Przejdź do głównej zawartości

Tajemnica w 5 minut - recenzja

 



Nazwa: Tajemnica w 5 minut
Autor: Connor Reid
Liczba graczy: 1-6 osób
Wiek: + 8 lat
Czas gry: 5-30 minut
Wydawnictwo: Rebel

"Muzeum Wszystkiego potrzebuje Waszej pomocy! Ktoś ukradł kuratorowi niezwykle ważny Wihajster i nabazgrał wokół mnóstwo dziwnych symboli. Tylko Wy, dzielni śledczy, możecie rozwiązać zagadkę i znaleźć sprawcę!"

 
  • kafelki wskazówek
  • kafelki sprawców
  • karty śledztw
  • karty scen
  • karty pomocy
  • karty podejrzanych
  • krypteks



Gra planszowa "Tajemnica w 5 minut" jest grą kooperacyjną od 1-6 osób, w której czas rozgrywki wynosi między 5 minut a 30. W grze mamy za zadanie znalezienie symboli, zdobywanie wskazówek i wykluczanie podejrzanych. Możemy się poczuć jak prawdziwy profesjonalny detektyw. Czas, aby odkryć zagadkę jest wyjątkowo krótki, także spieszcie się!



Jak na grę detektywistyczna przypadło, musicie złapać oprawcę, który grasuje między wami. W odnalezieniu intruza pomogą wam symbole, wskazówki i wykluczanie podejrzanych. Ale warto pamiętać, że czas nas goni! Na dokonywanie śledztwa jest bardzo ograniczony czas, musicie się uwinąć w zaledwie 5 minut, ale jest jeden wyjątek, przy którym śledztwo wydłuża się do 9 minut. 

Aby rozpocząć grę, pamiętajcie o włączeniu minutnika, przecież nikt z was nie będzie liczył tego w pamięci :D. Na kartach ukryte jest 5 różnych symboli, które musicie znaleźć i podać je graczu, który na ręku trzyma krypteks. Na kryptekscie musi ułożyć symbole, które mu zostały podane. W przypadku gdy się pomyli, musicie wziąć nową kartę sceny i powtórzyć czynność, ale na to wszystko nie ma czasu, bo warto pamiętać, że macie 5 minut. 

Brawo! Wszystko symbole są poprawne, w nagrodę dostajecie wskazówkę. 


Po wspólnym wybraniu wskazówki, czas na jej odkrycie. Na kafelku sprawcy są umieszczone kolory na każdym z 4 boków, które pomogą nam w odkryciu przestępcy, np. (na jednym boku z kafelku sprawcy są 3 różne odcienie koloru zielonego, zatem próbujecie dopasować waszą wskazówkę właśnie do tych kolorów). A co jeśli kolor nie pasuje? Wtedy odkładacie kafelek wskazówki i poszukiwania trwają dalej. 


Po zdobyciu wskazówki, czas wyeliminować podejrzanych, np. (na wskazówce widnieją rękawiczki, to możecie odrzucić tych podejrzanych, którzy nie mają owych rękawiczek). Jest duży stres co nie...?

Gdy już to zrobiliście, bierzecie nową kartę sceny i wykonujecie tą samą czynność w celu zdobycia wskazówki, lecz krypteks otrzymuje teraz gracz po lewej stronie. 

Zdobyliście wszystkie wskazówki i wiecie kto jest sprawcą? Zatem czas na aresztowanie.
Jeśli postanowiliście rozpocząć aresztowanie, zatrzymajcie minutnik i odkryjcie kafelek sprawcy.
Ale co jeśli wasze podejrzenia były złe? Wtedy zaczynacie śledztwo od nowa, ale czas tyka!
Czas się skończył!!! Musicie przerwać grę i macie ostatnią szansę na wytypowanie sprawcy. Jeśli się uda, wygrywacie! Wydaje się dużo czynności, a czas jest strasznie krótki. Spieszcie się, ale pamiętajcie, żeby podczas tego pośpiechu również myśleć.



Czas teraz trochę porozmawiać o wykonaniu i całym zamyśle rozgrywki. Czy wykonanie mi się podoba? Jest okej, nie jest to nic innowacyjnego, jak dla mnie. Zwykłe rysunki na kartach podejrzanych, kafelki wskazówek i sprawców też niczym nowym się nie wyróżniają. Karty sceny są akurat bardzo fajnie wykonane, znajduje się tam wiele szczegółów, które dodają małego klimatu. Ale za to wykonanie i zamysł krypteksy jest świetny, bardzo mi się podoba i wpaja w klimat rozgrywki. Przesuwanie w poszukiwaniu odpowiednich symbolów może dawać poczucie, jakbyśmy odkrywali jakąś największą zagadkę świata :D. 

Czas rozgrywki również jest dla mnie na plus, lecz może być lekki chaos, ponieważ 5 minut to nie jest dużo, ale dodaje to dużej dynamiczności do gry. Za krótkim czasem mogą iść częste pomyłki co skutkuje przegraną rozgrywką, ale po kilku grach wyczujemy sobie ten czas i będziemy bardziej opanowani w tym co robimy. 

Regrywalność uważam na normalnym poziomie, co mam na myśli? Gra nie jest aż tak bardzo rozbudowana, ale jest idealna na krótki przerywnik między bardziej skomplikowanymi tytułami. Od czasu do czasu warto sięgnąć po grę Tajemnica w 5 minut. Cała rozgrywka daje wiele, ale to bardzo wiele zabawy głównie za sprawą krótkiego czasu. 



Podsumowując Tajemnica w 5 minut jest bardzo prostą grą planszową, w którą może zagrać dosłownie każdy. Bardzo proste zasady, które zrozumieją nawet najmłodsi zapaleńcy planszówek. Rozgrywka przebiega bardzo szybko i nie potrzebujemy do niej pół wieczoru aby ją skończyć, tylko w każdej wolnej chwili możemy ją wyciągnąć i zagrać. Gra jest również idealna na domówki, dlatego że nie trzeba w niej bardzo dużo myśleć, a głównie się bawić.
Również podoba mi się dynamika, czyli nie musimy czekać aż jakiś gracz zrobi swój ruch, czy coś tym podobnego, tylko każdy się bawi w tym samym czasie. Co mogę jeszcze o owym tytule powiedzieć, jest po prostu okej, nie jest bardzo świetny, nie jest zły, jest okej.


Plusy:
  • Detektywistyczny klimat
  • Szybka rozgrywka
  • Wiele zabawy
  • Proste zasady
Minusy:
  • Dosyć niska regrywalność

Tajemnica w 5 minut dostaje ode mnie ocenę 9/10
(świetna gra każda rozgrywka jest emocjonująca)

zdjęcia: rebel.pl, boardgamegeek.com



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...