Przejdź do głównej zawartości

Na Sprzedaż - recenzja

Nazwa: Na Sprzedaż
Autor: Stefan Dorra
Liczba graczy: 3-6 osób
Wiek: + 10 lat
Czas gry: 30 minut
Wydawnictwo: 2 Pionki


Na Sprzedaż to prosta gra licytacyjna od wydawnictwa 2 Pionki.

Elementy gry

Instrukcja - krótka i dobrze napisana.

30 kart nieruchomości - o wartości od 1-30.

30 kart czeków - w nominałach od 0$-15.000$, w dwóch kopiach każda.

84 żetony monet - o wartości 1000$.

Rozgrywka


Jaki jest temat gry można łatwo wywnioskować po tytule. Podczas rozgrywki gracze będą kupowali na licytacjach nieruchomości, które w późniejszej fazie gry będą starali się sprzedać za jak największe pieniądze. Proste? Tak i nie.

Przygotowanie jest banalne. Każdy gracz otrzymuje na dobry początek zależną od liczby gracz ilość monet, a karty nieruchomości i czeków należy oddzielnie potasować. 

Rozgrywka podzielona jest na dwa etapy. W pierwszym gracze mają możliwość zakupu nieruchomości. Po tym jak wszystkie budynki trafią do graczy następuje sprzedaż. 

Etap licytacji dzieli się na rundy. Podczas każdej rundy na stół zostaje wyłożone tyle kart, ilu jest graczy (albo jedna mniej jeśli chcecie utrudnić grę). Przebieg licytacji jest bardzo prosty. Zaczyna pierwszy gracz i wchodzi jakąś stawką albo pasuje. Kolejni gracze mają takie same możliwości. Jeśli gracz przebija to wystawia ofertę wyższą niż jego poprzednik. Inna sytuacja jest kiedy spasuje. Bierze wtedy ze stołu nieruchomość o najniższym numerze i jeśli zalicytował jakieś pieniądze, to połowę zatrzymuje, a drugą połowę odrzuca do banku, czyli zasobów ogólnych. Połowa stawki zostaje jednak tylko u graczy, którzy spasowali, gdyż ten, który został jako jedyny w stawce bierze co prawda budynek o najwyższej wartości, ale cała pulę zalicytowanych pieniędzy odrzuca do zasobów. Często lepiej jest więc zadowolić się mniej luksusowym budynkiem, ale zostawić przy sobie trochę gotówki na późniejsze licytacje. Gdy wszystkie budynki zostaną wylicytowane, wykłada się nowe karty i tak do momentu, aż stos się wyczerpie. Wtedy następuje etap sprzedaży nieruchomości.
W tej rundzie licytacja przebiegła tak. Gracz, który wylicytował budynek 25, traci 5 monet, inni tylko połowę zalicytowanej stawki (odpowiednio 1 i 2).
Każdy gracz zaczyna ten etap z pewną ilość kart na ręce i chęcią na zarobek. Rundy w tym etapie przebiegają w pewien sposób podobnie do tych z etapu pierwszego. Podczas każdej rundy na początku zostają wyłożone karty czeków. Widząc widniejącą na nich cenę, gracze muszą podjąć decyzje jaką kartę ze swojej ręki chcą wyłożyć. Po wyłożeniu kart przez wszystkich graczy należy rozpatrzeć po ile dane budynki zostały sprzedane. Budynek o najwyższej wartości zostaje sprzedany za największą cenę, kolejny za drugą w kolei cenę kartę czeku itd. Co nie oznacza, że zagrywając nieruchomość o wartości 25, gracz sprzeda ją za dobrą cenę, bo ktoś zagra 26 i go przebije i zgarnie 15 tys., a gracz pierwszy jako drugi w kolejce otrzyma np. 3 tys.
A tak przebiegła runda sprzedaży. Gracz, który wystawił 21 zrobił niezły interes.
Etap ten jak i cała gra kończą się gdy wyczerpany zostanie stos kart czeków, a wszystkie nieruchomości zostaną sprzedane. Wtedy należy podliczyć punkty. Na wynik gracza składają się monety pozostałe po etapie licytacji oraz czeki. Zwycięzcą zostaje posiadacz największej ilości pieniędzy.
Tak wygląda wynik gracza.
Podsumowanie

Cieszę się, że wydane nawet dawno temu gry doczekują się wreszcie swojego wydania w Polsce. Zwłaszcza jeśli chodzi o gry dobre. Tak było w zeszłym roku z Tikalem, tak jest i teraz z Na Sprzedaż. Cieszę się, bo gra jest dobra mechanicznie, a do tego w tym wydaniu świetnie wygląda. W pudełku znajdziemy praktycznie tylko 2 rodzaje elementów: karty i żetony, ale to wystarczy. Karty nieruchomości są naprawdę świetne. Rysunki znajdujące się na nich po prostu muszą się podobać. Dodatkowym plusem jest fakt, że gra jest prosta, szybka i mała gabarytowo. Można zabrać ją prawie wszędzie, wytłumaczyć prawie każdemu i prawie każdy będzie się przy niej dobrze bawił. Tak przynajmniej wynikło z moich obserwacji. Komu bym tej gry nie pokazał to na pierwszej rozgrywce nigdy się kończy.
Chyba, że nie lubicie licytacji, ale to już inna sprawa.

Na Sprzedaż to gra prosta, ale myślenia przy niej nie da się wyłączyć. Cały czas trzeba analizować sytuację i podejmować decyzje czy opłaca się nam zalicytować więcej, czy może lepiej spasować. Do tego trzeba umiejętnie zarządzać swoimi zasobami gotówki, bo te z góry są ograniczone. Niewskazane jest więc wydanie jej już przy pierwszych licytacjach, bo potem po prostu nie będziemy się liczyli przy kolejnych. A do tego można dodać zasadę, że pierwszy pasujący nie dostaje nic.

Małym minusem jest dla mnie to, że kart nie da się zakoszulkować. Jak ktoś nie koszulkuje kart to nie ma problemu, ale dla koszulkujących jest to pewny minus. Jak dla mnie w grze brakuje innych rodzajów licytacji. Wszystkie licytacje przebiegają w ten sam sposób, nie mówię, że zły czy nudny, ale wprowadzenie np. systemu, że raz licytujemy standardowo, a raz "w ciemno" uatrakcyjniłoby grę.
Podsumowując: Jeżeli szukacie małego ładnie wydanego przerywnika i nie boicie się gier licytacyjnych to śmiało mogę wam polecić Na Sprzedaż.


MOJA OCENA - 8,5/10





Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Komentarze

  1. Co oznacza, że kart nie da się zakuszulkować? Mają niestandardowy rozmiar?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, chodzi o niestandardowy rozmiar. Pasujących koszulek niestety nie znalazłem.

      Usuń
    2. A takich trochę większych? W sensie, żeby to w grze nie przeszkadzało? Bo to samo o "Jamaice" mówili, a potem dopasowałam takie troszkę krótsze. I w sumie na jedno wychodzi prawie.

      Usuń
  2. Da się :). Znalazłam wręcz idealne koszulki przez przypadek. I to dwóch firm. Jedne się chyba nazywały coś French Tarot, a drugie to chyba Mayday Magnum Platinum Tarot 61x112mm

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...