 2.
Jeśli przegraliście to musicie ponownie spróbować wygrać w tym samym miesiącu, a wasz poziom finansowania zostaje zwiększony o 2. W obu przypadkach wybieracie dwa usprawnienia końcowe i możecie grać ponownie.
Ciekawe jaką premię kryje ta karta.

Podsumowanie

Muszę się wam do czegoś przyznać. Nigdy wcześniej nie grałem w Pandemię.
Na swoje usprawiedliwienie powiem, że od dawna znajdowała się na mojej liście zakupów.
Na szczęście trafiła do mnie Pandemia Legacy.
Pierwsze rozgrywki w zwykłą Pandemię zakończyły się stwierdzeniem - gra jest świetna.
Później nadszedł czas na rozegranie kampanii.
Po pierwszych trzech miesiącach mogę powiedzieć że gra jest genialna, absolutna światowa czołówka.
Pandemic wykonany jest tak jak powinien być.
Wytrzymałe, ładne, czasami oryginalne elementy dokładają się do bardzo dobrej oceny gry.
Pandemic to gra, w której klimat czuć przez cały czas kampanii. Zwiększany jest dodatkowo przez tematyczne teksty na kartach, otwieranie tajemniczych skrytek, czy nagłe wybuchy epidemii. Gra wygląda świetnie w każdym składzie osobowym, z tym że decyzje dotyczącą ilości graczy możemy podjąć tylko raz na samym początku.
Kampanię możemy rozegrać tylko raz. Może się ona jednak potoczyć na 100 różnych sposobów i to jest piękne, gdyż każdy egzemplarz gry po growym roku będzie wyglądał inaczej.

Wobec takiej wspaniałości szkoda jedynie że będziemy mogli rozegrać maksymalnie 24 rozgrywki i to tylko jeśli będziemy przegrywali każdą grę. Jeżeli zawsze będziemy zwyciężać to gra będzie do wyrzucenia już po 1 rozgrywkach. Trochę szkoda, ale inaczej się tego rozwiązać nie dało.

Grę mógłbym polecić każdemu graczowi szukającemu świetnej gry kooperacyjnej.
Złożoność: jako pierwszej gry Pandemica Legacy nie polecałbym, bo trochę trzeba już ogarniać temat.
Losowość: no jest, nawet całkiem spora, ale nie przeszkadza to w ogóle, tylko dodaje smaczku.
Interakcja: duża, bo trudno znaleźć grę kooperacyjną bez interakcji.


MOJA OCENA - 10/10 (GRA KOOPERACYJNA)

Dziękuje wydawnictwu Lacerta za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.
Pandemic Legacy - recenzja Pandemic Legacy - recenzja Reviewed by das on listopada 02, 2015 Rating: 5

Related Posts No. (ex: 9)