Przejdź do głównej zawartości

Kasa i Spluwy - recenzja

Nazwa: Kasa i Spluwy
Autor: Ludovic Maublanc
Liczba graczy: 4-8 osób
Wiek: + 10 lat
Czas gry: 30 minut
Wydawnictwo: Rebel



Kasa i Spluwy to imprezowa gra o podziale łupu. Każdy z graczy wciela się w rolę gangstera i chce zagarnąć jak największą część łupu dla siebie. Jednak wszyscy mają taki sam zamiar. Jedno jest pewne, nie wszyscy przeżyją ten podział...

Elementy gry

Instrukcja - bardzo krótka i dobrze napisana.

8 piankowych pistoletów

18 znaczników obrażeń

8 znaczników postaci, 8 podstawek, znacznik pierwszego gracza, znacznik bonusowego diamentu, znacznik biurka ojca chrzestnego.

16 kart talentu - przestawione są na nich specjalne zdolności jakie mogą posiadać gracze.

40 kart pustego magazynku i 24 karty wystrzału.

64 karty łupu - są to banknoty o różnych wartościach, diamenty, obrazy, magazynki oraz apteczki.

Rozgrywka


Przygotowanie jest dosyć proste. Każdy gracz dostaje 1 pistolet, 5 kart pustego magazynku, 3 karty wystrzału oraz jeden znacznik postaci. Karty łupu należy potasować i podzielić na 8 stosów po 8 kart. To generalnie wszystko.

Każda runda podzielona jest na 7 etapów. Pierwszym etapem jest odwrócenie 8 kart górnych kart łupu ze stosów, tak by było widać ich awersy. Następnie każdy gracz w tajemnicy przed innymi graczami wybiera jedną kartę pocisku i kładzie ją przed sobą rewersem do góry. Podczas trzeciego etapu ojciec chrzestny liczy do trzech. Po zakończeniu liczenia każdy gracz musi wycelować broń w innego gracza.
O tym czy znajduje się tu karta magazynku czy wystrzału wie tylko jej posiadacz.
Potem ojciec chrzestny może wykorzystać swoją sprawowaną funkcję. Mianowicie może kazać jednemu z graczy zmienić swój cel. Wtedy ten gracz musi wybrać innego gangstera, do którego chce mierzyć z broni. Następnie ojciec chrzestny znów liczy do trzech. Wtedy każdy z gracz ma dwie możliwości. Może przewrócić swoją postać i tym samym wycofać się z podziału pieniędzy w tej rundzie lub pozostawić swoją postać i krzyknąć "Bonzai". Gracz, który się wycofał nie otrzyma łupów, ale nie straci też życia w postaci postrzeleń. Gracze, którzy ciągle mają przed sobą kartę, odkrywają ją i sprawdzają jej działanie. Jeżeli jest tam karta pustego magazynku to nic się nie dzieje. Jeśli karta wystrzału, to gracz, który był celem otrzymuje obrażenie i bierze jeden znacznik obrażeń oraz przewraca swoją postać i nie będzie brał udziału w podziale łupów. Gracz, który otrzyma co najmniej 3 znaczniki odpada z gry. 
Gracz przewrócił swoją postać więc nie otrzyma żadnych obrażeń, ale też nie otrzyma żadnego łupu.
Ostatni etap to rzecz najprzyjemniejsza, czyli podział łupów. Zaczyna się ona od ojca chrzestnego i każdy gracz, którego postać dalej stoi, otrzymuje swój udział w łupie. Jeżeli dotrwa do niego na przykład jedynie dwóch graczy, to obaj zgarniają 4 karty.
Gracz został postrzelony.
Gra kończy się po ośmiu rundach. Tylko gracze, którzy w dalszym ciągu są żywi biorą udział w liczeniu punktów. Punkty otrzymuje się za posiadane karty diamentów, banknotów oraz obrazów.

Podsumowanie

Cóż mogę powiedzieć o grze Kasa i Spluwy? Bez wątpienia dużo dobrego. Gra jest wykonana bardzo dobrze. Wszystkie elementy są wykonane dobrze zarówno pod względem trwałości, jak i wyglądu. Jeśli chodzi o trwałość, to nie można mieć żadnych zastrzeżeń, może poza tym, że karty łupów nie mieszczą się do koszulek. Nie jest to wiele znacząca rzecz, lecz na pewno wydłużyłoby to żywotność kart. Choć tak jak mówię, jest to tylko prawie nic nie znaczący minusik. Świetną sprawą są piankowe pistolety. Nadają one tej grze wiele oryginalności i klimatu. Na konwentach nie da się przejść obok tej gry obojętnie. Zasady gry są banalnie proste. Rozgrywka podzielona jest na 7 faz i praktycznie wystarczy tylko, aby zasady znało kilka osób i mogą one wytłumaczyć je nowym graczom w trakcie rozgrywki. Po rozegraniu pierwszej rundy każdy będzie już bezboleśnie wiedział na czym polega gra.

Oprócz tego rozgrywka jest dynamiczna. Na przerwy pomiędzy turami nie można narzekać. Do tego nad stołem czuć klimat i czasami robi się naprawdę "gorąco". Spore znaczenie ma też obecność kart umiejętności w grze. Bez nich gra jest odczuwalnie słabsza. Nie ma tylu możliwości i ogólnie gra się gorzej. Więc już od drugiej rozgrywki zalecam zagrać w wariant z talentami.

Pewnym minusem jest możliwość odpadnięcia z gry. Nie jest to może jakoś bardzo uciążliwe, bo nudzimy się np. przez 10 minut, ale jednak w pewnym stopniu daje się to odczuć. Drugą rzeczą, która mi się niezbyt spodobała jest fakt, że kilku graczy może się "zmówić" na jednego i strzelać tylko w niego. Co prawda można się wycofać, lecz wtedy nie dostaniemy nic z podziału. Ale od czego są sojusze :).
Podsumowując: Jeżeli szukacie prostej gry na większą liczbę graczy to mogę wam polecić grę Kasa i Spluwy.

MOJA OCENA - 4/6
MOGĘ ZAGRAĆ/RACZEJ KUP TĄ GRĘ



Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Komentarze

  1. Świetna zabawa, trzeba przyznać :) Uwielbiam tego rodzaju gry, tak samo jak eurobiznes, zabawy w inwestycję są niezwykle pouczające i być może w przyszłości będzie można z tego wyciągnąć jakieś wnioski :) Kto wie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszsytkie wpisy na tym blogu są bardzo ciekawe. Będę tutaj często wpadał.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...