Przejdź do głównej zawartości

Castle Panic - recenzja


Nazwa: Castle Panic
Liczba graczy: 1-6 osób
Wiek: +8 lat
Czas gry: ok. 30-60 minut
Wydawnictwo: Fireside Games

"Jesteśmy atakowani! Chroń zamek przed atakiem groźnych potworów"


O grze
"Castle Panic" to kooperacyjna gra planszowa, w której gracze wspólnie bronią Zamku Bravehold przed falami potworów nadciągających z lasu. Gra jest przeznaczona dla 1 do 6 graczy w wieku od 8 lat wzwyż, a jej czas rozgrywki to około 60 minut.


Opinia na temat wykonania
Gra "Castle Panic" od Fireside Games jest solidnie wykonana, co widać w jakości komponentów zawartych w zestawie. Plansza jest podzielona na serie łuków i pierścieni w różnych kolorach z Zamkiem Bravehold w centrum. Jest dobrze zaprojektowana, co ułatwia rozgrywkę i orientację. Zestaw zawiera 49 kart zamku i 49 żetonów potworów. Karty są dobrze wydrukowane i mają wyraźne, kolorowe ilustracje, co dodaje estetyki grze oraz ułatwia identyfikację różnych akcji i efektów. W skład gry wchodzi 6 wież i 6 murów z plastikowymi podstawkami, które tworzą obronę zamku. Elementy te są trwałe i łatwe do złożenia, co zapewnia ich długowieczność w trakcie wielu rozgrywek. Instrukcja gry jest jasna i przejrzysta, zawierająca szczegółowe opisy komponentów oraz zasady gry. Graficzne wsparcie w postaci ilustracji i przykładów dodatkowo ułatwia zrozumienie zasad.


Cel gry
Celem gry jest obrona zamku przed hordami potworów, które nadciągają z lasu. Gracze współpracują, aby za pomocą kart atakować i niszczyć potwory, które zbliżają się do zamku. Aby wygrać, gracze muszą przejść przez wszystkie żetony potworów, pokonać wszystkie potwory, które się pojawią, i utrzymać przynajmniej jedną wieżę zamku. Gra kończy się przegraną, jeśli potworom uda się zniszczyć wszystkie sześć wież zamku.


Przebieg gry
Przedstawiany tytuł składa się z serii tur, z których każda zawiera sześć faz.
  • Dobranie kart: Gracze dobierają karty do pełnej ręki.
  • Odrzucenie i dobranie jednej karty: Gracz może odrzucić jedną kartę z ręki i dobrać nową kartę na jej miejsce. 
  • Wymiana kart: Gracze mogą wymieniać się kartami.
  • Zagrywanie kart: W tej fazie gracze mogą zagrać dowolną liczbę kart, pod warunkiem, że pasują one do celu.
  • Ruch potworów: Wszystkie potwory na planszy przesuwają się o jedno pole w kierunku zamku.
  • Dobranie nowych potworów: Gracze dobierają dwa nowe żetony potworów i umieszczają je na planszy.
Gra kończy się przegraną, jeśli wszystkie sześć wież zamku zostanie zniszczonych. Wygrana następuje, gdy gracze przejdą przez wszystkie żetony potworów, pokonają wszystkie ujawnione potwory i pozostanie przynajmniej jedna wieża zamku.


Losowość
Gracze dobierają karty z talii Zamku na początku swojej tury oraz podczas różnych akcji w grze. Karty te mogą być używane do atakowania potworów, naprawiania murów i innych działań. Dobór kart jest losowy, co sprawia, że gracze muszą elastycznie dostosowywać swoje strategie do dostępnych zasobów​​. Rzuty kostką są używane do określenia, w którym sektorze planszy pojawią się nowe potwory oraz jakie efekty specjalne zostaną uruchomione. Każdy nowy potwór jest umieszczany w lesie w sektorze odpowiadającym wylosowanemu numerowi na kostce, co dodaje element nieprzewidywalności do pojawiania się zagrożeń​​. Losowość w "Castle Panic" sprawia, że każda gra jest inna, zmuszając graczy do elastycznego myślenia i adaptacji do zmieniających się warunków. Choć może to być frustrujące dla tych, którzy preferują bardziej kontrolowane i przewidywalne gry, dodaje to również emocji i dynamiki, czyniąc każdą rozgrywkę wyjątkową.


Strategia i głębia rozgrywki
Przedstawiana gra planszowa oferuje różnorodne strategie, które wymagają ścisłej współpracy między graczami oraz przemyślanego planowania każdego ruchu. Gracze muszą współpracować, aby efektywnie bronić zamku. Planowanie z wyprzedzeniem i dzielenie się kartami są kluczowe do utrzymania silnej obrony. Każda decyzja powinna być konsultowana z innymi graczami, aby maksymalizować skuteczność akcji​​. Kluczowym elementem jest ciągłe monitorowanie planszy i ocena, które potwory stanowią największe zagrożenie. Czasami największe zagrożenie nie jest od razu widoczne, dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na całą planszę, a nie tylko na najbliższe potwory​​. Dzięki swojej mechanice i wymogom współpracy gra oferuje głęboką i satysfakcjonującą rozgrywkę. Każda tura wymaga przemyślanych decyzji, a sukces zależy od zdolności graczy do współpracy i strategicznego myślenia.


Podsumowanie
"Castle Panic" to dynamiczna i wciągająca gra, która wymaga od graczy strategicznego myślenia oraz współpracy. Jej prostota mechaniki sprawia, że jest odpowiednia zarówno dla młodszych graczy, jak i dla bardziej doświadczonych miłośników gier planszowych. Możliwość gry solo oraz różne warianty rozgrywki dodają grze wszechstronności. Dzięki solidnym komponentom i pięknie zaprojektowanej planszy, "Castle Panic" to gra, która dostarcza wiele godzin emocjonującej zabawy i satysfakcji z dobrze przeprowadzonej obrony zamku.


Plusy:
  • Współpraca i Interakcja: Gra wymaga ścisłej współpracy między graczami, co promuje interakcje społeczne i rozwija umiejętności komunikacyjne​​.
  • Prosta Mechanika: Zasady są łatwe do nauczenia, dzięki czemu gra jest dostępna zarówno dla młodszych graczy, jak i osób bez dużego doświadczenia w grach planszowych​​.
  • Elastyczność w Liczbie Graczy: Możliwość gry od 1 do 6 graczy sprawia, że gra jest bardzo elastyczna i dobrze dostosowuje się do różnych grup.
  • Wysoka Jakość Komponentów: Komponenty gry, takie jak plansza, karty i żetony, są solidnie wykonane, co zwiększa trwałość gry i komfort użytkowania​​.
Minusy:
  • Losowość: Wysoki poziom losowości (rzuty kostką i dobieranie kart) może czasem frustrować graczy, którzy preferują gry bardziej oparte na strategii​​.


Thank you to Fireside Games for providing the game for review!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I, Napoleon - recenzja

  Nazwa:  I, Napoleon Liczba graczy:  1  osoba Wiek:  +12 lat Czas gry: ok.  60-240  minut Wydawnictwo:  GMT Games O grze Gra "I, Napoleon" od GMT Games to zaawansowana, jednoosobowa gra karciana, która zabiera nas w podróż przez życie Napoleona Bonapartego. W tej grze wcielamy się w samego Napoleona, zarządzając jego wojennymi kampaniami, polityczną karierą, dyplomacją oraz życiem osobistym. Gra oferuje wyjątkową głębię rozgrywki, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć, jak trudne były decyzje, które ukształtowały losy Europy. O pinia na temat wykonania Gra "I, Napoleon" została bardzo starannie wykonana, co jest typowe dla gier wydawnictwa GMT Games. Komponenty w grze są solidne i dobrze przemyślane.  Plansza przedstawia Europę z czasów Napoleona i jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetyczna. Mapa pokazuje pola kampanii wojennych oraz tory dyplomatyczne, co pozwala graczowi na łatwe śledzenie postępów w rozgrywce. Ogromnym plusem jest p...

Podwójni agenci - recenzja

Nazwa:  Podwójni Agenci Liczba graczy:  2-5  osób Wiek:  +10 lat Czas gry: ok.  20-30  minut Wydawnictwo:  Portal Games O grze Gra  "Podwójni Agenci"  to kooperacyjna gra karciana, której celem jest wykrywanie i eliminowanie zdrajców w organizacji wywiadowczej. Wydawnictwo Portal Games postawiło na dynamiczną rozgrywkę, osadzoną w szpiegowskich klimatach, z fabułą rozpisaną na 20 misji. Z każdą kolejną misją napięcie rośnie, a gracze muszą działać wspólnie, aby zapobiec zdradzie na najwyższych szczeblach organizacji. O pinia na temat wykonania Wykonanie gry prezentuje się na wysokim poziomie. Gra zawiera dobrze zaprojektowane komponenty, które nie tylko wspierają mechanikę rozgrywki, ale również dodają klimatu szpiegowskiej tematyce.  Gra składa się z 70 kart, 9 żetonów numerów, 4 strzałek, 12 żetonów pocisków, 5 tablic z podpowiedziami oraz specjalnej kartonowej repliki broni. Jakość komponentów jest na wysokim poziomie – grafiki są sta...

Kariera Polityczna - recenzja

Tytuł: Kariera Polityczna Autor : Paweł Loroch Liczba graczy: 2-4 osób Wiek: + 16 lat Czas gry: 60-90 minut Wydawnictwo: MDR Gry Czy nie chcieliście ani razu zostać politykiem? Dużo pieniędzy, mało pracy - powszechne wyobrażenia zachęcają. Teraz to jest możliwe dzięki grze Kariera Polityczna. Elementy gry Instrukcja - bardzo krótka, zawiera zaledwie 4 strony, ale zasady tłumaczy nienagannie. Plansza - po tej planszy będą poruszali się politycy - czyli my! 4 podstawki i 8 pionków postaci w 4 kolorach 4 legitymacje partyjne - zawierają cel gry, opcje wymiany i miejsce na żetony młodzieżówki. 32 żetony młodzieżówki - po 8 w 4 kolorach. 8 dużych żetonów poparcia i 60 małych żetonów poparcia. 12 dużych żetonów euro i 60 małych żetonów euro. 50 kart Ślepy Los - są to tak jakby karty zdarzeń. 50 kart pytań - każda karta zawiera dwa pytania wraz z odpowiedziami. 36 kart debata - odpowiedzi - po 9 dla każdego gracza. 36 kart deb...