Przejdź do głównej zawartości

Recenzja gry The Breach: Prometheus Expansion

 

Wstęp

The Breach: Prometheus Expansion przenosi graczy w cyberpunkowy świat cyfrowych „Breachers”, którzy podejmują desperacką próbę pokonania legendarnego Tytana – Prometeusza. To dodatek, który wprowadza zupełnie nowy tryb kooperacyjny, a także szereg innowacyjnych komponentów. Klimat gry jest intensywny, pełen napięcia, a sama narracja – o walce z niemal niepokonanym bytem – świetnie podkreśla wagę rozgrywki.
Od pierwszych stron instrukcji czułem, że nie będzie to lekka, casualowa gra – klimat jest mroczny, ciężki i wymaga pełnego zaangażowania.

Zawartość pudełka i jakość wykonania

Dodatek dostarcza imponującą ilość nowych komponentów: planszę Tytana, model Prometeusza, karty reakcji, specjalne kostki (Anomaly Die), tokeny impulsów, spotów witalnych i wiele innych. Całość została zaprojektowana tak, by wpasować się w estetykę gry podstawowej.
Bogactwo elementów jest imponujące, a projekt graficzny – spójny i klimatyczny. Mam jednak wrażenie, że liczba żetonów i znaczników może być przytłaczająca podczas pierwszych rozgrywek.

Zasady gry i mechanika

Najważniejszą nowością jest tryb kooperacyjny, w którym gracze wspólnie stają do walki przeciwko Prometeuszowi. Mechanika opiera się na osłabianiu witalnych punktów Tytana, aby uczynić go podatnym na wirusy graczy. Dodatkowe zasady, takie jak kostka anomalii czy specjalne fazy reakcji Prometeusza, nadają dynamiki i poczucia „żywego przeciwnika”.
Mechanika jest bardzo ciekawa i oryginalna, choć momentami skomplikowana. Podoba mi się poczucie walki z „bossem”, ale mam obawy, że zasady będą trudne do ogarnięcia dla początkujących.

Przebieg rozgrywki

Gra toczy się w cyklach tur graczy i reakcji Prometeusza. Każdy błąd może mieć katastrofalne skutki – Tytan reaguje mocno i nieprzewidywalnie. Zwycięstwo polega na stopniowym osłabianiu przeciwnika i odpowiednim zarządzaniu zasobami.
Rozgrywka jest niezwykle emocjonująca i buduje napięcie. Zdarzały się momenty, że czułem się wręcz zgnieciony przez liczbę efektów do rozpatrzenia, co może spowolnić dynamikę gry.

Poziom trudności i dostępność

Prometeusz to bezlitosny przeciwnik – aby go pokonać, trzeba wykazać się współpracą i strategicznym myśleniem. Gra jest przeznaczona dla 1–4 osób, ale w każdym składzie stawia bardzo wysokie wymagania.
Poziom trudności jest wysoki i raczej nie wybacza błędów. To nie jest dodatek dla początkujących, lecz dla osób, które szukają poważnego, wymagającego wyzwania.

Regrywalność

Różnorodność kart reakcji, zmienne konfiguracje Prometeusza i losowe efekty kostki anomalii sprawiają, że żadna partia nie jest identyczna.
Regrywalność oceniam bardzo wysoko. Każda rozgrywka to nowe podejście i inne wyzwania, choć trudność i długość partii mogą zniechęcić mniej cierpliwych graczy.

Plusy i minusy

Plusy:

  • Klimatyczna walka z „bossem” w trybie kooperacyjnym.

  • Ogromna różnorodność komponentów i zasad.

  • Bardzo wysoka regrywalność.

  • Intensywne poczucie wyzwania i współpracy.

Minusy:

  • Wysoki próg wejścia – zasady są skomplikowane.

  • Rozgrywki bywają długie i wymagają sporego skupienia.

Podsumowanie i ocena końcowa

The Breach: Prometheus Expansion to dodatek, który zamienia grę w pełnoprawną, epicką walkę z cyfrowym Tytanem. To tytuł trudny, wymagający i mocno taktyczny, który docenią przede wszystkim doświadczeni gracze szukający klimatycznego wyzwania.

Polecam fanom The Breach, którzy chcą jeszcze głębiej zanurzyć się w świecie gry i cenią sobie emocjonującą, kooperacyjną rywalizację. Nie polecam osobom początkującym – Prometeusz może okazać się dla nich zbyt bezlitosny.

Thank you to Ludus Magnus Studio for providing the game for review!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...