Przejdź do głównej zawartości

SCAPE - recenzja

Tytuł: SCAPE
Autor : Francisco Gallego Arredondo
Liczba graczy: 3-9 osób
Wiek: + 8 lat
Czas gry: 5-20 minut
Wydawnictwo: GDM Games


Scape to gra, w której część graczy ma za zadanie uciec z więzienia, a żołnierz niemiecki musi temu zapobiec.

Elementy gry


3 instrukcje - w języku angielskim, hiszpańskim i francuskim.

9 kart postaci - 1 Niemiec, 4 Amerykanów i 4 Brytyjczyków.

35 kart terenu - każda karta składa się z litery, symbolu i dozwolonej akcji.

3 karty pomocnicze - tłumaczą możliwe akcje.

Rozgrywka


Na początku należy potasować wszystkie karty terenu. Każdy gracz dobiera 4 na rękę. Następnie należy rozdać każdej osobie po jednej karcie tożsamości. Przy grze w trójkę jeden gracz jest Anglikiem, drugi Amerykaninem, a trzeci Niemcem.  Na koniec losowo wybierzcie gracza rozpoczynającego i można zaczynać. 
Ta karta zawiera 2 symbole.
W swojej turze gracz musi zagrać jedną kartę terenu. Są dwie możliwości jej zagrania. Jeżeli gracz zagra kartę frontem do góry to wykonuje akcję pokazaną na karcie i ją odrzuca. Jeśli zagra kartę frontem w dół, to kładzie ją na środek stołu by skompletować wyraz "SCAPE". Jeśli wcześniej została zagrana karta z tą samą literą, to nowo zagraną kładzie się na niej. Następnie gracz dobiera kartę, by mieć znów 4 na ręce i kolej przechodzi na kolejnego gracza.
Zagranie tej karty akcji, powoduje, że jej posiadacz może podglądnąć tożsamość dowolnego gracza.
Gra kończy się, gdy zagrane zostaną wszystkie karty terenu. Wtedy należy odkryć pierwszą kartę z każdego stosu liter. Czyli pierwszą z S, C itd. Jeżeli nie został ułożony cały wyraz "SCAPE" - wygrywa gracz będący Niemcem. Tak samo dzieje się, gdy wśród odkrytych kart znajduje się chociaż jeden symbol SS. W innym przypadku wygrywa gracz z największą ilością symboli swojego państwa na odkrytych kartach.
W tej sytuacji grę wygrywają Anglicy.

Podsumowanie

Gra została wykonana całkiem dobrze. Nie ma fajerwerków, ale karty są czytelne, wytrzymałe i całkiem dobrze wyglądają. Gra ma banalnie proste zasady, co można zobaczyć już po samym opisie rozgrywki. W swojej turze gracz może wykonać jedynie jedną akcję, choć na dwa sposoby, tak więc nie jest to gra specjalnie rozbudowana. i faktycznie oczekiwałem, czegoś trochę innego. Liczyłem, że w grze będzie więcej podstępu i intryg, no ale trochę się przeliczyłem.

Niestety SCAPE ma też bardziej znaczne minusy. Jeżeli gracie w mniejszą ilość osób, głównie chodzi o 3 osoby, to gra jest trochę zbyt przewidywalna. Dotyczy to tożsamości graczy. SCAPE jest to gra z ukrytymi tożsamościami i na początku nikt nie wie kim są pozostali gracze. Jednak przy grze w trójkę, wystarczy jedynie raz podejrzeć kartę tożsamości dowolnego gracza i już wiemy kim są wszyscy inni gracze. Z kolei, gdy do rozgrywki usiądzie 6 i więcej osób, to rozgrywka staje się trochę zbyt chaotyczna. Ciężko jest wpłynąć na losy gry, bo po nas ruch wykonuje np. 5 innych osób i sytuacja może zmienić się diametralnie i zwycięstwo zależy w większej mierze od fartu.

To co mi się jeszcze podoba, to fakt, że z więzienia chcą uciec 2 grupy. Przez jakiś czas ze sobą współpracują, aby ucieczka w ogóle się powiodła, ale pod koniec gry ich interesy zaczynają się rozdzielać, bo wygrać może tylko jedna grupa, co skutkuje ciekawą rywalizacją.
Podsumowując: Jeżeli szukacie krótkiej i prostej gry karcianej z ukrytymi tożsamościami, możecie zainteresować się grą SCAPE, ale nie jest to gra, w którą można grać cały czas bez przerwy.


MOJA OCENA - 7/10



Thank you very much for providing game!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Loża Szyderców - recenzja

Tytuł: Loża Szyderców Liczba graczy: 2-40 osób Wiek: +16 lat Czas gry: 30 minut Wydawnictwo: Simple Solution Mechaniki: Hand Management, Simultaneous Action Selection Loża Szyderców to bardzo prosta gra imprezowa, mająca na celu wyłonienie króla szydery. Czy to ty okażesz się królem humoru poniżej pasa? Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, jej przeczytanie zajmuje max. 5 minut, jednak zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - kawałek papieru, którego równie dobrze mogłoby nie być. 100 kart pytań - zawierają pytania do których gracze będą starali się znaleźć "pasujące" odpowiedzi. 390 kart odpowiedzi - ze wszystkich kart, gracze będą musieli wybrać karty najtrafniejszej szydery. Rozgrywka Na początku na stole należy rozłożyć karty, dzieląc je na pytania i odpowiedzi. Po przetasowaniu, każdy gracz dobiera na rękę 9 kart odpowiedzi. Losowo wybrany gracz zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając treść karty na głos, którą póź...