Przejdź do głównej zawartości

Marvel United: Spider-Geddon - recenzja

 

Nazwa: Marvel United: Spider-Geddon
Liczba graczy: 1-5 osób
Wiek: +10 lat
Czas gry: ok. 40 minut
Wydawnictwo: Portal Games

"Gdy łotry gromadzą się ze wszystkich zakątków spiderwersum, Spider-Bohaterowie muszą porzucić swój samotniczy tryb życia i rozpocząć współpracę w walce o przetrwanie!"


 O grze
Marvel United: Spider-Geddon to kooperacyjna gra planszowa, która przenosi graczy do ekscytującego świata superbohaterów z uniwersum Marvela, ze szczególnym naciskiem na postacie związane ze Spider-Manem. Gra opiera się na popularnej serii komiksów "Spider-Geddon", gdzie różne wersje Spider-Mana z alternatywnych rzeczywistości jednoczą się, by wspólnie stawić czoła wspólnemu zagrożeniu. Celem gry jest pokonanie głównego przeciwnika, zanim skończy się określona liczba tur lub spełnione zostaną inne warunki porażki. Gracze muszą współpracować, aby efektywnie zarządzać swoimi zasobami, opracowywać strategie i reagować na dynamiczne zmiany sytuacji na planszy.


Biorąc pod uwagę, że jest to dodatek, po otworzeniu pudełka zaskoczy nas spora ilość elementów. Jest to oczywiście ogromny plus, ponieważ wszystkie elementy są dopracowane pod każdym kątem. 

Elementy gry
- 10 figurek postaci
- 8 lokacji
- 1 plan misji
- 3 karty misji
- 4 planszetki łotrów
- 48 kart łotra
- 24 karty zagrożenia
- 3 karty misji superior Spider-Man
- 96 kart bohatera
- 7 kart ekwipunku
- 12 kart arcyłotra
- 8 kart superbohatera
- 2 karty wyzwania
- 12 kart planu bitwy
- 156 żetonów
- znacznik łotra
- instrukcja


 Opinia na temat wykonania
Marvel United: Spider-Geddon wyróżnia się niezwykłą oprawą graficzną, która od pierwszego spojrzenia przykuwa uwagę i zanurza graczy w świecie Marvela. Styl graficzny gry, nawiązujący do estetyki komiksów, nadaje jej dynamiczny i żywy charakter. Detaliczne ilustracje postaci, kart oraz planszy tętnią kolorami i energią, idealnie oddając atmosferę przygód Spider-Mana i jego sprzymierzeńców. Każda figurka postaci jest starannie zaprojektowana i wykonana z dużą dbałością o detale. Malowanie figurek jest na bardzo wysokim poziomie, co sprawia, że prezentują się świetnie na planszy. Karty są wspaniale ilustrowane, a ich projekt graficzny dopasowuje z pozostałymi elementami gry. Każda karta akcji, umiejętności czy wydarzenia posiada unikalną grafikę. Różne lokacje, takie jak miasta, laboratoria czy bazy złoczyńców, każda z tych miejscówek jest szczegółowo zilustrowana, co wzbogaca i urozmaica rozgrywkę. Żetony, znaczniki oraz inne elementy są solidnie wykonane i starannie zaprojektowane, dzięki czemu są trwałe.


 Przedstawienie zasad
Rozgrywka w Spider-Geddon jest dynamiczna i pełna napięcia. Gra zachowuje podstawowe mechaniki Marvel United, co sprawia, że jest łatwa do nauczenia dla osób, które już znają oryginał, ale dodaje nowe elementy, które wprowadzają świeżość i nowe wyzwania.

Mamy do dyspozycji turę Łotra oraz turę Bohatera. Gra zaczyna się od tury Łotra, w której dodajemy kartę Planu Łotra, rozpatrujemy efekty (również te specjalne), używamy efektu BAM! (jeśli znajduje się na karcie), dokładamy żetony zbirów/cywili oraz rozpatrujemy efekt Zatłoczenia. Możemy zauważyć, że nie jest to takie trudne, po kilku rozgrywkach opanujemy to do perfekcji.

Gra wymaga ścisłej współpracy między graczami. Sukces zależy od skutecznej komunikacji i planowania. Gracze muszą wspólnie decydować, które akcje podjąć i jak najlepiej wykorzystać zdolności swoich postaci.


Tura Łotra - gra zaczyna się właśnie od tej tury, w której mamy do wykonania:
  1. Dobór i umieszczenie karty Planu Łotra - umieszczamy ją na Oś Fabuły, która będzie rozwijana przez całą grę.
  2. Rozpatrzenie efektu - jeżeli zakończyliśmy ruch w lokacji, w której znajduje się karta Zagrożenia, musimy rozpatrzyć przedstawiony na niej efekt.
  3. Rozpatrzenie efektu BAM! -  Jeżeli na karcie znajdzie się efekt BAM!, trzeba go rozpatrzyć. Przedstawiany symbol znajdziemy na planszetce Łotra oraz na niektórych kartach Zagrożenia. Efekt utrudnia bohaterom rozgrywkę, otrzymując obrażenia, jeśli znajdują się w danej lokacji. W mojej opinii jest to dobre zastosowane na utrudnienie gry.
  4. Rozpatrzenie specjalnych efektów
  5. Dodawanie zbirów/cywili - dodajemy przedstawione żetony do Lokacji Łotra i sąsiadujących z nią Lokacji. 
  6. Rozpatrzenie efektu Zatłoczenie - jeśli nie ma już miejsca w danej lokacji, czas przejść do rozpatrzenia efektu Zatłoczenia (znajduje się on na planszetce Łotra)
Tura Bohateratroszkę bardziej wymagająca, lecz również nie sprawia jakiś ogromnych problemów
  1. Dobieranie Karty - dobieramy kartę z talii Bohatera.
  2. Zagrywanie Karty - zagrywamy ją do Osi Fabuły.
  3. Rozpatrzenie akcjimożemy się: poruszyć, zadać obrażenie, bądź uratować cywila. Każda z tych czynności posiada swój odpowiedni znacznik, który zobaczymy na karcie.
  4. Efekt Lokacji - gdy już zakończyliśmy swoją turę, możemy rozpatrzyć efekt Zakończenia Tury.

Do rozgrywki możemy dodać Wyzwania, które dodadzą nam urozmaicenia. Karty Wyzwań możemy ze sobą łączyć pomiędzy innymi rozszerzeniami oraz podstawową wersją. W owej wersji otrzymujemy ich dwie sztuki (łatwiejsze i trudniejsze). Jest to ciekawy zabieg, dodający trochę innowacji i zmian do rozgrywki. Jeżeli jednak Wyzwania nam się znudzą, lub sprawiają nam problemy, nie musimy z nimi grać.

Poza podstawowymi zasadami, dostępny jest Tryb Arcyłotra, który według mnie jest strzałem w dziesiątkę. W tym trybie, jeden z naszych znajomych (albo my) wciela się w Łotra, który próbuje nas pokonać za wszelką cenę! Wszystkie dostępne akcje Łotra należą teraz do jednego z nas. Jest to świetne urozmaicenie, które dodaje sporo zaciekłości w rozgrywce! Teraz czas, aby bohaterowie się spięli, bo mają cięższe wyzwanie, aby ocalić miasto przed złoczyńcami.

Każda rozgrywka przebiega płynnie i nie ma praktycznie momentów, w których ktoś z nas by się zaczął nudzić. Ciągła dynamika sprawia, że cały czas trzeba zwracać uwagę na dalsze posunięcia naszego przeciwnika, czyli Łotra.

Bardzo ważna część rozgrywki, czyli kto i kiedy może wygrać? Bohaterowie zwyciężają, wtedy gdy pokonają Łotra. Zła strona, czyli przedstawiany Łotr, zwycięża, gdy zrealizuje swój cały plan.


 Podsumowanie
Dodatek Marvel United: Spider-Geddon, który możemy traktować jako osobny tytuł, jest świetny. W samym dodatku jest wiele godzin zabawy, a warto pamiętać o tym, że możemy również dołączyć go do podstawowej wersji gry Marvel United. Musicie uwierzyć, że czeka Was wiele rozgrywek, za sprawą regrywalności, która jest na wysokim poziomie. Wielkim plusem jest również tryb solo, przy którym możecie sobie usiąść w pojedynkę i przenieść się do świata Spider-Man'a. Piękne grafiki, regrywalność, super mechanika, czego więcej potrzeba? Polecam serdecznie każdemu ten tytuł. Osobiście zagrałem już kilka rozgrywek ze znajomymi, a nadal czekam na kolejne :D.


 Plusy:
  • bezbłędne wykonanie graficzne
  • klimat Marvela
  • proste zasady
  • szybka i dynamiczna rozgrywka
  • dodatek, do którego nie jest potrzebna podstawowa wersja gry
  • regrywalność na wysokim poziomie
 Minusy:
  • brak

Dziękuję wydawnictwu Portal Games za udostępnienie gry do recenzji!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...