sobota, 12 listopada 2016

Hansa Teutonica - recenzja

Nazwa: Hansa Teutonica

Autor: Andreas Steding


Liczba graczy: 2-5 osób


Wiek: + 12 
lat

Czas gry: 45-90 minut


Wydawnictwo: Egmont





Hansa Teutonica to gra, w której gracze wcielają się w hanzeatyckich kupców, którzy starają się zwiększyć swoje wpływy w Hanzie.
Aby stać się najbardziej wpływowym kupcem będą musieli oni zakładać szlaki handlowe i rozwijać kupieckie umiejętności.
Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów zostaje zwycięzcą.

Elementy gry






Instrukcja - dobrze napisana.







Plansza - jest dwustronna, jedna strona jest przeznaczona dla 2-3 graczy, a druga dla 4-5 graczy.






5 plansz graczy - zaznaczone są na nich pola dla poszczególnych pięciu umiejętności.






15 żetonów bonusu









135 żetonów małych kupców - po 27 w pięciu kolorach









20 dużych kupców - po czterech w pięciu kolorach







Rozgrywka

Przygotowania do gry nie można zaliczyć do trudnych. Na planszy należy rozmieścić 3 bonusowe żetony w losowej kolejności po jednym na każdej tawernie. Pozostałe żetony należy umieścić w stosie. Każdy gracz wybiera kolor i bierze odpowiadające mu znaczniki dużych i małych kupców. Następnie w określony sposób gracze rozmieszczają swoich kupców na planszy umiejętności i będą oni dostępni dopiero po rozwinięciu danych umiejętności. Później pierwszy gracz otrzymuje jednego dużego kupca oraz pięciu małych i umieszcza ich przed sobą. Kolejni gracze dostają o jeden żeton więcej. Reszta znaczników trafia do zasobów ogólnych. 

Gracze wykonują swoje tury zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. W swojej turze gracz może wykonać tyle akcji, na ile pozwala mu jego umiejętność na torze "Akcja". Początkowo są to jedynie dwie akcje, ale ich ilość można nawet zwiększyć do liczby 5. Pięć jest również dostępnych do wykonania akcji.

Najprostszą jest chyba "dochód". Wykonując tą akcję gracz przenosi z zasobów ogólnych do swoich zasobów, tylu kupców, ilu wskazuje najdalsze odkryte pole "sakiewki", które odpowiada właśnie za tą akcję. Gracz może również umieścić jednego swojego kupca ze swoich zasobów na dowolnym pustym polu drogi.
Gracz przenosi do swoich zasobów 3 kupców.
Nie można być jednak pewnym, że dany kupiec będzie na tym samym polu podczas kolejnej tury gracza, gdyż kupców można usuwać. Oczywiście chodzi o kupców innych graczy. Jednak usuwając kupca przeciwnika gracz musi poświęcić jednego lub dwóch kupców dodatkowo, a gracz, którego kupiec został usunięty, przesuwa go na kolejne pole i obok niego kładzie bonusowego jednego albo dwóch kupców w ramach rekompensaty. 

Swoich kupców można też przemieszczać. W ramach jednej akcji gracz może przemieścić tylu kupców ilu wskazuje najdalsze odkryte pole "Książki" na jego planszy gracza. Ostatnią możliwą do wykonania akcją jest ustanowienie szlaku handlowego. Można ją wykonać tylko, gdy gracz zajmie swoimi kupcami wszystkie pola na drodze pomiędzy dwoma miastami. Po ustanowieniu szlaku gracze, którzy kontrolują miasta połączone szlakiem handlowym zdobywają po jednym punkcie zwycięstwa. Może też nikt nie zdobyć punktów albo jeden gacz 2. Jeżeli droga jest połączona z bonusowym żetonem, to gracz, który ustanowił szlak staje się jego posiadaczem. Na koniec gracz może wybrać jedną z trzech możliwości. Może zbudować kantor w danym mieście i kładzie jednego kupca z ustanowionego szlaku w mieście, a resztę odrzuca. W niektórych miejscach może zbudować kantor dopiero po odblokowaniu odpowiedniego pola na torze "Przywileje". Drugą możliwością jest rozwinięcie umiejętności, ale tylko jeśli właśnie ustanowiony szlak prowadzi do miasta związanego z umiejętnością. Przemieszcza wtedy wszystkich kupców ze szlaku do zasobów ogólnych i za to może rozwinąć umiejętność, której dotyczy dane miasto.
Gracz żółty ustanowił szlak i zbudował kantor w mieście Minden.
Jeżeli gracz ustanowi szlak między miastami Coellen i Warburg, może umieścić dużego kupca w żółtej tabeli obok miasta Coellen. Dostaje za to odpowiednią ilość punktów. Gdy jeden z graczy skończy wykonywać akcję, kolej przechodzi na następnego gracza.
Gracz rozwinął tą umiejętność prawie do maksimum.
Gra kończy się, gdy spełniony zostanie jeden z trzech warunków:
- gracz zdobędzie 20 albo więcej punktów
- gracz musi dobrać bonusowy żeton, ale żadnego już nie ma
- znacznik na turze ukończonych miast osiągnie pole 10.
Wtedy należy przejść do etapu liczenia punktów. Gracze dostają punkty za każdą całkowicie rozwiniętą umiejętność, zebrane żetony bonusowe, kontrolowane miasta, największą sieć kantorów oraz za miasto Coellen. Gracz z największą ilością punktów wygrywa.

Podsumowanie

Hansa Teutonica to pierwsza gra od wydawnictwa Egmont z serii "Egmont Geek", w którą grałem. I muszę przyznać, że było to bardzo dobre posunięcie wydawnictwa, by zacząć wydawać gry dla bardziej zaawansowanych graczy. Wcześniej  takie tytuły też się pojawiały, ale raczej sporadycznie. Jak dla mnie Hansa Teutonica to gra bardzo dobra. Fajny klimat, bardzo dobra mechanika i takie samo wykonanie sprawia, że gra ma duży potencjał, co już zresztą zostało docenione przez graczy na całym świecie. 

Tak jak już pisałem gra została wykonana bardzo dobrze. Wszystkie elementy są wytrzymałe, a planszetki graczy i plansza główna dodatkowo zapewniają odpowiedni poziom graficzny i klimatyczny. Plusem jest także to, że zasady gry są naprawdę całkiem proste i przejrzyste. Wiadomo, poznanie całej gry i zoptymalizowanie swojej strategii do takich łatwych już nie należy, ale o to też chodzi. Gra ma niski próg wejścia, ale zatrzymuje na długo. Również  za sprawą dosyć sporej regrywalności. Położenie miast, niby się nie zmienia, lecz zmieniają się bonusowe żetony i przez to rozgrywka zawsze toczy się inaczej. 

Fajną sprawą  jest też możliwość zdobywania punktów na kilka różnych sposobów. Gra odbywa się na wielu płaszczyznach i jeżeli zawalimy na jednej, to zawsze możemy spróbować zdeklasować przeciwników na innych. Choć są one ze sobą w znacznym stopniu powiązane.
Podsumowując: Jeżeli szukacie dobrej gry ekonomiczno-strategicznej to z całą odpowiedzialnością mogę wam polecić grę Hansa Teutonica.


MOJA OCENA - 5/6
CHĘTNIE ZAGRAM/POWINIENEŚ TO KUPIĆ


Dziękuję za udostępnienie gry do recenzji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz