Przejdź do głównej zawartości

Alianci - premiera

Nakładem Fabryki Kart Trefl – Kraków ukazały się nowe karty z serii Excellent - "Alianci. II wojna światowa".

Kunsztowne i pięknie wykonane ilustracje kart z pewnością spodobają się każdemu graczowi, a z uwagi na tematykę - siły aliantów w czasie II wojny światowej - talia zaciekawi szczególnie miłośników historii. Tytuł oprócz kart zawiera dwie książeczki - jedną z zasadami 5 gier karcianych i drugą z komentarzem historycznym przybliżającym postać lub broń widniejącą na kartach.

Ilustracje wykonał Jakub Mathia. Na kartach widnieją znani dowódcy, żołnierze i broń, między innymi:


Marszałek polny Bernard Law Montgomery (1887-1976) – „Monty”


Pochodził z rodziny pastora, wstąpił do armii brytyjskiej w 1907 r. W czasie I wojny światowej został ciężko ranny w klatkę piersiową i nogę. W okresie międzywojennym pozostał w armii. W kampanii francuskiej w 1940 r. dowodził 3. Dywizją Piechoty, a następnie II Korpusem, osłaniając odwrót spod Dunkierki.

Po serii klęsk odniesionych przez armię brytyjską w Afryce Północnej Montgomery otrzymał dowództwo 8. Armii. Zatrzymał Rommla w pierwszej bitwie pod Al-Alamajn, a następnie pobił go w drugiej bitwie pod Al-Alamajn. Od 1943 r. kierowany był na najważniejsze odcinki natarcia aliantów. Dowodził podczas kampanii tunezyjskiej, lądowania na Sycylii, a potem we Włoszech. Z początkiem 1944 r. włączony do planowania operacji lądowania w Normandii, dowodził później 2. Grupą Armii.

Po wojnie co do jego umiejętności dowódczych istniały rozbieżne oceny. Jednak Mongtomery dowodził tak, aby zginęło jak najmniej jego żołnierzy, co nie tylko podnosiło morale, ale jednocześnie zaskarbiło marszałkowi ich wdzięczność.

(fragment komentarza historycznego dołączonego do talii)
Churchill

Dane techniczne (Mk. VII):

Załoga: 5
Długość, szerokość, wysokość: 7,44 m x 3,25 m x 2,49 m
Ciężar: 38 t
Uzbrojenie: armata 75 mm, 2 karabiny maszynowe 7,92 mm
Pancerz: maksymalnie 152 mm
Prędkość i zasięg: do 24 km/h, około 90 km


Projektowanie Churchilla rozpoczęło się na początku wojny. Miał to być czołg wsparcia piechoty. Pierwsze wersje czołgu miały mnóstwo wad technicznych, dopiero siódma (Mk. VII) okazała się dość udana. Żołnierze brytyjscy cenili go za mocne opancerzenie, a więc bezpieczeństwo załogi, i dobrą umiejętność pokonywania trudnego terenu. W czasie wojny wyprodukowano około 6000 sztuk. Czołg pozostał w służbie do 1952 r.

Armia brytyjska, szykująca się do inwazji na Normandię, użyła Churchilla jako platformy do budowy czołgów specjalnych, nazywanych „dziwadłami Hobarta” (od nazwiska generała, który był odpowiedzialny za ich projektowanie). Były to m.in.: AVRE – specjalny pojazd dla saperów; ARK – czołg mostowy umożliwiający pokonywanie rowów przeciwczołgowych;„Krokodyl” – czołg-miotacz ognia, przewożący 1500 litrów substancji zapalającej, mogący oddać 80 jednosekundowych
strzałów ogniowych. Niemcy nienawidzili „Krokodyli” i nie brali członków ich załóg do niewoli, tylko rozstrzeliwali.

(fragment komentarza historycznego dołączonego do talii)
Generał Armii Dwight Eisenhower „Ike” (1890-1963) 


Urodzony w ubogiej rodzinie pochodzenia niemieckiego, po skończeniu szkoły średniej rozpoczął studia w West Point, gdyż tylko one były bezpłatne. Szybko okazało się, że Eisenhower ma wielkie uzdolnienia strategiczne – w 1926 r. zakończył studia w Akademii Sztabu Generalnego z I lokatą (na 275 słuchaczy).

Pierwsze poważne stanowisko dowódcze objął pod koniec 1942 r. podczas inwazji na Afrykę Północną, stając się głównodowodzącym sił USA w tej operacji. Następnie jego kariera nabrała tempa. Został głównodowodzącym aliantów w czasie desantu na Sycylię i Włochy, a następnie na Francję. 

Początkowo generałowie brytyjscy nie darzyli Eisenhowera szacunkiem. Jednak jego niezwykłe zdolności strategiczne, umiejętność koordynacji sił powietrznych, marynarki i wojsk lądowych oraz niezwykły takt w stosunkach międzysojuszniczych spowodowały, że pod koniec wojny uważany był za architekta zwycięstwa nad III Rzeszą.

W roku 1953 został trzydziestym czwartym prezydentem USA – urząd złożył po dwóch kadencjach w 1961 r.

(fragment komentarza historycznego dołączonego do talii)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...