sobota, 4 listopada 2017

Wsiąść do Pociągu: Niemcy - Recenzja

Nazwa: Wsiąść do Pociągu: Niemcy

Autor: Alan R. Moon


Liczba graczy: 2-5 osób


Wiek: + 8 
lat

Czas gry: 30-60 minut


Wydawnictwo: Rebel




Wsiąść do Pociągu: Niemcy to kolejna samodzielna gra z serii Ticket to Ride. Gra przenosi nas do naszych zachodnich sąsiadów w celu rozwinięcia ich kolei. Założenia i mechanika gry są bardzo zbliżone do innych gier z serii, jednak znaleźć można również małe zmiany.

Elementy gry






Instrukcja - stosunkowo krótka i dobrze napisana.









Plansza - zawiera tor punktacji, miasta oraz biegnące pomiędzy nimi połączenia kolejowe.








225 kolorowych wagoników - 45 czerwonych, 45 żółtych, 45 fioletowych, 45 czarnych, 45 białych oraz kilka wagoników zapasowych w każdym z kolorów.






110 kart wagonów i 14 kart lokomotyw.









89 kart biletów - każda karta przedstawia połączenie między dwoma miastami oraz ilość punktów jakie można zdobyć za jego utworzenie.








1 kart Globetrottera










5 znaczników punktacji - po jednym w każdym kolorze gracza.









60 pionków pasażerów - po 10 w sześciu kolorach.









Materiałowy woreczek








Rozgrywka

Rozgrywkę należy rozpocząć od przygotowania. Na początku do woreczka włożyć należy 60 pionków pasażerów, a następnie rozłożyć ich losowo na planszy zgodnie z rozkładem zawartym w instrukcji. Każdy gracz dostaje 45 wagonów i znacznik punktacji w wybranym przez siebie kolorze. Następnie każdy gracz dostaje ze stosu kart wagonów 4 karty, a 5 kolejnych kart należy położyć odkrytych obok planszy. Karty biletów należy rozdzielić na stos "biletów na krótką trasę" i stos "biletów na długą trasę". Później każdy gracz dobiera 4 wspomniane karty w dowolnej konfiguracji. Po przeglądnięciu ich, gracze muszą zdecydować, które karty chcą zatrzymać. Każdy gracz musi zachować co najmniej 2 karty, a resztę może odłożyć do pudełka.

W swojej turze gracz musi przeprowadzić jedną z trzech dostępnych akcji. Może dobrać karty wagonów, utworzyć połączenie i pozyskać pasażerów lub dobrać karty biletów. 

Jeśli gracz wykonuje pierwszą akcję to dobiera 2 karty wagonów. Każda z nich może być wzięta spośród 5 kart odwróconych awersem do góry lub z wierzchu stosu kart wagonów. Tym samym gracz zwiększa swoje możliwości budowania linii kolejowych w przyszłych turach.
Po utworzeniu połączenia gracz będzie mógł wziąć obu pasażerów z połączonych miast.
Połączenie jest to ciąg pól jednego koloru pomiędzy dwoma sąsiednimi miastami na mapie albo pomiędzy miastem i krajem sąsiadującym z Niemcami. Aby utworzyć połączenie, gracz musi zagrać zestaw kart wagonów w liczbie równej liczbie pól między danymi miastami. Jeżeli kolor pól między miastami jest np. koloru czerwonego to zagrane przez gracza karty także muszą być koloru czerwonego. Jedynie połączenia koloru szarego mogą zostać ustanowione za pomocą zestawu kart dowolnego, ale jednego koloru. Gdy gracz tworzy połączenie, umieszcza po jednym plastikowym wagonie swojego koloru na każdym polu danego połączenia. Po utworzeniu połączenia gracz może wziąć po jednym pasażerze z obu miast lub krajów, które właśnie połączył. Jeśli pula pasażerów w danym mieście została wyczerpana to gracz nie pozyskuje żadnego turysty.
Gracz zagrywa 3 zielone karty wagonów i tworzy połączenie pomiędzy dwoma miastami.
W ramach swojej tury gracz może też dobrać dodatkowe karty biletów. Dobiera wtedy 4 karty z wierzchu stosów w dowolnej kombinacji i musi zachować co najmniej 1 bilet, ale może zostawić ich dla siebie więcej. Resztę odrzuca z gry.
Gracz żółty utworzył połączenie pomiędzy Monachium, a Francją i na koniec gry otrzyma za to 8 punktów.
Gra dobiega końca, gdy jednemu z graczy pozostaną 3 albo mniej wagonów. Wtedy wszyscy rozgrywają jeszcze jedną turę po czym następuje liczenie punktów. Do liczby punktów zdobytych za utworzone połączenia dolicza się punkty dodatnie lub ujemne za zrealizowane/niezrealizowane karty biletów. Dodatkowo gracz, który zrealizował najwięcej biletów otrzymuje kartę Globtrotera, która daje mu 15 punktów. Na koniec gracze otrzymują punkty za pasażerów, których pozyskali w trakcie rozgrywki. Gracz, który posiada najwięcej pasażerów w dowolnym kolorze otrzymuje 20 punktów, a gracz, który posiada drugą największą ich liczbę dostaje 10 punktów. Wygrywa gracz z największą ilością punktów.

Podsumowanie

Spodziewałem się, że gra będzie dobra i oczywiście się nie zawiodłem. Gra jest prosta jak na serię Ticket to Ride przystało, lecz pozwala graczom na pewną dozę planowania i strategii.
Pozycję tą jak najbardziej polecam nawet osobom, które już ograły trochę tytułów, ale w danym momencie chcą zagrać w coś prostszego, choć niekoniecznie gorszego. Wsiąść do Pociągu: Niemcy charakteryzuje się pewnym stopniem losowości, który eurograczom może nie pasować, lecz nie jest to bardzo odczuwalne. Przy dobrym planowaniu i zarządzaniu kartami posiadanymi w ręce losowość nie ma dużego znaczenia. W edycji "Niemcy" losowość końcowego wyniku dodatkowo jest obniżona poprzez pasażerów. Tylko od decyzji graczy zależy na jakie kolory postawią i tym samym ile punktów zdobędą z tego tytułu.

Gra wyróżnia się również bardzo dobrym wykonaniem. Wszystkie elementy są naprawdę wytrzymałe i na pewno nie ulegną szybko zniszczeniu. Do tego szata graficzna może się podobać i faktycznie podoba się prawie każdemu. Plastikowe modele pociągów prezentują się bardzo dobrze. Dużym plusem gry są również proste zasady. Nawet osoba niegrająca regularnie w gry planszowe jest w stanie przyswoić je sobie bez problemu w niecałe 5 minut. Po krótkim zapoznaniu z zasadami od razu jest gotowa do rozgrywki.

Myślę, że warto wspomnieć też o skalowalności tej gry. A tutaj również jest bardzo przyzwoicie. Gra jest przeznaczona dla 2-5 graczy. Najgorzej wygląda rozgrywka dwuosobowa, ale też nie ma tragedii. Partyjka pozwala miło spędzić czas, lecz rozgrywka jest mniej konfrontacyjna niż przy większej liczbie graczy i emocje są mniejsze. Jednak już od trzech graczy wzwyż jest bardzo dobrze. Podsumowując więc, Wsiąść do Pociągu: Niemcy polecam prawie każdemu, a w szczególności osobom początkującym szukającym dobrego prostego tytułu dla trzech i większej liczby graczy.


MOJA OCENA - 5/6
CHĘTNIE ZAGRAM/POWINIENEŚ TO KUPIĆ

Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz