Przejdź do głównej zawartości

Dzieła Mistrzów - recenzja

Nazwa: Dzieła Mistrzów
Autor: Jason Matthews, Ted Torgerson
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: + 8 lat
Czas gry: 15 minut
Wydawnictwo: Rebel


W grze Dzieła Mistrzów gracze wcielają się w "artystów" fałszujących obrazy. Nie dane jest im jednak malowanie w spokoju, gdyż często ich dzieła chcą zepsuć inni gracze, przez co ich falsyfikaty stają się dużo tańsze. Gracz, który jako pierwszy zarobi 25 $, wygrywa.

Elementy gry

Instrukcja - niezbyt długa, bardzo dobrze tłumaczy zasady.

25 kart arcydzieł - przedstawiają obrazy, które będą się starali skopiować gracze.

60 kart maźnięć - po 12 w każdym z pięciu kolorów.

Rozgrywka


Przygotowanie jest proste i krótkie. Karty arcydzieł należy potasować i utworzyć z nich odkrytą talię. To samo należy zrobić z kartami maźnięć i rozdać każdemu graczowi 5 kart. Na koniec trzeba wylosować wierzchnią kartę arcydzieła i umieścić ją na środku stołu.

Rozgrywka składa się z tur graczy. Podczas swojej tury gracz musi zagrać przynajmniej jedną kartę maźnięcia na obecne arcydzieło, ale może zrobić to na dwa sposoby.

Pierwszy sposób to retusz dzieła. Aby retuszować dzieło, gracz musi zagrać jedną lub więcej kart z ręki na obecne arcydzieło. Należy jednak pamiętać, że karty maźnięcia muszą odpowiadać kolorowi, którego jeszcze brakuje do ukończenia dzieła. 
Druga opcja na zagranie karty to gryzmolenie dzieła. Aby pogryzmolić dzieło gracz musi zagrać jedną kartę, która nie mogłaby posłużyć do retuszu, czyli nie jest wymagana do ukończenia dzieła. Na koniec swojej tury gracz dobiera tyle kart z talii, by mieć 5 na ręce.
Do ukończenia tego dzieła jako arcydzieło potrzeba takich kart.
Teraz o tym jak można zdobyć punkty. Jeżeli gracz zagra ostatnią brakującą do ukończenia danego dzieła kartę maźnięcia, to bierze kartę arcydzieła, odwraca ją i umieszcza przed sobą. Oznacza to, że zdobył tyle $, ile wskazuje karta. Jednak jest też inna możliwość. Jeśli gracz zagra ostatnią trzecią kartę gryzmołów, to wtedy zniszczone dzieło otrzymuje jego przeciwnik/przeciwnicy. Karty nie odwraca się wtedy i jest ona mniej warta. Kiedy dzieło zostanie ukończone albo zniszczone, to wszystkie zagrane karty należy odrzucić i wziąć nowe arcydzieło. Jest to nowe obecne arcydzieło. 
Dzieło zostały pogryzmolone trzema kartami niewymaganymi do ukończenia dzieła.
Gra kończy się w momencie, w którym jeden z graczy (albo zespół w grze czteroosobowej) zbierze karty arcydzieł o łącznej wartości 25 $.
Gracz zarobił 26$, więc zostaje zwycięzcą.
Podsumowanie 

Dzieła Mistrzów to całkiem fajna gra. Jej fanami na pewno nie zostaną jednak osoby nie lubiące negatywnej interakcji, gdyż gra jest nią przesycona. Nawet, gdyby gracze chcieli grać "bezkonfliktowo", to czasami po prostu się nie da, gdyż podczas swojej tury musimy zagrać chociaż jedną kartę. Jeżeli nie mamy na ręce nic, by retuszować dzieło, to musimy je pogryzmolić. Widzicie więc, że nie da się jej uniknąć, a już po pierwszej rozgrywce zobaczycie, że się to nawet nie opłaca. Więc, jeśli jesteś osobą, która nie lubi negatywnej interakcji i nie potrafi jej zaakceptować w żadnej grze, to Dzieła Mistrzów nie są dla Ciebie.

Zasad gry można nauczyć się bardzo szybko. Są one proste i intuicyjne, więc na pewno nikt powyżej ósmego roku życia nie powinien mieć problemów z ich ogarnięciem. Dzieła Mistrzów zostały dobrze wykonane. Dobrze napisana instrukcja, a do tego wytrzymałe i całkiem ładne karty. Jedynie karty maźnięć mogłyby być odrobinę ładniejsze, ale mi to w żadnym wypadku nie przeszkadza. 

Zaletą gry jest również jej skalowanie. W zależności od tego ile jest osób, gra wygląda trochę inaczej. We dwie osoby rozgrywa się swoisty pojedynek, w trójkę każdy walczy z każdym, a we czwórkę gracze tworzą dwuosobowe drużyny. Dzięki temu zabiegowi gra dobrze się skaluje, a także staje się bardziej regrywalna. No chyba, że zawsze gracie np. we trójkę :).
Podsumowując: Jeżeli szukacie krótkiego filerka z negatywną interakcją, to mogę wam zaproponować grę Dzieła Mistrzów.


MOJA OCENA - 4/6
MOGĘ ZAGRAĆ/RACZEJ KUP TĄ GRĘ 



Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...