czwartek, 21 lipca 2016

Holmes: Sherlock & Mycroft - recenzja

Nazwa: Holmes: Sherlock & Mycroft

Autor: Diego Ibanez


Liczba graczy: 2 osoby


Wiek: + 10 
lat

Czas gry: 30 minut


Wydawnictwo: Rebel.pl




Holmes: Sherlock & Mycroft to nowa gry dwuosobowa od wydawnictwa Rebel. W grze gracze wcielają się w postać braci Holmes'ów. Jeden z nich staje się Sherlockiem'em, a drugi Mycroft'em. Nie jest to jednak gra o bratniej pomocy, gdyż jeden z nich ma udowodnić niewinność Michaela Chapmana, a drugi wręcz przeciwnie. Kto zwycięży?

Elementy gry






Instrukcja - całkiem zwięzła, dobrze napisana









Plansza - zawiera miejsce na 11 kart oraz stos kart postaci.









52 karty wskazówek - dzielą się na 9 kategorii.









12 kart postaci oraz 3 karty opcjonalne.










24 znaczniki śledztwa 










6 znaczników akcji - 3 w kolorze niebieskim i 3 w kolorze pomarańczowym.






Rozgrywka

Przygotowanie należy rozpocząć od położenia na środku stołu planszy, a na niej trzech startowych postaci. Później potasować należy karty postaci i karty wskazówek. Z kart postaci na planszę wykłada się dwie pierwsze karty, a pod planszą umieszcza się 4 karty wskazówek. Każdy gracz dostaje 3 znaczniki akcji i 5 znaczników śledztwa. 

Rozgrywka trwa 7 rund, co odpowiada tygodniowi śledztwa. Każda runda jest z kolei podzielona na 3 fazy. 

Podczas pierwszej fazy na planszy należy położyć nową postać ze stosu. Tym sposobem możliwości graczy w kolejnych rundach się zwiększają. Następnie wszystkie 6 znaczników akcji leżących na kartach należy przywrócić do pozycji pionowej. Podczas pierwszej rundy tą fazę należy pominąć. 

Druga faza to śledztwo. Podczas niej, gracze kładą swoje znaczniki akcji na wybranych kartach postaci. Położenie znacznika na danej karcie, uprawnia gracza do wykonania akcji danej postaci. Np. jeżeli gracz położy swój znacznik na karcie Mrs. Hudson, czyli obrazując to, spotka się z nią, otrzymuje 3 znaczniki śledztwa, które mogą mu być potrzebne do zbierania kart wskazówek. Karty wskazówek można otrzymać, jeżeli gracz spotka się z postacią, która to umożliwia. Jest nią na przykład Dr. Watson. Po odrzuceniu jednego znacznika śledztwa, gracz może dobrać jedną kartę wskazówek z wyłożonych. Karty te umieszcza się obok siebie, segregując je według rodzajów. Więc jeżeli gracz ma np. 3 karty wskazówek z papierosem, to trzyma je w jednym rzędzie.
Są też 2 rodzaje kart specjalnych. Karty dedukcji i karty mapy. Karty dedukcji to swoiste jokery. Z kolei z kart mapy tworzy się oddzielny stos. Liczba punktów, które można otrzymać za posiadane karty tego rodzaju jest zależna, od tego ile gracz ich ma. Mając jedną kartę mapy gracz otrzymuje -1 punkt, ale mając już 3 karty, gracz dostaje punktów 6.
Gracz odwiedza Dr. Watsona, odrzuca 1 znacznik śledztwa i w zamian za to bierze jedną kartę wskazówki.
Wybierając postać, gracz może wybrać jedynie taką, na której nie ma jeszcze żadnego jego znacznika, może być jednak znacznik przeciwnika. Jednak jeżeli na jakiejś postaci znajdują się dwa znaczniki akcji to jest ona "przemęczona" ciągłym spotkaniami i w przyszłej turze będzie niedostępna dla graczy. Znaczniki wykłada się naprzemiennie. Faza ta trwa do momentu, aż wszystkie znaczniki nie zostaną umieszczone na kartach. W kolejnych rundach, znaczniki te będą jedynie przenoszone na inne karty. 

Później gracze sprawdzają czy jakaś postać jest "przemęczona". Jeżeli tak to odwraca się ją, ale znaczniki zostają.
Oto karta dedukcji.
Gra dobiega końca po upływie siedmiu dni, czyli siedmiu rund. Wtedy należy policzyć punkty. Za każdą nieprzydzieloną kartę dedukcji gracz otrzymuje 3 minusowe punkty. Do tego należy dodać punkty za posiadane fragmenty mapy. Więcej roboty jest z liczeniem punktów za karty wskazówek. Gracz posiadający więcej wskazówek danego rodzaju, otrzymuje za dany rodzaj wskazówek premię punktową. Ilość punktów wskazana jest na karcie. Liczbę tą należy jednak pomniejszyć o ilość kart posiadanych przez przeciwnika. Jeśli gracz zebrał wszystkie karty danego rodzaju, to dostaje dodatkowe 3 punkty. Posiadacz większej ilości punktów wygrywa.
Za same niebieskie wskazówki gracz niebieski otrzymuje 8 punktów.
Podsumowując

Przed zagraniem w tą grę nie miałem wcześniej do czynienia z innymi tytułami poświęconymi Sherlock'owi Holmes'owi. Co prawda słyszałem wiele ciepłych słów na temat gry Sherlock Holmes Consulting Detective, ale do rozgrywki nigdy nie doszło. Teraz po kilku rozgrywkach w grę Holmes: Sherlock & Mycroft, z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że jest to bardzo fajna gra dwuosobowa. Klimat w tej grze nie jest jakoś bardzo odczuwalny, lecz nie stoi to na przeszkodzie, by Holmes po prostu się podobał. Trudno zaliczyć tą grę do tych, do których fan gatunku musi usiąść, bo ten klimat tak go wciągnie. Tutaj jest trochę inaczej. Klimat da się odczuć, choćby poprzez klimatyczne opisy postaci w instrukcji, ale trochę wyobraźni trzeba użyć. Tak naprawdę w grze nie próbujemy uniewinnić osoby, ale zbieramy znaczniki poszukiwań i karty wskazówek. 

Gra jest wykonana dobrze. Żetony są grube i ładne, tak samo jak zresztą karty, które dodatkowo przyozdobione są fajnymi rysunkami. Na plus przemawiają również zasady, a właściwie to, że są całkiem proste do przyswojenia. Jedyne rzeczy do zapamiętania to działanie kart postaci. Dzięki symbolicznemu wyjaśnieniu nie jest to jednak szczególnie trudne. 

Jeżeli chodzi o mechanikę, to też jest kolorowo. Holmes: Sherlock & Mycroft posiada kilka ciekawych rozwiązań. Ciekawym motywem jest możliwość "przemęczenia" postaci. Dzięki temu zabiegowi, w grze możemy znaleźć nutkę negatywnej interakcji poprzez zablokowanie przeciwnikowi na następną rundę cennej postaci i nie tylko. Najlepiej wygląda jednak i tak system punktacji i ogólnego celu gry. Jak już wiecie, w grze chodzi o zbieranie kart w danych kolorach. Nie jest to jednak zwykłe zbieranie. Trzeba zwrócić uwagę czy lepiej nastawić się na zbieranie kart przynoszących więcej punktów zwycięstwa, czy może mniej, ale zdobyć tych kart więcej. Dodatkowo nie można też zapomnieć o monitorowaniu poczynań przeciwnika.
Podsumowując: Jeżeli szukacie dobrej gry dwuosobowej to polecam wam grę Holmes: Sherlock & Mycroft.

MOJA OCENA - 8/10



Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz