Przejdź do głównej zawartości

Zamek Smoków - recenzja

Nazwa: Zamek Smoków
Autorzy: Hjalmar Hach, Luca Ricci, Lorenzo Silva
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: + 8 lat
Czas gry: 45 minut
Wydawnictwo: Rebel

"Zamek Smoków - najstarszy i najpotężniejszy ośrodek władzy w całym królestwie - popada w ruinę. Od dziesięcioleci tracił na znaczeniu, ale teraz, gdy opuścił go potężny Pradawny Smok, ludzi porzucają miasto i szukają nowego domu, w którym mogliby wieść długie i dostatnie życie. Ty, jako władca jednej z sąsiednich krain, przyjmiesz ich z otwartymi rękoma! To Twoja szansa, aby przyćmić chwałę Zamku Smoków i sięgnąć po władzę... ale czy uda Ci się zjednać zaufane i wsparcie mocarnych duchów?
Czy zdobędziesz przychylność Pradawnego Smoka? Czy zbudujesz następny Zamek Smoków?

Elementy gry

Instrukcja - składa się z 16 stron, lecz podstawowe zasady to tak naprawdę tylko 9 stron.

2 dwustronne plansze główne

4 plansze królestw

116 kamieni, które dzielą się na 72 kamienie stronnictw oraz 44 kamienie specjalne

40 świątyń

85 żetonów punktów zwycięstwa - o wartości: 1,3 i 5 punktów zwycięstwa.

7 żetonów odliczania oraz żeton pierwszego gracza

10 kart duchów oraz 10 kart smoków

4 karty pomocnicze dla każdego z graczy

Rozgrywka

Rozgrywka w grze Zamek Smoków składa się z serii tur, które gracze rozgrywają po kolei. Podczas swojej kolejki gracz musi wykonać jedną z dostępnych akcji, a po tym umieścić na swojej planszy królestwa zebrane wcześniej kamienie.


Zamek Smoków na początku gry.

W czasie wykonywania akcji wybierać można z trzech dostępnych możliwości. Akcja polega we wszystkich przypadkach na zabraniu lub odrzucenia kamienia/kamieni z zamku smoków. Pierwszą możliwością jest wzięcie pary kamieni. W takim przypadku gracz wybiera dostępny kamień, czyli taki, który ma przynajmniej 1 bok odsłonięty z górnego poziomu zamku. Następnie bierze drugi dostępny kamień mający taki sam symbol jak poprzedni wybrany, tym razem z dowolnego poziomu.

Inną możliwością jest wybranie akcji "kamień i świątynia". Wykonując tą akcję, gracz wybiera jeden dowolny dostępny kamień z górnego poziomu zamku, a następnie bierze jedną świątynie ze wspólnej puli.

Ostatnia akcja jest chyba "najprostsza". Gracz po prostu bierze dowolny dostępny kamień z górnego poziomu zamku, po czym odrzuca go. Za wykonanie tej czynności otrzymuje 1 punkt zwycięstwa.

W przypadku wykonania jednej z dwóch pierwszych akcji, dobrany kamień należy umieścić na swojej planszy królestwa. Jeżeli chodzi o umieszczanie kamieni to jest kilka zasad, którymi należy się kierować. Pamiętać należy, że kamienie kładzie się symbolem ku górze na dowolnych pustych polach lub na zakrytych kamieniach, czyli zwróconych symbolem w dół. Podczas tury może dojść do tak zwanego scalenia kamieni. Dzieje się tak, gdy stworzony został zestaw przynajmniej czterech sąsiadujących kamieni tego samego rodzaju. Scalanie polega na odwróceniu kamieni w taki sposób, aby były zwrócone symbolami w dół. Za scalenie otrzymuje się punkty zwycięstwa, których liczba jest zależna od scalonych kamieni. Na przykład: 4 scalone kamienie są warte 2 punkty zwycięstwa, a 6 kamieni to 5 punktów zwycięstwa.

Po scaleniu kamieni, można umieścić na nich pewną ilość świątyń z własnej puli. Ich liczba zależna jest od rodzaju połączonych kamieni. W przypadku scalenia kamieni stronnictwa wybudować można tylko jedną świątynię. Połączenie kamieni specjalnych umożliwia wybudowanie dwóch świątyń. Po scaleniu zestawu smoków, zbudować można również dwie świątynie, a do tego gracz otrzymuje 1 punkt zwycięstwa.  Dodatkowo każda ze świątyń zapewnia także pewną sumę punktów na koniec rozgrywki.

Zakończenie gry jest stopniowe i rozpoczyna się, gdy pozostały jedynie kamienie z dolnego poziomu. Wtedy wszyscy gracze otrzymują prawo do nowej akcji - przywołanie smoka. Polega ona na wzięciu z toru odliczania jednego najbardziej wysuniętego na prawo żetonu. Każdy taki żeton wart jest 2 punkty zwycięstwa. Gdy na torze odliczania zostanie odkryty symbol wykrzyknika, niektórzy gracze mają do rozegrania ostatnią kolejkę. Potem następuje podliczenie punktów. Gracze sumują posiadane żetony punktów zwycięstwa, punkty za zbudowane świątynie, punkty za posiadane żetony odliczania, a także punkty wynikające z karty smoka. Zwycięzcą zostaje gracz z największą ilością punktów. 

Gra oferuje także dwa "warianty" dla bardziej zaawansowanych graczy. Mianowicie po rozegraniu kilku partii, do rozgrywki wprowadzić można karty duchów i smoków. Duchy zapewniają graczom pewną unikalną, zależną od karty zdolność specjalną. Do aktywacji ducha potrzebne jest jednak odrzucenie jednego kamienia ze swojej planszy królestwa.

Karty smoka dają graczom możliwość zdobycia dodatkowych punktów. Aby je otrzymać, należy budować zamek w taki sposób, aby przypodobać się biorącemu udział w grze smokowi. Przykładowo: pozostawiając pewne kamienie odkryte do końca rozgrywki. Opis wszystkich kart smoków oraz duchów znajduje się w instrukcji, więc nie będę się rozwodził więcej na ten temat.


Smok odwagi oferuje 1 punkt zwycięstwa za każdy stos kamieni, który nie sąsiaduje z wyższym ani równym stosem.

Kolejną fajną sprawą, która z pewnością wpływa pozytywnie na żywotność gry są układy przykładowego Zamku Smoków. Dzięki nim ułożenie kamieni na początku gry może być za każdym razem inne. Dodatkowo układy są dopasowane do danej liczby graczy, co wpływa na lepsze skalowanie tego tytułu. Dla osób kreatywnych pozostawiono także możliwość budowy Zamku Smoków według własnego autorskiego pomysłu. 


Przykłady zamków.

Podsumowanie

Na wstępie zaznaczę, że nie jestem wielkim fanem gier logicznych, więc przez ten fakt ocena gry będzie lekko skrzywiona na jej niekorzyść. Mimo wszystko uważam, że Zamek Smoków to gra z pewnością dobra. U mnie dostaje ona ocenę 4/6. Jeżeli jednak lubicie gry logiczne, ewentualnie szukacie takiej gry to ciężko byłoby trafić na lepiej odpowiadający Waszym kryteriom tytuł. Zacznę od tego co chyba zawsze, czyli pod lupę bierzemy wykonanie. W tym aspekcie mogło być praktycznie idealnie, lecz nie do końca jest. Fajna wypraska, ciekawe znaczniki świątyń, super znaczniki kamieni. Jednak cień na te elementy rzucają plansze główne oraz plansze królestw. Zostały one wykonane na cienkiej tekturze i przez to są troszkę bardziej narażone na zniszczenia. Nie jest to błąd karygodny, a jedynie mała niedogodność, ale uważam, iż należy o tym wspomnieć.

Zamek Smoków z pewnością nie ją grą bez głębi. Jeżeli tylko poznacie lepiej grę i mechanizmy nią rządzące to kombinowania jest co nie miara. Nie oznacza to jednak, że gra jest trudna. Wręcz przeciwnie - zasady podstawowe są stosunkowo proste i bardzo dobrze wytłumaczone z wykorzystaniem przykładów. Do gry może usiąść, więc nawet osoba niezaznajomiona z grami planszowymi, a na przykład zainteresowana pobieżnym podobieństwem Zamku Smoków do Mahjonga. Zamek Smoków na pewno nie jest grą, która szybko się znudzi. Każda rozgrywka przynosi inne położenie kamieni. Do tego zastosować można alternatywne układy czy w późniejszym okresie włączyć do rozgrywki karty smoków i duchów. 

Na plus zaliczyć można także skalowanie. Gra działa bardzo dobrze praktycznie w każdym składzie osobowym. Nie będzie raczej problemu, że w danej konfiguracji osobowej nie ma sensu wyjmować Zamków Smoków na stół, gdyż w takim składzie gra działa bardzo słabo. Liczyć należy się jednak z tym, że w grze nie uświadczycie jednak klimatu, akcji czy też przygody. Jest to typowa gra logiczna, w której głównym i praktycznie jedynym zadaniem graczy jest liczenie co zapewni najwięcej punktów na koniec gry. Mimo to doceniam kunszt tego tytułu. Jak już pisałem - jeśli szukacie gry logicznej, ewentualnie ciekawego tytułu pozwalającego wysilić mózg - polecam Zamek Smoków.

MOJA OCENA - 4/6
MOGĘ ZAGRAĆ/RACZEJ KUP TĄ GRĘ

Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Komentarze

  1. Od razu wpadła mi w oko ta gra. Świetna grafika! A miałem kupić Talismana :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dość ciekawa gra. Jeszcze czegoś takiego nie widziałam, więc chętnie bym pograł.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...