Recenzja: The Last of Us: Escape the Dark – Zaufanie, Taktyka i Ucieczka przed Czasem

 

Długo czekałem na ten moment. Na moim stole ukazała się gra The Last of Us: Escape the Dark i już czuję ten gęsty, niepokojący klimat postapokaliptycznego świata Naughty Dog™. To nie jest zwykła gra – to obietnica atmosferycznej przygody i survivalu dla maksymalnie pięciu osób. Wydawcy obiecują, że każda rozgrywka stworzy unikalną historię przetrwania , a my – jako Ocalali z Epidemii Cordycepsa – musimy po prostu wyrwać się ze strefy Quarantaine Zone rządzonej przez brutalne FEDRA i dotrzeć do Jackson.

Mechanika: Walka o każdy Dzień i Trudne Wybory

The Last of Us: Escape the Dark jest napędzane ewolucją nagradzanego systemu Escape the Dark™ i, co jest dla mnie kluczowe, stawia na ciągłą presję. Cała gra toczy się przez serię maksymalnie szesnastu Dni , a my musimy dotrzeć do Jackson i pokonać Bossa zanim na torze kalendarza zderzą się znaczniki Ocalałych i Zarażonych. To sprawia, że jest to wyścig z czasem.

Każdy Dzień dzieli się na dwie fazy: Faza Podróży i Faza Akcji. Podróż jest opcjonalna (od Dnia 2) i pozwala każdemu przenieść się do sąsiedniej lokacji, o ile trasa nie jest zablokowana.

W Fazie Akcji każdy Ocalały wykonuje jedną Akcję Dzienną. Tu pojawiają się pierwsze strategiczne dylematy:

  1. Eksploracja: To esencja gry. W grupie lub solo, raz na Dzień, wybieramy Lidera i odkrywamy kartę Rozdziału, która rzuca nam wyzwanie lub stawia przed nami wroga.

  2. Strategia Przetrwania: To jest to, co lubię w grach survivalowych! Musimy balansować między przetrwaniem DZIŚ a przygotowaniami na JUTRO. Czy eksplorować dalej, by zebrać zapasy, czy ruszyć w drogę? A co z podziałem grupy? Bezpieczniej trzymać się razem (mniej produktywnie), czy podzielić się i ryzykować izolację i ekstremalne niebezpieczeństwo? Te decyzje budzą we mnie olbrzymie emocje!

Anatomia Walki: Kości i Taktyczne Opcje

Walka, będąca nieodłączną częścią świata The Last of Us, jest tu wyczerpująca i taktyczna.

Gra wykorzystuje unikalne kości Ocalałych (które są przypisane do postaci takich jak Joel, Ellie, Tommy czy Bill, odzwierciedlające ich trzy kluczowe cechy:

  • Siła: Agresja, wytrzymałość – kluczowa w walce wręcz.

  • Spryt: Zwinność, refleks – używana w rundach.

  • Mądrość: Wiedza, wgląd.

Przygotowanie do walki jest ściśle powiązane z Poziomem Zagrożenia lokacji, który jest określany przez liczbę żetonów Zagrożenia. Im więcej Zagrożenia, tym więcej wrogich Kości Rozdziału w grze, co naturalnie podnosi poziom trudności.

Rundy Pre-Combat: Dostępne w zależności od karty Rozdziału, dają szansę na manipulację kośćmi wroga i zadanie wstępnych obrażeń:

  • Nasłuchiwanie: Możemy spróbować zmienić wyniki Kości Rozdziału.

  • Skradanie: Można spróbować stać się ukrytym– wymaga to rzutu lub odrzucenia Przedmiotu do Rzucania. Udany atak skradania usuwa kości wroga. Ryzyko jest spore – jeśli Lider zawiedzie, cała grupa może oberwać.

Akcje Ataku:

  • Walka Wręcz: Używamy kości Ocalałego, by dopasować się do wyników wrogich kości, usuwając je. Można też poświęcić wytrzymałość broni, by zadać dodatkowe obrażenia.

  • Strzał: Zużywamy Amunicję (kostki z toru Ammo) i rzucamy Kośćmi Amunicji, by uzyskać ataki.

Co ważne, jeśli wróg nie zostanie pokonany, ATAKUJE W ODPOWIEDZI, a jego obrażenia zależą od naszej akcji. W mojej ocenie, to jest mechanika, która podnosi emocje i trzyma w ciągłym napięciu.

Opcje ucieczki (Regrywalność/Trudność): Nie zawsze musimy walczyć. Można spróbować:

  • Wycofanie: Koniec walki, ale karta Rozdziału zostaje, blokując dalszą eksplorację.

  • Ominięcie: Ucieczka kosztem utraty 2 HP, straty Dnia i dodania żetonu Bossa. To ciężka cena, która drastycznie zwiększa poziom trudności, ale w ostateczności ratuje życie.

Cztery Etapy Ucieczki i Dilemma Odpoczynku

Nasz rozpaczliwy rajd w kierunku Jackson nie jest jedną, niekończącą się pętlą – jest to podróż podzielona na cztery wyraźne Lokacje, co daje poczucie postępu i zmienia krajobraz zagrożeń. Zgodnie z instrukcją, nasza trasa prowadzi przez: Strefę Kwarantanny, Śródmieście, Kanały i Obrzeża.

Każda z tych Lokacji jest reprezentowana przez talie Chapter Cards i ma swoje unikalne Karty Lokacji. Przejście przez każdą z tych lokacji jest małym zwycięstwem, ale też podnosi stawkę, ponieważ w każdej z nich czeka na nas czterech Losowych Bossów, który czeka na końcu naszego szesnastodniowego marszu. W mojej ocenie, to genialny sposób na budowanie napięcia narracyjnego – wiemy, że zmierzamy do celu, ale też wiemy, że z każdą kolejną lokacją zagrożenie się kumuluje.

Wykonanie, Klimat i Wrażenia Osobiste

Mamy do czynienia z bogatą zawartością kartową i kościaną . Liczba różnych talii – od Kart Przedmiotów (34x) i Broni Ulepszonej (11x) po Karty Rozdziałów (5 x 7 sztuk + Bossowie 3x) – sugeruje wysoką regrywalność i dużą różnorodność napotykanych wyzwań.

To, co rezonuje ze mną najbardziej, to sposób, w jaki gra buduje historię. Losowość w doborze zaledwie czterech z siedmiu Kart Rozdziałów na każdą lokację , jedna z trzech kart Bossa oraz mieszanie Kart QZ i Stashed Items sprawia, że żadna ucieczka nie będzie taka sama.

Emocje i Doświadczenie: Cała rozgrywka jest przepełniona trudnymi decyzjami. Ciśnienie czasu, ciągłe ryzyko śmierci Ocalałego (co oznacza natychmiastową przegraną dla wszystkich) , a także konieczność balansowania między ryzykiem a nagrodą (samotne eksplorowanie grozi ekstremalnym niebezpieczeństwem ) sprawiają, że uczucie niepokoju i napięcia towarzyszy nam od Preludium w QZ aż po finałową walkę z Bossem.

Podsumowanie i Werdykt: Dla Kogo Jest Ta Gra?

The Last of Us: Escape the Dark jest stworzona dla:

  • Fanów uniwersum The Last of Us, którzy chcą przeżyć nową, unikalną historię survivalu.

  • Grup 2-5 graczy szukających kooperacyjnego, atmosferycznego tytułu.

  • Osób ceniących dużą regrywalność opartą na losowym doborze elementów scenariusza i ciągłych, trudnych wyborach taktycznych.

Gra jest trudna i bezlitosna – porażka jednego Ocalałego kończy przygodę dla całej grupy. Wymaga strategicznego zarządzania zasobami (Amunicja, Wytrzymałość broni, HP) i mądrego wykorzystania unikalnych statystyk i kości postaci.

To nie jest tytuł dla każdego. Jest dla tych, którzy chcą poczuć ciężar przetrwania, podejmować trudne decyzje i wspólnie tworzyć niepowtarzalną, pełną dramatyzmu opowieść o ucieczce do Jackson. Zdecydowanie polecam każdemu, kto lubi kości, taktykę i mroczny klimat.

Thank you to Themeborne Ltd for providing the game for review!