sobota, 8 sierpnia 2015

Drakon - recenzja

Tytuł: Drakon

Autor : Tom Jolly

Liczba graczy: 2 - 6 osób

Wiek: +10 lat

Czas gry: 40 minut

Wydawnictwo: Galakta

Mechaniki: Grid Movement, Modular Board, Route/Network Building, Tile Placement, Variable Player Powers



W grze Drakon gracze wcielają się w potężnych bohaterów uwięzionych w legowisku smoczycy. Podczas rozgrywki będą dokładać płytki komnat, budując legowisko, oraz poruszać się, odkrywając labirynt i zbierając monet aby wykupić swoją wolnością.

Elementy gry





Instrukcja - stosunkowo krótka, dobrze tłumaczy bardzo proste zasady.










72 płytki komnat - z nich układać będziemy legowisko smoczycy.









28 żetonów monet - to po prostu punkty zwycięstwa.








6 kart bohaterów - są to postacie w które możemy się wcielić.










6 figurek bohaterów i figurka Drakon - to postacie przeniesione z kart, oraz figurka smoczycy.









6 kart pomocy - z jednej strony znajdziemy opis bohaterów, a z drugiej  opis efektów komnat.





Rozgrywka
    Gracze poruszają się po legowisku, zbierając monety z różnych komnat. Kiedy gracz zbiera monetę, podgląda jej wartość i kładzie zakryta przed sobą, trzymając ją w tajemnicy przed innymi graczami. pierwszy gracz, który zbierze monety o łącznej wartości 10 lub więcej, wygrywa grę.

Na początku na środku stołu musimy umieścić komnatę wejściową. Resztę komnat należy przetasować i umieścić w zakrytym stosie. Wszystkie monety należy położyć zakryte, będą tworzyć skarbiec. Obok skarbca kładziemy także figurkę Drakon. Następnie każdy gracz wybiera jedną kartę bohatera. Później bierze odpowiadającą figurkę bohatera i umieszcza ją na komnacie wejściowej. Na koniec wszyscy gracze dobierają cztery płytki komnat, które będą tworzyły ich rękę.
"Ręka" gracza
Rozgrywka w Drakon składa się z serii tur. Każdą turę rozpoczyna pierwszy gracz, a następnie ruchy wykonują kolejni gracze, w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. W trakcie swojej tury aktywny gracz wykonuje jedną wybraną akcję: dokłada komnatę, lub wykonuje ruch.

Dołożenie komnaty
Podczas tej akcji bohater wybiera jedną płytkę komnaty ze swojej ręki i umieszcza ją w grze. Musi ją ułożyć tak, aby stykała się krawędzią z inną komnatą, już znajdującą się w grze. Gracz musi również zorientować dokładaną płytkę, tak aby strzałki nie wskazywały strzałek na innych sąsiednich płytkach. Po tym jak bohater dołoży komnatę, dobiera wierzchnią płytkę ze stosu komnat.

Ruch
Bohater porusza się do sąsiedniej komnaty, zgodnie z kierunkiem wskazywanym przez strzałkę wydrukowaną na płytce komnaty, na której aktualnie się znajduje.
Wiele komnat posiada efekty, które działają kiedy bohater do nich wchodzi, lub je opuszcza. Dzięki obecnym efektom możemy niszczyć komnaty, ignorować strzałki, zmuszać innego gracza do wykonania ruchu itp. Są także jedynym sposobem na zdobywanie monet.
Wszystkie efekty zostały opisane na kartach pomocy.

Kiedy dołożona zostanie pierwsza komnata z symbolem "Ruch Drakon", aktywny gracz wybiera dowolną, niezajętą komnatę i umieszcza na niej figurkę Drakon. Kiedy bohater wchodzi do komnaty z wspomnianym symbolem, może poruszyć Drakon maksymalnie o trzy komnaty. Drakon może poruszyć się w dowolnym kierunku, ignorując strzałki i efekty komnat.
Drakon wkracza do gry!

Jeśli bohater skończy swoją turę w komnacie, w której znajduje się Drakon, lub jeśli Drakon zakończy ruch w komnacie zajmowanej przez jednego lub więcej bohaterów, muszą oni odbyć spotkanie z Drakon. Należy zabrać wszystkich bohaterów z komnaty, w której znajduje się Drakon i umieścić ich w komnacie wejściowej. Następnie każdy z tych bohaterów zwraca do skarbca losowo wybraną monetę.
Kiedy gracz zbierze monety o łącznej wartości 10 lub więcej, ogłasza swoje zwycięstwo. Gra natychmiast się kończy a on zostaje zwycięzcą.
10 punktów i koniec gry.
W instrukcji zostały także wytłumaczone 4 warianty opcjonalne:
Ucieczka z legowiska Drakon - ta opcjonalna zasada zmienia sposób osiągnięcia zwycięstwa. Gracz musi zebrać monety o łącznej wartości osiem, a następnie wejść do komnaty z symbolem "Ucieczki" lub "Portalu" aby wygrać. Jeśli stos komnat się wyczerpał, a żaden z graczy nie może dołożyć komnaty lub się poruszyć, wygrywa bohater który zebrał monety o najwyższej łącznej wartości.
Bohaterowie - zasada zapewnia każdemu z bohaterów specjalną zdolność, którą może wykorzystać raz na grę. Wybierając bohatera podczas przygotowania gry, każdy gracz kładzie przed sobą swoją kartę tekstem do góry. Każda karta opisuje kiedy można skorzystać ze zdolności oraz sposób jej działania. Kiedy bohater używa zdolności, należy obrócić jego kartę.
Krótka rozgrywka - jest to idealny wariant, gdy na rozgrywkę nie mamy zbyt wiele czasu. Aby w nim zwyciężyć, gracz musi zebrać monety o łącznej wartości siedem.
Rozgrywka drużynowa - Ta zasada pozwala parzystej grupie gracz podzielić się na zespoły. Należy podzielić graczy na dwuosobowe drużyny. Celem każdej drużyny jest zebranie monet o łącznej wartości dwadzieścia. Podczas rozgrywki partnerzy z drużyny wspólnie zbierają monety i mogą w dowolnym momencie podglądać monety w puli drużyny.

Podsumowanie
    Czas na kilka słów podsumowania. Zacznę od bardzo dobrego i trwałego wykonania. Drakon naprawdę wygląda bardzo ładnie. Czuć w nim klimat ucieczki z legowiska smoczycy. Już stosunkowo dawno nie uświadczyłem w grze tak wyrazistego klimatu.
 
Na uwagę zasługuje także fakt że zasady Drakon są generalnie bardzo proste, bo należy pamiętać jedynie że możemy się poruszyć albo dołożyć płytkę komnaty. I tyle w temacie. Jednak gdy chcemy w Drakon grać naprawdę dobrze to kombinowania jest co nie miara. Czasem nawet i dobra strategia nie wystarcza. Dzięki losowemu dokładaniu komnat, teatr naszych zmagań za każdym razem wygląda inaczej. Przekłada się to na wysoką regrywalność tego tytułu.
Dodatkowo za kolejnymi rozgrywkami przemawia duża liczba wariantów dostępnych w grze. Ja najbardziej cieszę się z rozgrywki drużynowej.

Małym minusem, który niestety musiał się znaleźć jest dosyć wysoka cena tej gry. Rozumiem że dodanie - swoją drogą pięknych figurek - trochę musiało kosztować, ale 135 zł to trochę za dużo jak na liczbę elementów znajdujących się w grze.

Grę mógłbym polecić bardzo szerokiemu gronu osób. Naprawdę jest ona dobra dla prawie każdego gracz. Jednak ze względu na dosyć wysoka negatywną interakcję nie jest to raczej odpowiedni tytuł dla rodziców i ich dzieci. Poza tym gra spodoba się raczej każdemu i szybko nie pozwoli odrzucić się w kąt.





MOJA OCENA - 9/10

Dziękuje wydawnictwu Galakta za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz