sobota, 11 lipca 2015

Wesoła Farma - recenzja

Tytuł: Wesoła Farma

Autorzy : Oleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko

Liczba graczy: 2-4 osób

Wiek: +8 lat

Czas gry: 30 minut

Wydawnictwo: 2 Pionki

Mechaniki: Card Drafting, Hand Management, Set Collection





    Wesoła Farma to pierwsza gra debiutującego wydawnictwa 2 Pionki. Z tego co wiem, mają oni się zajmować głównie tworzeniem gier dla dzieci. Taka jest właśnie Wesoła Farma.
W grze naszym zadaniem jest kupowanie nasion, obsiewanie pól, oraz karmienie zwierząt, ale nie tylko. Jest to dosyć ceniony tytuł, gdyż gra została nominowana do nagrody dla najlepszej gry rodzinnej 2014 roku.

Elementy gry




Instrukcja - 8 stronnicowa, zawiera wiele ilustracji i przykładów, szczegółowo tłumaczy zasady.







4 plansze farmy - przedstawiają pola do obsiewania, oraz stodoły służące jako magazyny.







59 karty roślin - są to rośliny, które gracze będą hodować. Mamy tu: buraki, zboże, marchewki, oraz koniczynę.









32 karty zwierzątek










18 kart karmienia









30 żetonów monet - 22 żetony o wartości 1, oraz 8 żetonów o wartości 5.









4 karty pomocy








Rozgrywka
    W grze Wesoła Farma gracze zostają farmerami. Będą kupować nasiona i obsiewać nimi swoje pola, aby wyhodowanymi roślinami karmić swoje zwierzątka - owieczki, króliki, krówki i świnki. Zwycięży ten gracz, którego zwierzątka będą najlepiej wykarmione.
    Gra składa się z następujących po sobie tur kolejnych graczy. Po tym jak jeden gracz skończy swoją turę, kolejka przechodzi na następnego gracza zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż gra dobiegnie końca.
Tura gracza składa się z trzech faz:
1. Dobranie karty rośliny. Na początku swojej tury gracz dobiera 1 kartę z wierzchu talii Roślin i dodaje ją do swoich kart trzymanych w ręce.
2. Wzrost zasadzonych roślin. Następnie rośliny rosną, czyli gracz przesuwa wszystkie swoje karty zasadzonych roślin o jedno pole do góry. Jeżeli na początku fazy wzrostu roślin karty roślin znajdują się już na polu jesień, to gracz musi je odrzucić na stos odrzuconych kart roślin. Roślin zgniły, bo gracz nie zdążył ich zebrać.
    Później następuje faza akcji. W tej fazie gracz może wykonać 2 akcje z 6 dostępnych:
- Zakup warzyw
Gracz może kupić na targu od 1 do 3 kart roślin. Każda karta kosztuje 1 monetę. Kiedy gracz zakupi kartę z targu, to od razu odkrywa nową kartę z talii roślin na jej miejsce. W ten sposób przed zakupem każdej karty dostępnych jest 6 kart do wyboru. Gracz może zakupić dopiero co odkrytą kartę. Jeżeli graczowi nie pasuje żadna z odkrytych kart roślin, może kupić w ciemno kartę z wierzchu talii roślin. Zakupione karty roślin gracz bierze do ręki. Gracz nie może mieć na ręce więcej niż 6 kart.
- Sadzenie roślin
Aby zasadzić rośliny, należy położyć ich karty obok planszy farmy na polu wiosny. W każdej turze gracz może zasadzić po 1 karcie dwóch różnych roślin albo 3 karty jednego rodzaju roślin. Gracz może sadzić tylko rośliny, które ma w ręce.
Zasadzone dwie koniczynki

- Zebranie roślin
Jeżeli obok swojej planszy farmy gracz ma karty roślin w polach lato i/lub jesień, może je zebrać i przenieść do stodoły na planszy. W stodole można jednocześnie przechowywać nie więcej niż 6 kart . Jeżeli po przeniesieniu kart gracz będzie miał w stodole więcej niż 6 kart, to musi odrzucić wybrane przez siebie nadmiarowe karty.
Gracz może zebrać rośliny tylko z pola lato oraz jesień. Jesienią mogą być zbierane wszystkie rośliny. Latem zebrać można tylko marchewkę i koniczynę. Jeżeli rośliny nie będą zebrane jesienią, to na początku następnej tury zgniją i gracz będzie musiał odrzucić ich karty.
- Karmienie zwierząt
Jeżeli gracz posiada w stodole karty roślin, to może karmić zwierzątka. Aby to zrobić, gracz musi odrzucić ze stodoły dokładnie takie karty roślin, jakie potrzebne są do wzięcia wybranej karty karmienia. Kartę karmienia należy następnie położyć pomiędzy kartami głowy i zadu odpowiedniego zwierzątka.
Kiedy gracz weźmie jedną z odkrytych kart karmienia, to od razu odkrywa nową kartę z talii karmienia na jej miejsce. W ten sposób przed wyborem kolejnej karty znowu dostępnych jest 5 kart.
- Sprzedaż roślin
Jeżeli gracz posiada w stodole jakieś rośliny, to może je sprzedać. Aby to zrobić, odrzuca on wybrane karty ze stodoły i dobiera z banku tyle monet, ile wskazują poszczególne odrzucone karty. W ramach jednej akcji można sprzedać dowolną liczbę kart roślin.
- Pobranie monety z banku
Gracz dobiera z banku 1 monetę.
    Kiedy nie ma możliwości uzupełnienia okrytych kart karmienia tak, aby było ich dostępnych 5, to każdy gracz ma jeszcze jedna turę, po czym gra się skończy. Następnie gracze podliczają zdobyte punkty.
Aby ustalić, kto wygrał, gracze liczą swoje punkty za karmienie zwierzątek.
W pierwszej kolejności, gracze podliczają punkty zwycięstwa na kartach karmienia, jeśli gracz ma jakieś zwierzątko, którego w ogóle ani razu nie nakarmił, to za każde takie zwierzątko traci 3 punkty. Gracze zdobywają także punkty za najlepiej wykarmione zwierzątka poszczególnych typów. Gracz, który jest posiadaczem najbardziej wykarmionego zwierzątka danego typu otrzymuje 3 punkty.
Po podliczeniu wszystkich punktów, gracz z najwyższą liczbą wygrywa.
Ta wielka świnka daje aż 10 PZ


Podsumowanie
    Wesoła Farma to gra adresowana głównie dla dzieci i to widać. Gra się w nią całkiem fajnie, ale brakuje jej czegoś by przyciągała na dłuższy czas. Co prawda zasady są bardzo proste i może je opanować każdy, lecz już po kilku rozgrywkach wkrada się zbyt duża schematyczność i przez to rozgrywki nie są jakoś specjalnie emocjonujące. Trzeba jednak przyznać że Wesoła Farma sprawdza się dobrze przy dowolnym składzie osobowym. Dzieje się to przez zależną od graczy, ilość kart karmienia występujących w konkretnej rozgrywce. Tak więc gra dobra dla rodziny zarówno większej, jak i mniejszej.
    Plusem jest też wykonanie. Naprawdę, wszystkie elementy prezentują się okazale pod każdym względem. Nie ma się do czego przyczepić, a wręcz przeciwnie.
    Cena gry to około 60 zł. Jak za taką ilość i jakość elementów, oraz ciekawą mechanikę, cena co najmniej dobra. Na pewno nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto.
    Komu mógłbym polecić grę? Z pewnością graczom początkującym i dzieciom, oraz tzw. niedzielnym graczom. Gierka nauczy ich takiego planowania, które pozwoli na osiągnięcie najwyższych korzyści. Pozwoli także miło spędzić czas robiąc coś pożytecznego, oraz wprowadzi powoli do świata planszówek.





MOJA OCENA - 8/10


Dziękuje wydawnictwu 2 Pionki za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz